Monitor en z'n instellingen

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Monitor en z'n instellingen

#1 Bericht door gerard van den braak » 01 feb 2021 12:38

Om een foto goed te bewerken is het van belang dat de monitor goed gekalibreerd is. Als dat niet het geval is zal het resultaat op een ander scherm er anders uitzien. Nu worstel ik met de vraag of mijn monitor juist is afgesteld. Vroeger had in een Dataclor Spyder maar die werkt niet meer onder Windows 10. Hoe doen jullie dat? Gebruiken jullie een kalibratiekaart?

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Monitor en z'n instellingen

#2 Bericht door Alnilam » 01 feb 2021 12:55

https://support.datacolor.com/index.php ... d-randomly.

Als je zoekt op " monitor datacolorspyder with windows 10" krijg je een massa aan oplossingen afhankelijk vh type dat je hebt.
maar de site hierboven zou je moeten kunnen helpen.
mvgr
Nils
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Monitor en z'n instellingen

#3 Bericht door Wjdrijfhout » 03 feb 2021 10:33

Tja, kleur-calibratie, dat is een flinke 'can of worms' en ik ben absoluut geen expert op dat gebied, maar vanuit de fotografie wel mee te maken. Hierbij wat gedachten:
Er zijn grofweg twee redenen om dit te doen:
1. Om kleuren 'echt' te laten zijn
2. Om kleuren bij de ontvanger hetzelfde te laten zijn zoals jij ze als maker hebt bedoeld.

Ad 1. Dit is primair van belang bij reproducties, product foto's, modefotografie etc. Je kunt een referentiekaartje mee-fotograferen en hierop kalibreren. Voor de meeste andere foto's zul je zien dat met toepassen van profiles, aanpassen witbalans etc sowieso 'echte' kleuren niet meer bestaan, maar om welke sfeer je wilt laten uitstralen. In Astrofotografie, waarin we lustig erop los combineren met verschillende kleurenfilters, verschillende belichtingstijden, background extracties, colour-calibration, etc. is 'echt' ook slechts een relatief begrip. Laat staan narrow-band images.
Ad 2. Dit lukt eigenlijk alleen als je weet wie je ontvanger is. Zodra je iets op het internet plaatst en mensen bekijken het door hun bril met blauw-filter tegen schadelijke scherm-straling op hun 'True Tone' telefoon die 's avonds de kleuren voor de sfeer wat warmer maakt, weet je zeker dat men de foto nooit zo ziet als jij hem hebt bedoeld. Eigenlijk onbegonnen werk. Het kan natuurlijk wel als het je erom gaat dat bij jezelf de foto's er op je eigen systemen er consistent uitzien. Eén voorbeeld waarbij je wel weet wat de ontvanger gaat zien (min of meer) is prints. Als je gaat printen is kalibreren zeker van belang. Dan moet je het wel door het hele proces doen, dus zowel de monitor, maar ook de printer zelf met een specifiek kleur-profiel voor die printer op dat papier, en zonder dat de printer-driver daar met zijn vingers nog aan zit.

Ondanks de beperkingen zoals boven genoemd zijn er natuurlijk wel een aantal stappen te nemen die je resultaten kunnen verbeteren.
1. Het bewerken van de foto's in de juiste kleurruimte, grofweg in sRGB voor foto's die je via computers/internet/telefoons verspreidt en in AdobeRGB voor prints.
2. Je monitor minder fel zetten. De meeste monitors staan te helder. Vaak klagen mensen als ze een foto uitprinten dat de print te donker is. In werkelijkheid is het het scherm dat te licht is. Jij hebt me hier zelf een keer op geattendeerd toen ik een nieuwe monitor had gebruikt en nog niet de juiste instellingen had ingesteld. Op mijn scherm was er genoeg detail in de donkere delen, maar op jouw monitor was de foto veel te donker. Dat moest ik dus aanpassen. Een goede vuistregel is om je monitor op ongeveer 30-40% helderheid te zetten.
3. Je kunt natuurlijk zeker je monitor kalibreren met een calibrator zoals jij hebt. In ieder geval begin je dan met een juiste basis en mag je ervan uitgaan dat downstream de verschillen minder groot zijn. Wat ik meekrijg uit de fotografie-wereld is dat de X-Rite i1Display Pro een goede calibrator is (zie onder voor link). Ik zag dat je hem ook kunt huren. Dat is een interessante/goedkope oplossing, want ondanks dat monitoren in de loop van de tijd kunnen verlopen, gaat dat niet heel snel en is eens per jaar of zo meer dan genoeg.

