Het is zo aug 01, 2010 1:53 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoezo lichtvervuiling?
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 2:22 am 
Surfend op het www, kwam ik op de site van Albert van Duin ( Astropix.nl )
Onderaan deze pagina staat de apparatuur en lichtvervuiling...
Ik was wel nieuwsschierig naar de lichtvervuiling in Nederland en de rest van de wereld. Dus ik klikte. Schrik!!! Met name het zuiden van Nederland...
Via deze link krijg je een kaart te zien van Nederland en Europa.
Dit is niet mis, Nederland een lichtmassa gaat trouwens over naar Belgie en Duitsland.

Wat meer over het onderwerp lichtvervuiling...

The night sky in the world
Maps of total night sky brightness
Maps of the naked eye stellar visibility
Maps of the number of visible stars
Platform Lichthinder
Sterrenkunde

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 11:41 am 
Site Admin

Tja, en bedenk dat deze kaart alweer een aantal jaren oud is!
Overal, en vooral natuurlijk in de west-europese landen is het alleen maar veel erger geworden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 12:54 pm 
Site Admin

Op de afgelopen deepskydag (3e) zag ik een toekomst plaatje over hoe de lichtvervuiling over 20 jaar zou zijn.

Dat was helemaal schrikken zeg. Ik zal eens kijken of ik dat kaartje ergens kan vinden.

http://www.thedeepsky.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 3:03 pm 
Helaas heb ik dit kaartje gevonden door even te googlen...
Dat ziet er niet best uit!

Light Pollution een Engelse site...

Als ik op Wikipedia en het kaartje zie van lichtvervuiling in Nederland, dan valt Drenthe "nog wel" mee...
Maar dit is ook een wat ouder kaartje...

Bijlagen:
EuropeGrowth.jpg
EuropeGrowth.jpg [ 92.22 KB | 3576 keer bekeken ]

Berichttitel: licht vervuiling 2025
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2008 4:17 pm 

Dus dat wordt een andere hobby zoeken tegen het jaar 2025.
Net het jaar dat ik met pensioen mag , en wat meer vrije tijd heb te besteden. het leven kan soms wrang zijn. :oops:

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 1:01 pm 

Maar.....de kassen rond Emmen en zo moeten wel licht gaan afschermen. Dat is dus al positief. Daarnaast haalt de gemeente Stadskanaal in hun regio veel straatlantarens weg. Dat zijn dus wel gunstige ontwikkelingen. Als ze dat op andere plaatsen ook wat meer zouden doen.

Met het oog op energiebesparing hoop ik dat ze ook wat aan 'lichtbesparing' gaan doen. Voor een paar figuren die zo nodig met een telescoop rond willen lopen doen ze het toch niet maar met het oog op energiebesparing en mileuproblematiek wordt er denk ik toch wel meer gedaan dan 10-20 jaar geleden. Wat niet wegneemt dat door bevolkingstoename en toename van bedrijfsactiviteiten er toch vaak weer veel nieuwe lichtvervuiling bijkomt (bijv. bedrijfstereinen met van die mooie grote schijnwerpers.)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 1:28 pm 

Er is, in de Wet Milieubeheer, opgenomen dat kassen in de nachtelijke uren (naar ik meen) 80% minder licht moeten emitteren.
Deze wet geldt voor alle nieuw te plaatsen kassen en voor alle bestaande kassen komt er een inspanningsverplichting. D.w.z. vóór 20xx moet het voldoen aan de wet.
Ik zal proberen de officiële tijd en datum nog te achterhalen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 1:46 pm 
Site Admin

Ik heb er helaas geen vertrouwen in.

Die lantaarnpalen die ze bij Stadskanaal, en ook in Drenthe gaan verwijderen zetten geen zoden aan de dijk, de winst die het verwijderen van die paar paaltjes in buitengebieden oplevert is nihil en geldt alleen maar als je toevallig direct zicht had op zo'n paal.
De lichtvervuiling waar we aan de hemel last van hebben komt van de bebouwde kommen en wegen en verkeersknooppunten. De provincie heeft duidelijk aangegeven dat daar beslist niet op bespaard wordt, in tegendeel, m.n. de verkeersknooppunten dienen ivm "veiligheid" ruim voorzien te worden van adquate verlichting... :cry:
En van die mooi verlichte verkeersknooppunten komen er nog een heleboel bij de komende jaren, kijk maar naar wat er bij Gieten gebeurt...
nogmaals: :cry:

BIj de kassen hebben ze bedacht dat het beperken van de lichtemmissie in de uren tot middernacht moet gebeuren. Dan zouden de burgers er last van hebben. Na middernacht mag vooralsnog lekker vollop gestraald worden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 2:22 pm 
Site Admin

Yep, zie ook de prachtig nieuwe europaweg in Assen. Die hebben ze goed verlicht zodat 's nachts ook goed te zien hoe mooi dit allemaal is neergezet, met als gevolg een prachtig oranje lichtkoepeltje dat als nieuw sterrenbeeld aan de hemel prijkt.

