Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#1 Bericht door Wjdrijfhout » 28 mar 2020 21:27

Als gebruiker van een mobiele telescoop ben ik gewend aan het uitpakken, opzetten, polar alignen, mount model maken.... en dan fotograferen. Om het vervolgens de volgende ochtend allemaal weer af te breken zodat bij een volgende heldere nacht het hele tafereel herhaald kan worden.
De afgelopen week was het hier elke avond helder (woensdag iets minder), en dus 7 waarneem-nachten op rij! De telescoop kon op deze manier een week blijven staan en vormde zo een 'tijdelijke sterrenwacht'. In de open lucht weliswaar, dus soms een beetje winderig, maar dat mocht de pret niet drukken.
Tjonge, wat een genot om bij het vallen van de avond het 'aan'-knopje in te drukken, focus te vinden en gaan met die banaan!
Vanochtend de boel weer ingepakt, komende nachten aanzienlijk meer bewolking verwacht.
Tja, er zijn nogal wat sterrenwachten in onze club, en dus niet zonder reden. Afgelopen week heb ik heel even van dit comfort mogen proeven...heerlijk.

Overigens is de berg 'nog te processen' foto's dus ook gigantisch toegenomen. Wordt nog even een uitdaging om daar de komende weken de tijd voor te vinden.

Gebruikersavatar
Muddelflut
Berichten: 445
Lid geworden op: 26 dec 2018 11:20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#2 Bericht door Muddelflut » 29 mar 2020 08:54

Leuk! Ik ben benieuwd naar de resultaten.

Ria
30 cm Taurus Dobson DSC f5
13cm SW Explorer-PDS f5 op Orion Starseeker IV
Lunt 80mm op GsAZ
Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl

Gebruikersavatar
gerard van den braak
Berichten: 738
Lid geworden op: 26 dec 2018 10:56
Locatie: Zuidlaren
Contacteer:

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#3 Bericht door gerard van den braak » 29 mar 2020 09:37

Mooi dat je het genot van een permanent opgestelde kijker hebt geproefd. Misschien toch wat in de tuin zetten?🤪

NightskyNL
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jan 2019 20:29

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#4 Bericht door NightskyNL » 29 mar 2020 18:58

Ook ik heb afgelopen week de telescoop een paar dagen achter elkaar in de tuin laten staan.
Inderdaad een erg prettige ervaring om bijna direct weer te kunnen fotograferen bij het donker worden.

Gisteren heb ik de boel weer opgeruimd.
Ben benieuwd of ons binnenkort weer zo'n fraai Hogedrukgebeid uit het Oosten gegund wordt. Zou leuk zijn.

Groeten,

Jan Willem

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#5 Bericht door Astrovirus » 30 mar 2020 20:19

Het is inderdaad heerlijk om niet iedere keer op/af te hoeven bouwen. Helaas was mijn optiek niet goed genoeg uitgelijnd om hier dit keer van te kunnen profiteren, maar vandaag een Farpoint laser collimator/chesshire en een Howie Glatter TuBlug binnen gekregen, dus nu kan ik met goede precisie mijn spiegel gaan uitlijnen. Laat die volgende heldere periode maar komen. Oh en er broeien hier ook al weer vergevorderde plannen voor een mooi hokje.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#6 Bericht door Wjdrijfhout » 31 mar 2020 07:35

Ah, leuk, een hokje, klinkt goed! Waar zit je aan te denken?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#7 Bericht door Astrovirus » 31 mar 2020 16:50

Het wordt in ieder geval een roll-off roof van maximaal 2x2 meter, uitvoering ben ik nog ever aan het dubbel, zelfbouw hout, of een kant en klare metalen schuur aanpassen.

Gebruikersavatar
Wjdrijfhout
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2019 20:47
Contacteer:

Re: Het comfort van een 'tijdelijke sterrenwacht'

#8 Bericht door Wjdrijfhout » 31 mar 2020 22:59

Klinkt goed! Succes met de bouw.

Plaats reactie