Het is zo okt 21, 2018 7:50 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 11. M 44 - Open sterrenhoop in Kreeft
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 9:58 pm 
Site Admin

M44
- M44 ook wel NGC2632, Praesepe (koestal) en Beehive cluster (bijenkorf) is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cancer (Kreeft). Die namen dekken inderdaad de lading, M44 is een zwerm van mooie heldere sterren. Zeer de moeite waard om eens met een verrekijker waar te nemen. In deze heldere en mooie open sterrenhoop staan wel 10 heldere sterren en met wat moeite (=stabiliteit v.d. bino) zie je er zomaar nog 10 zwakkere bij. De OC is zelfs vanuit een stedelijke omgeving goed waarneembaar. M44 ligt op de ecliptica en dat maakt het dat er regelmatig samenstanden met een of meer planeten plaatsvinden hetgeen zeer mooi is te zien in de verrekijker.
Het sterrenbeeld Kreeft heeft de vorm van een omgekeerde Y en bestaat uit sterren van de 4e grootte. De ster in het ‘kruispunt’ is de helderste (3,93) en draagt de naam Asellus Australis. (australis = zuid). Zoals je verwachten mag draagt de ster die daar boven staat Asellus Borealis (borealis = noord). Als je beide sterren in een beeldveld hebt staan, staat M44 er ook in.
Nu is Cancer niet bijster opvallend maar als je het midden kiest van de lijn Pollux (tweelingen) en Regulus (Leeuw) kom je uit bij Asellus Australis. En als je die hebt, heb je M44.
Lukt dit niet…. neem dan een atlas of draaibare sterrenkaart.
(Beschrijving: Gerard van den Braak)

Bijlagen:
m44.JPG
m44.JPG [ 36.43 KB | 760 keer bekeken ]

Berichttitel: Re: 11. M 44 - Open sterrenhoop in Kreeft
BerichtGeplaatst: wo feb 07, 2018 8:17 pm 
Site Admin

6 februari, het is helder en koud...
Op een dergelijke (koude) heldere avond is M 44 vrij makkelijk te zien met het blote oog. Daardoor ook heel makkelijk te vinden met de verrekijker!
Het is een zeer fraai verrekijker object, flink wat sterren zijn te zien in deze sterrenhoop. In het beeldveld van de 10x verrekijker staat M 44 mooi (bijna) in een driehoek van heldere sterren:
Gamma, Delta en Eta Cnc. Precies zoals op het kaartje hierboven ook te zien is.
Opvallend aanwezig in de sterrenhoop is ook de wijde en heldere dubbelster die gevormd wordt door 39 en 40 Cnc, met de dubbelsternaam ENG 37. Ook een makkelijk object voor de verrekijker dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 11, 2018 3:00 pm 
Site Admin

Nog steeds zes februari en het tweede object in beeld van de 10x42 verrekijker. Een oude bekende en ook een gemakkelijk object. M44 is namelijk in een beetje donkere omgeving (en dat is Annen zeker) gemakkelijk met het blote oog al te zien. Makkelijk om de verrekijker op te richten dus.

M44 is te zien als een fraaie open sterrenhoop in de verrekijker. Om goed de sterren te bekijken moet je wel even wat ondersteuning van de armen zoeken, zodat je stabiel kan kijken.
Wat opvalt is dat de randen van de sterrenhoop voornamelijk bestaat uit veel zwakkere sterren. Naarmate je in het centrum komt, zijn vooral heldere witte sterren zichtbaar wat de sterrenhoop een zeer fraai aanzicht geeft. Opvallend zijn een drietal heldere sterren (Gamma, Delta en Eta Cnc) die een driehoek vormen om de sterrenhoop heen. Mooier zijn de namen: Asellus Australis, Asellus Borealis en Eta cnc. Wat ook leuk om te zien is is Eng37 wat een dubbelster vormt met 39cnc. De dubbelster is goed en gemakkelijk waarneembaar en betreft een wijd object. Kleur van het paartje is wit.

https://www.thedeepsky.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 10:02 pm 

Met mijn 8x50 heb ik M44, ingeklemd tussen drie sterren, direct in beeld. Ongelooflijk wat staat dat duidelijk in de bino. Veel heldere sterren en vele zwakken zijn te zien. Ik mijn 15x70 wordt het nog mooier en zijn er veel sterren te zien met een compagnon. Er staan best veel dubbelsterren in 44.
Omdat dit allemaal uit de losse hand gezien wordt stel ik mijn parallel-montering op en plaats de 15x70 er op.
Nu staat het veel stabieler en worden de sterpatronen in de cluster zichtbaar.
Het tekenen van M44 viel niet mee. Meestal begin ik met de omtrek van mijn FoV, zet de helderste sterren op zijn plaats en teken de rest in. Nu wilde dat niet omdat er teveel sterren waren die goed op hun plaats moeten staan. Daarom heb ik eerst de sterren van M44 getekend. Niet op schaal t.o.v. mijn FoV maar wel onderling op schaal. Dat was een heel geknoei met vele hulplijnen en dito correcties
Na het tekenen van M44 heb ik de sterren met een naald op een schoon stuk papier doorgeprikt. Zo was ik van alle niet uitgumbare correcties en hulplijnen af. Vervolgens heb ik de drie heldere sterren (Beta, Gamma en Eta Cnc) geplaatst en de omtrek van het beeldveld op schaal toegevoegd. Dat is een cirkel geworden die groter is dan een A4tje.
Als ik thuis kom zal ik het scannen in PS de sterhelderheden aanbrengen. Dan kan ik de tekening draaien zodat noord boven komt en de zaak inverse maken. Er komt dus nog een vervolg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 07, 2018 2:06 pm 

Het heeft even geduurd maar hier dan toch de beloofde schets.

Bijlagen:
m44_2018-05-11_gvdb.jpg
m44_2018-05-11_gvdb.jpg [ 95.34 KB | 522 keer bekeken ]

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]