Toch heb ik er ook weinig vertrouwen in. Je ziet wel een soort van bewustwording, en je hoort er wat meer van dan voorheen, maar we zijn er nog lang niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 5:02 pm 

Ik kom nog even terug op de lichthinder van kassen.
Bedrijven die milieuvergunning-plichtig zijn, en dat zijn kasbouwbedrijven, moeten voldoen aan de IPPC-richtlijn. Dit is een Europeese richtlijn met betrekking tot emissies. De Nederlandse regering heeft de IPPC-richtlijn gekoppeld aan de Wet milieubeheer en is dus dan van toepassing.
De IPPC kent zg. BBT's (Best Beschikbare Technieken). Een bedrijf dient aan te tonen dat zij daaraan voldoet of bij oprichting - daaraan gaat voldoen-.
Nieuwe bedrijven zijn dus direct de klos, bestaande bedrijven worden door de vergunningverlener gedwongen een plan van aanpak met termijn te overleggen. In geval van vergunning wijziging (als er een zienswijze gegeven kan worden) geldt de richtlijn direct.

Of de lichtafscherming nu tót 24.00 of juist ná 24.00 van toepassing is hangt af van wie de gehinderden zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 7:46 pm 
Citaat:
Of de lichtafscherming nu tót 24.00 of juist ná 24.00 van toepassing is hangt af van wie de gehinderden zijn.

Geen lijn trekken zodra die lampen aan gaan, ook de verduisterings gordijnen dicht... Nachtdieren ( In dit geval niet amateur-astronomen) zullen hier ook baat bij hebben.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 8:24 pm 
Site Admin

Wat zijn deze Best Beschikbare Technieken? En zijn deze aan veranderingen onderhevig? Wat ik eigenlijk bedoel is of deze normen ook aangepast worden om de zoveel tijd.

Wat ik ook niet zo begrijp is waarom kassen dan binnen een bepaalde tijdsmarge hun spul af moeten dekken. Waarom niet gewoon de gehele nacht afdekken?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 8:27 pm 
Site Admin

Astro_Rolf schreef:
Geen lijn trekken zodra die lampen aan gaan, ook de verduisterings gordijnen dicht... Nachtdieren ( In dit geval niet amateur-astronomen) zullen hier ook baat bij hebben.

Het probleem zit in de warmtehuishouding van de kassen.
De kassen moeten verduisterd worden, dus denk je, natuurlijk dan de hele nacht. Maar, nee, dan wordt het te warm en smoren de planten. Dus moeten de halve nacht de verduisteringsgordijnen en ramen open.
Nou, denk je, doe dan die halve nacht het licht maar uit, wordt het ook niet te warm... Maar nee, dat zou ten koste gaan van de productie (= opbrengst = geld). Dus: hele nacht licht aan en halve nacht gewoon onverduisterd. Het belang van heel veel (natuur, dieren, mensen) weegt dus duidelijk niet op tegen het belang van een handvol (rijke) landbouwers... :x

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di jan 08, 2008 9:17 pm 
Jep... maar er is een en ander heus wel te regelen dmv klimaatbeheersing.
Dus de kachel kan wel een paar graden lager omdat de lampen ook voor verwarming zorgen.
Als de wil (Tuinbouw) of de dwang (Brussel???) er maar is dan volgt er ook wel een oplossing...

Inderdaad productie is geld... maar dat is niet alleen in de tuinbouw zo...

Citaat:
Wat ik ook niet zo begrijp is waarom kassen dan binnen een bepaalde tijdsmarge hun spul af moeten dekken. Waarom niet gewoon de gehele nacht afdekken?

Ik blijf bij mijn vorige uitspraak: geen lijn trekken zodra die lampen aan gaan ook verduisteren!
Ai ben blij dat ik een aantal jaren geleden de MAS gedaan heb en het nooit over Sterrenkunde heb gehad <LOL> :lol:

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo jan 09, 2008 11:40 am 
Site Admin

En ik maar denken dat het altijd goed warm moest zijn in een kas. :?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende