Problemen met collimeren

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Problemen met collimeren

#1 Bericht door Astrovirus » 15 apr 2020 19:38

Nu ik de mooie hobby weer opgepakt heb, loop ik helaas tegen probleem aan met mijn Newton. Ik heb moeite om deze juist gecollimeerd te krijgen, iets wat ik eerst nog toeschreef aan mijn goedkope chesshire/kijkbuis combo, maar nu met veel betere tools, wordt duidelijk dat de hoofdspiegel kan verschuiven in zijn spiegelcel. Ook heb ik mijn twijfels over de stijfheid van de vangspiegelhouder. Ik heb in het verleden de collimatie wel goed gehad en destijds bleef deze ook wel stabiel, met slechts kleine aanpassingen tussen sessies.

Ik twijfel momenteel erg aan of ik nu naar een mechanisch betere OTA moet gaan upgraden of niet (denk in de richting van een TS ONTC newton), aangezien de optiek van mijn huidige kijker volgens mij niet slecht is, echter zonder goede collimatie blijft het schipperen.

Wie heeft er ervaring met het collimeren van Skywatcher Black Line Newtons (of andere newton) en zou er eerst een keer samen met mij naar kunnen/willen kijken, alvorens ik een flinke investering doe in een nieuwe OTA.
Laatst gewijzigd door Astrovirus op 15 apr 2020 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Problemen met collimeren

#2 Bericht door Arie » 15 apr 2020 19:59

Ik kan de 10"f4 Lacerta fotonewton van harte aanbevelen.
Niet de goedkoopste, maar een heerlijke teleskoop.

Samen naar je newton kijken wordt in deze tijden problematisch.
Maar stijfheid van je spiegels en focusser zijn natuurlijk van het grootste belang.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Problemen met collimeren

#3 Bericht door SimonW » 08 mei 2020 18:42

Astrovirus schreef: 15 apr 2020 19:38 Nu ik de mooie hobby weer opgepakt heb, loop ik helaas tegen probleem aan met mijn Newton. Ik heb moeite om deze juist gecollimeerd te krijgen, iets wat ik eerst nog toeschreef aan mijn goedkope chesshire/kijkbuis combo, maar nu met veel betere tools, wordt duidelijk dat de hoofdspiegel kan verschuiven in zijn spiegelcel. Ook heb ik mijn twijfels over de stijfheid van de vangspiegelhouder. Ik heb in het verleden de collimatie wel goed gehad en destijds bleef deze ook wel stabiel, met slechts kleine aanpassingen tussen sessies.

Ik twijfel momenteel erg aan of ik nu naar een mechanisch betere OTA moet gaan upgraden of niet (denk in de richting van een TS ONTC newton), aangezien de optiek van mijn huidige kijker volgens mij niet slecht is, echter zonder goede collimatie blijft het schipperen.

Wie heeft er ervaring met het collimeren van Skywatcher Black Line Newtons (of andere newton) en zou er eerst een keer samen met mij naar kunnen/willen kijken, alvorens ik een flinke investering doe in een nieuwe OTA.
Hoi Tim,
ik heb onderhand al aardig wat ervaring met newtons en Schmid newtons. de laatste is erg lastig te temmen maar dat lukt me ook al aardig.
dus als je een keer hulp nodig bent wil ik best wel eens met je mee kijken.

Groeten Simon

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Problemen met collimeren

#4 Bericht door SimonW » 08 mei 2020 19:24

Arie schreef: 15 apr 2020 19:59 Ik kan de 10"f4 Lacerta fotonewton van harte aanbevelen.
Niet de goedkoopste, maar een heerlijke teleskoop.

Samen naar je newton kijken wordt in deze tijden problematisch.
Maar stijfheid van je spiegels en focusser zijn natuurlijk van het grootste belang.
Hoi Arie,

Dat is idd een mooie kijker en voor de specs zeker niet te veel geld. heeft in ieder geval mijn interesse gewekt.
werk jij daar ook mee?

Groeten Simon

Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Problemen met collimeren

#5 Bericht door Arie » 09 mei 2020 08:03

Yep. Op advies van “Dodi”.
Geassembleerd door de jongens in Wenen en gecollimeerd en getest door Tommy Navratil (niet de eerste de beste)
Misschien heb ik geluk met mijn spiegel.
Het focusverloop van deze telescoop is minimaal.
Ik heb wel eens gesteld dat ik maar 1x per kwartaal hoef scherp te stellen. :P
De focuser die erop zit is superstijf en nauwkeurig. Met hun eigen MFOC motorfocus erop een perfecte combinatie. (Ik heb nog een MFOC over btw. Zit op mijn Esprit100 die ik overweeg te verkopen)
Icm met hun GPU coma corrector (en een 10micronmontering in en koepel) heb ik een hele fijne set-up in de wei.

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Problemen met collimeren

#6 Bericht door SimonW » 09 mei 2020 10:46

Arie schreef: 09 mei 2020 08:03 Yep. Op advies van “Dodi”.
Geassembleerd door de jongens in Wenen en gecollimeerd en getest door Tommy Navratil (niet de eerste de beste)
Misschien heb ik geluk met mijn spiegel.
Het focusverloop van deze telescoop is minimaal.
Ik heb wel eens gesteld dat ik maar 1x per kwartaal hoef scherp te stellen. :P
De focuser die erop zit is superstijf en nauwkeurig. Met hun eigen MFOC motorfocus erop een perfecte combinatie. (Ik heb nog een MFOC over btw. Zit op mijn Esprit100 die ik overweeg te verkopen)
Icm met hun GPU coma corrector (en een 10micronmontering in en koepel) heb ik een hele fijne set-up in de wei.
ja dat kan je wel zeggen, dat is zeker geen verkeerde set!
mocht je een keer tijd hebben zou ik de kijker wel eens willen zien. want ben mij stiekem ook aan het oriënteren.
een SN10 is geen vergevingsgezinde kijker.. daar moet je aardig veel aan collimeren. en dat is maar niet even een laser er in gooien en klaar is kees.. is de larcerta ook goed voor vol beeld chips?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Problemen met collimeren

#7 Bericht door Astrovirus » 06 aug 2020 12:41

Langzaam maar zeker kan ik de zwakke plekke elimineren. Het schuiven van de hoofdspiegel bleek toegeschreven te kunnen worden aan versleten viltjes die voor de zijwaardse ondersteuning in de spiegelcel zorgen. Deze heb ik inmiddels vervangen en de hoofdspiegel blijft nu weer mooi vrij op zijn plek liggen. Hoofdverdachte nu is doorzakken van de focusser en dan niet eens zozeer in het mechanische deel van de focusser zelf, maar in de bevestiging aan de buis. Ik ben bang dat dit alleen opgelost kan worden met een stijvere buis van carbon helaas.

Plaats reactie