Met de kijker bijna horizontaal - AL 28

Dubbelsterren zijn Deepsky maar verdienen een eigen subforum!
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Met de kijker bijna horizontaal - AL 28

#1 Bericht door Bob » 26 dec 2020 10:46

Gamma Lep is nr. 28 in de AL-lijst. Het is een lage jongen die ik nog niet eerder op tekening had gezet.
In het veld, met vrije horizon, is Gamma nog wel makkelijk te zien, maar vanuit mijn sterrenwacht met rondom bomen die tot in het zenit reiken is het een beetje een uitdaging... :mrgreen:
De mogelijkheid om Gamma te zien beperkt zich tot een kort moment dat hij net boven het dak van de buren uitkomt, voordat hij dan achter bomen verdwijnt. Dat moment heb ik op de 24e gepakt om de zo begeerde tekening te kunnen maken!
Gamma Lep is een erg wijd paar en makkelijk te zien, als het een beetje helder is, al met 20x. Aardig is dat A erg geel is en B zelfs wat oranje/rood.
Ondanks de grote onderlinge afstand daarom toch een aardig paar om eens te bekijken.
-
Lep_Gamma_AP13_55x.jpg
Lep_Gamma_AP13_55x.jpg (97.1 KiB) 7214 keer bekeken
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Gebruikersavatar
Alnilam
Berichten: 415
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:29
Locatie: Odoorn
Contacteer:

Re: Met de kijker bijna horizontaal - AL 28

#2 Bericht door Alnilam » 26 dec 2020 12:28

Mooi Bob!! Ga hem op mijn "nog te zien lijst" zetten... die word al aardig lang zo... :D
Zo rond 2300 staat Orion recht in het zuiden, dus voor mij prima! onbelemmerde blik voor mij.
Gisteravond al even naar Betelgeuse staan kijken met de bino. Zat net nog even op Skymap te kijken, het schijnt dat eigenlijk alle 3 de sterren van de riem in zekere zin dubbelsterren zijn,
De linkse: zeta Ori (Alnitak) heeft een A en B component met een separatie van 2.3" ; de middelste : epsilon ori ( Alnilam) zou er ook een zijn maar de separatie is erg groot ongeveer 180"; de rechtse: delta ori ( Mintaka ) heeft ook een A en B component met een separatie van 0,3" Volgens mij had je het over de laatst genoemde laatst.. Ook weer een mooie zoektocht om e.e.a. te vinden.. :mrgreen:
SW 13cm f5 Newton op Alt/Az 5 + TSAPO102Q f/5.1 flatfield astrograph op iOptron CEM26

Gebruikersavatar
Bob
Site Admin
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2018 09:00

Re: Met de kijker bijna horizontaal - AL 28

#3 Bericht door Bob » 26 dec 2020 14:21

Alnilam schreef: 26 dec 2020 12:28 ... Zat net nog even op Skymap te kijken, het schijnt dat eigenlijk alle 3 de sterren van de riem in zekere zin dubbelsterren zijn ...
Ja, zie mijn onderwerp een paar minuten eerder geplaatst... :D
www.bobhogeveen.nl
80mm Zenitstar << tot >> 500mm Dobson

Plaats reactie