Zelf gebruik ik een monitor die claimt 'referentie-monitor' te zijn, met ingebakken 'Factory-gekalibreerde' kleur-profielen voor de verschillende kleurruimtes en toepassingen. Hoe 'echt' dat is, valt natuurlijk te bezien, maar ik gebruik het voor mezelf graag als argument om niet met aparte kleur-kalibrator aan de slag te hoeven gaan.

Ongetwijfeld nog veel meer over te zeggen, dit is een heel lastig onderwerp. Hoop dat je aan bovenstaande wat hebt.

Gr. Willem Jan

https://www.kamera-express.nl/product/1 ... 363730339d

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Monitor en z'n instellingen

#4 Bericht door gerard van den braak » 04 feb 2021 17:07

Eigenlijk heb ik nooit zóveel moeite moeten doen of een foto fatsoenlijk toonbaar te maken. Niet dat ik veel aan de bewerking heb gedaan. Het enige wat ik gedaan heb ik het zwartpunt tegen de histogram aanleggen. Wat het zo lastig maakt is dat de bewerkte foto in elk viewprogramma er anders uitziet. Wat heel veel uitmaakt is de kleur van de achtergrond. Een witte achtergrond doet de nevel verdwijnen, een zwarte niet. Omzetten van Tiff/PNG naar jpg doet heel veel ruis en zwakke nevel verdwijnen.
Bijgaande foto laat twee afbeeldingen zien van dezelfde foto. Rechts is netjes bewerkt in PS en wilde deze plaatsen op het forum Deep Sky. Maar dat leek nergens op. Daarom wat met de gamma gedaan zodat hij er ook op het forum netjes uitziet (links). Blijkbaar verandert dus ook de viewer van het forum de foto! Als je de rechter foto in de standaard viewer van Microsoft bekijkt ziet hij er uit zoals links is afgebeeld. Als je de linker foto daar bekijkt is de nevel bijna geheel verdwenen.
.
NGC1491_combi.jpg
NGC1491_combi.jpg (452.38 KiB) 9557 keer bekeken

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Monitor en z'n instellingen

#5 Bericht door Wjdrijfhout » 05 feb 2021 21:08

Tja, een goed voorbeeld van hoe lastig het is om door het hele proces een goede kleur balans te houden. Zeker als een deel buiten je controle ligt. En zodra je on-line gaat gebeurt er vaak van alles. Grotere compressie, rescaling afhankelijk van resolutie eindgebruiker, aanpassen gamma en/of kleurruimte. Volgens mij is het beste wat je kunt doen exact wat jij gedaan hebt. Kijken hoe erg je een plaatje moet ‘vervormen’ om hem aan de andere kant weer goed terug te krijgen.

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Monitor en z'n instellingen

#6 Bericht door gerard van den braak » 06 feb 2021 10:16

Inmiddels heb ik een Datacolor SpyderX Pro aangeschaft, omdat mijn Spyder 3 niet meer werkt met Windows 10. Ik ben daar wat mee aan het experimenteren gegaan.
.
foto.JPG
foto.JPG (24.72 KiB) 8335 keer bekeken
De Spyder werkt snel, het vraagt slechts enkele minuten om je beeldscherm te kalibreren. Re-kalibratie kost nog minder tijd. De kleurkalibratie kon het apparaat zonder dat ik daar behulpzaam bij was. De kalibratie van helderheid vroeg wél actie; de brightness van het beeldscherm moest aangepast worden. Die actie was nodig omdat de verlichting in de kamer waar de monitor staat sterk wisselt. Schijnt de zon in de kamer, brand er licht? Het verschil tussen invallend licht en de helderheid van het backlight van de monitor wijkt te veel af en moet worden bijgesteld. Dat was eerst even lastig, maar na enige oefening gaat dit snel en probleemloos. Het is goed te zien wat het effect is van de kalibratie. Ik heb het getest op de monochrome foto waarmee we hier begonnen zijn.
.
Brightness instellen.jpg
Brightness instellen.jpg (39.3 KiB) 8335 keer bekeken
Vervolgens heb ik het invallende licht op de monitor diffuus en minder helder gemaakt. Natuurlijk moest ik na deze actie weer de brightness van de monitor bijstellen. Maar toen ik na een paar uur een re-kalibratie uitvoerde was een bijstelling niet nodig, de Spyder loste het zelf allemaal op.
Conclusie: Als bij het bewerken van de foto het eropaan gaat komen moet ik het invallende licht op het scherm beperken, diffuus maken en even kalibreren. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit werk niet zoals ik in de huiskamer doet, het eenvoudiger is.
Als iemand de Spyder een keer wil lenen is dat geen probleem.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Monitor en z'n instellingen

#7 Bericht door Wjdrijfhout » 07 feb 2021 21:58

Ziet er goed uit, Gerard!

Plaats reactie