Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

Alles over techniek; Hardware en Software zaken.
Bericht
Auteur
Arie
Berichten: 409
Lid geworden op: 26 dec 2018 16:42

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#41 Bericht door Arie » 24 jun 2020 11:16

Dat wordt wel hartstikke mooi zo.
Heb je de dakrail een beetje op afschot liggen ivm regen/dooi water dat naar binnen loopt?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#42 Bericht door Astrovirus » 24 jun 2020 12:29

Ja, zit als het goed is een miniem afschot in en daarnaast staat het L-profiel met de dichte zijde naar binnen, als extra waterkering. Bij de enorme recente stortbuien kwam er slechts een heel klein beetje water via de binnenzijde van geleider naar binnen en dit was meer capillaire werking dan dat het echt lekte. Die opening wordt overigens nog afgekit om dit in de toekomst te voorkomen.

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#43 Bericht door Astrovirus » 15 jul 2020 17:59

First light is weer een serieuze stap dichterbij gekomen met het plaatsen van de, inmiddels van 3 lagen matzwarte hamerite voorziene, zuil. Na het zo goed mogelijk waterpas stellen van de zuil en bevestigen van de console die de PC en stopcontacten zal dragen, is de NEQ6 kop geplaatst. Binnenkort de overige electronica en optiek plaatsen en dan kan gestart worden met de pooluitlijning.
Zuil met remschijf adapter
Zuil met remschijf adapter
IMG_1533.JPG (98.03 KiB) 12246 keer bekeken
NEQ6 bijna klaar voor pooluitlijning
NEQ6 bijna klaar voor pooluitlijning
IMG_1534.JPG (116.32 KiB) 12246 keer bekeken

SimonW
Berichten: 90
Lid geworden op: 31 mar 2020 11:38
Contacteer:

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#44 Bericht door SimonW » 17 jul 2020 12:58

Begint al mooie vormen aan te nemen! ziet er strak uit.
Ga je het dak ook nog automatiseren?

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#45 Bericht door Astrovirus » 18 jul 2020 08:39

Nee het dak blijft voorlopig gewoon handmatig open/dicht doen. Misschien ooit in de toekomst als ik ook met volautomatische sessie zou willen werken, zodat de boel bij binnentrekkende bewolking zichzelf kan parkeren/afsluiten.

Als dit allemaal ingeregeld is, ga ik eerst eens nadenken over een kleine remote sterrenwacht op een jaloersmakende stek, namelijk op Tasmanië onder de prachtige en donkere zuidelijke sterrenhemel............

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#46 Bericht door Astrovirus » 19 jul 2020 18:27

Ondertussen vandaag de console verder afgewerkt.
Ondertussen vandaag de console verder afgewerkt.
IMG_1537.JPG (107.94 KiB) 12195 keer bekeken
De OTA geplaatst en gekeken of alles inderdaad past zoals uitgemeten. Zelfs een zeer vervelende lantaarnpaal op het ZW kan niet rechtstreeks in de OTA schijnen, doordat het dak en de zuidelijk wand deze voldoende blokkeren.
De OTA geplaatst en gekeken of alles inderdaad past zoals uitgemeten. Zelfs een zeer vervelende lantaarnpaal op het ZW kan niet rechtstreeks in de OTA schijnen, doordat het dak en de zuidelijk wand deze voldoende blokkeren.
IMG_1536.JPG (115.14 KiB) 12195 keer bekeken
Daarnaast op de PC beugel een plankje gemaakt voor de beide voedingen die ik in gebruik heb. Binnenkort de overige electronica op orde brengen en dan de montering nauwkeurig op de pool zetten.
Daarnaast op de PC beugel een plankje gemaakt voor de beide voedingen die ik in gebruik heb. Binnenkort de overige electronica op orde brengen en dan de montering nauwkeurig op de pool zetten.
IMG_1538.JPG (93.42 KiB) 12195 keer bekeken

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#47 Bericht door Astrovirus » 26 jul 2020 13:14

Het aansluiten en testen van de apparatuur is in volle gang. Kabel management van de data en stroomvoorziening is vrijwel geregeld en eerste software testen zijn onderweg.
Kabels netjes weggewerkt en voorzien van geleiding waar noodzakelijk. Stroom adapter voor de Hypercam was nog de grootste uitdaging en deze uiteindelijk achterop de dovetail bevestigd met Velcro band.
Kabels netjes weggewerkt en voorzien van geleiding waar noodzakelijk. Stroom adapter voor de Hypercam was nog de grootste uitdaging en deze uiteindelijk achterop de dovetail bevestigd met Velcro band.
IMG_1543.JPG (121.36 KiB) 12133 keer bekeken
Mission control, alhoewel dat meestal via teamviewer vanuit de warme zolderkamer gevolgd zal worden.
Mission control, alhoewel dat meestal via teamviewer vanuit de warme zolderkamer gevolgd zal worden.
IMG_1545.JPG (90.46 KiB) 12133 keer bekeken
Kabel management en stroomvoorziening aan de achterzijde.
Kabel management en stroomvoorziening aan de achterzijde.
IMG_1546.JPG (127.17 KiB) 12133 keer bekeken
Nog een 3-tal videos gelinkd vanaf Youtube;
1) SGL focuser werkt: https://youtu.be/K7tTzv5F5kc
2) Goto naar Regulus bij daglicht: https://youtu.be/5v8NItFJ8wo
3) Parkeren naar custom parkeerstand zodat dak dicht kan: https://youtu.be/krPPiKTyCRA


Han
Berichten: 297
Lid geworden op: 27 dec 2018 09:52

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#49 Bericht door Han » 29 jul 2020 18:09

Keurig installatiewerk T!

Gebruikersavatar
Astrovirus
Berichten: 218
Lid geworden op: 10 mar 2020 22:15

Re: Eerste voorzichtige stapjes in de bouw van mijn nieuwe sterrenwacht

#50 Bericht door Astrovirus » 01 aug 2020 23:49

First light heeft plaats gevonden, al was het eigenlijk meer een testrun voor de autoguiding. 2 Uurtjes aan 5 min subframes onder 92% verlichte maan, Altair Astro 269C Hypercam, op unity gain (565, 24 black level, -10°C), alleen snel (nou ja snel met 21 Mpx, 40 Mb grote fits bestanden ;) ) gestacked in DSS en daarin snel kleurbalans en lichte stretch gedaan. Oh ja, totaal geen kalibratieframes gebruikt en slechts wat lichte vignetering zichtbaar, ruis is geen velden te bekennen. Dit lijkt een hele mooie camara te zijn, waar ik nog veel plezier aan ga beleven. Collimatie behoeft nog wat aandacht, linkerzijde van het beeld is nog niet geheel rond.
M27FL_24x300_1000px.jpg
M27FL_24x300_1000px.jpg (699.19 KiB) 12007 keer bekeken

Plaats reactie