Kanteling in optisch systeem

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Kanteling in optisch systeem

#1 Bericht door Han » 06 mar 2021 11:10

Gisteren tot circa 01:00 uur fotos kunnen maken. Wel heb ik ineens een last van en grote kanteling/tilt dan normaal. De kanteling draait met de camera mee dus zit in het optische systeem en niet in mijn camera en adapter. Alles is geschroefd dus de oorzaak is onduidelijk. Zonder filter is de kanteling nog steeds aanwezig.

Vandaag maar de knoop doorgehakt en een tilt adapter gekocht met M48 aansluitingen.

Han
Untitled.png
Untitled.png (97.53 KiB) 11550 keer bekeken

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Kanteling in optisch systeem

#2 Bericht door SimonW » 06 mar 2021 11:49

Wat voor kijker gebruik je. want je hebt maar niet zo last van een beeld kanteling.
Bij mij kan ik de focusseer stellen met 4 schroefjes (collimeren )

en als je straks goed beeld hebt is je probleem nog niet opgelost. want er zit blijkbaar iets niet goed.
ik zie dit soort middelen meer als lap middel. ik kan het natuurlijk fout hebben.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Kanteling in optisch systeem

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 06 mar 2021 22:41

Bij jou ook al... , heb het onlangs in mijn setup ook ontdekt. Denk je dat het er net ingekomen is, of valt het je nu pas op? Als het er eerst niet inzat en nu wel, doet dat vermoeden dat er ergens een tik tegenaan gekomen is?
Als jij zegt het draait met de camera mee, betekent dat niet dat het juist in de camera zit?
Hoe dan ook die correctors die jij besteld hebt zouden het moeten kunnen oplossen. Ik heb er ook een onderweg. Ben benieuwd hoeveel het gaat helpen.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Kanteling in optisch systeem

#4 Bericht door Han » 09 mar 2021 11:00

Als jij zegt het draait met de camera mee, betekent dat niet dat het juist in de camera zit?
Dat dacht ik eerst ook maar het is anders.

Alleen als de "tilt" op dezelfde plek blijft bij draaien dan is het de camera. Als een hoek van de sensor iets verder weg is van de telescoop en daardoor grotere uit focus sterren vertoond, dan blijft dat effect als de camera 180 graden gedraaid wordt. Dezelfde pixels vertonen weer grote en uit focus sterren. Wel andere sterren omdat de camera gedraaid is.

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Kanteling in optisch systeem

#5 Bericht door Han » 10 mar 2021 18:34

Mijn tilt-adapter is vandaag (woensdag) aangekomen. Niet slecht voor verzending op maandag vanuit Duitsland (Tel..Exp..). :D Gemonteerd en klaar voor de test.

Han

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Kanteling in optisch systeem

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 11:10

Han schreef: 09 mar 2021 11:00 Alleen als de "tilt" op dezelfde plek blijft bij draaien dan is het de camera. Als een hoek van de sensor iets verder weg is van de telescoop en daardoor grotere uit focus sterren vertoond, dan blijft dat effect als de camera 180 graden gedraaid wordt. Dezelfde pixels vertonen weer grote en uit focus sterren. Wel andere sterren omdat de camera gedraaid is.
Hier nog even naast elkaar gezet. Twee opnames, met de rotator op de telescope 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar, oftewel de sterren in elke hoek zijn anders.
Maar het beeld van de sensor-tilt blijft hetzelfde, met een vervorming over de as links-onder naar rechtsboven.
Je ziet hier ook dat het effect minder ernstig is. Deze foto's zijn veel beter gefocust.
tilt.jpg
tilt.jpg (1.02 MiB) 11476 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Kanteling in optisch systeem

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 11 mar 2021 11:16

Ook die van mij is gearriveerd.
Om in te stellen zullen wel sterren nodig zijn. In een 'aardse' omgeving vermoed ik niet dat dit te kalibreren is?
Mag je ervan uitgaan dat het camera-beeld boven-onder en links-rechts omgewisseld heeft? Kortom als je linksonder een aanpassing wilt doen, moet je aan het schroefje rechtsboven draaien?
IMG_0131 (1).jpeg
IMG_0131 (1).jpeg (420.84 KiB) 11475 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Kanteling in optisch systeem

#8 Bericht door Wjdrijfhout » 19 mar 2021 23:09

Wel, gisteren genoeg heldere lucht gehad om de kanteling in het systeem aan te passen.
Ik heb de Camera Tilting Unit (CTU) van Gerd Neumann in mijn optisch pad geplaatst. Deze heeft het voordeel dat de stel-schroeven makkelijk toegankelijk zijn, en je dus aanpassingen kunt doen terwijl het systeem gewoon in tact blijft.
Het was een beetje trial and error om te kijken welk van de drie schroefjes op welk van de vier hoekpunten het meeste effect had. Uiteindelijk bleek dit niet gespiegeld te zijn. Een probleem links-onder kon aangepast worden met het draaien aan de schroef links-onder.
De aanpassingen zijn erg gering. Denk aan een kwart tot een halve draai per schroefje. Volgens de documentatie staat 1 omwenteling gelijk aan een uitslag van 0.2mm van de CTU. Die heeft een vrij grote diameter, dus dat is denk ik ongeveer 0.1mm verandering aan het uiteinde van de sensor. Voor een kwart draai praat je dan dus over zo'n 25 micron aan het uiteinde van de sensor. Da's niet veel.
Maar het effect is wel erg fraai. Omdat er nu veel meer scherpte over het hele beeld heen ligt, is de foto ook minder gevoelig voor kleine afwijkingen in focus, bijvoorbeeld door temperatuurschommelingen.
Hier het resultaat, zoals uitgedrukt door de CCD Inspector binnen ASTAP:
Tilt correction - astap .jpg
Tilt correction - astap .jpg (1.47 MiB) 11431 keer bekeken

Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Kanteling in optisch systeem

#9 Bericht door Han » 28 mar 2021 13:39

Ja inmiddels mijn tilt adapter ook ingesteld. Het is wel even puzzelen om met drie schroeven de kanteling in te stellen. Na meer dan een uur was het resultaat goed. De sterren zijn overal scherp. Waar de kanteling vandaan komt is mij een raadsel maar het is weg.

Waarschijnlijk zijn inbusbouten iets gemakkelijker dan de handschroeven die op de ZWO uitvoering zit.

Han

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Kanteling in optisch systeem

#10 Bericht door SimonW » 29 mar 2021 06:30

Han schreef: 28 mar 2021 13:39 Ja inmiddels mijn tilt adapter ook ingesteld. Het is wel even puzzelen om met drie schroeven de kanteling in te stellen. Na meer dan een uur was het resultaat goed. De sterren zijn overal scherp. Waar de kanteling vandaan komt is mij een raadsel maar het is weg.

Waarschijnlijk zijn inbusbouten iets gemakkelijker dan de handschroeven die op de ZWO uitvoering zit.

Han
Han,
Heb je toevallig een Astap plaatje. ben even benieuwd hoe goed die is. ben zelf ook bezig geweest. En hoe beter mijn collimatie hoe minder tilt ik heb
Bijlagen
Astap 25-03.JPG
Astap 25-03.JPG (318.45 KiB) 10874 keer bekeken

Plaats reactie