Het is di jul 17, 2018 12:25 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 6, 7 en 8. Drie dubbelsterren in Ossenhoeder
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 10:01 pm 
Site Admin

Boötes, de Ossenhoeder, is een groot sterrenbeeld met verrassend weinig heldere deepsky objecten. Er is bijv. geen enkel Messier object in dit sterrenbeeld te vinden!
Voor de verrekijker bieden echter enkele dubbelsterren nog wel leuke aanleiding om daar toch eens te gaan kijken.
Bovenin Boötes zijn drie paren te vinden die we gaan proberen te scheiden met de verrekijker:

De eerste is Delta Boo. Vooral omdat deze makkelijk is te vinden nemen we die als uitgangspunt, maar om te scheiden is het juist de lastigste.
Delta Boo is 1 van de heldere sterren die het opvallende vliegervormige figuur van het sterrenbeeld vormen, zie het kaartje.
Waarneming van dit paar is echter niet heel makkelijk, de onderlinge afstand is met 104" wel erg groot, maar het helderheidsverschil is ook groot: 3,6 en 7,9!
Ik heb dit paar in het verre verleden wel met een 10x verrekijker gezien, het wordt nu spannend of mijn ogen, nu toch op flink gevorderde leeftijd, het helderheidsverschil nog kunnen overbruggen met 10x... Een wat hogere vergroting, bijv. 15x, help hier enorm en waarneming daarmee zal niet moeilijk zijn.

De tweede is Mu Boo, deze is ongeveer 1 beeldveld met de verrekijker naar het noordoosten te vinden. Mu Boo is ook een erg wijde dubbelster (afstand A-B is 108") maar het helderheidsverschil is minder groot dan bij Delta. Hierdoor is dit een heel makkelijk verrekijker object. De sterren zijn mag. 4,3 en 6,5.
Kijk eens goed of je kleur kunt ontdekken in de sterren. De helderste ster (A) geeft nog wel eens wat verwarring als het gaat om beoordeling van de kleur!

De derde dubbelster in deze hoek van Boötes is het extreem wijde paar Nu1 - Nu2. Nog weer 1 beeldveld naar het noordoosten zijn deze te vinden. Scheiding van dit stel vormt geen uitdaging, de onderlinge afstand is enorm: ruim 10 boogminuten. Beide sterren zijn mag. 5, dus ook erg helder. Het interessante van dit paar is het kleurverschil!
Zelf heb ik deze sterren nog niet waargenomen, het is nml. geen echte dubbelster maar een toevallige samenstand. Nu1 staat veel, veel verder bij ons vandaan dan Nu2, een paar honderd lichtjaar verderop...
Ik kan wel vast verklappen dat Nu1 een rode reus is, dus qua kleur zal hij vast aan de koele kant van het spectrum zitten!
(Beschrijving: Bob Hogeveen)

Bijlagen:
3_dubbelsterren_bootes.JPG
3_dubbelsterren_bootes.JPG [ 42.53 KB | 611 keer bekeken ]

Berichttitel: Re: 6, 7 en 8. Drie dubbelsterren in Ossenhoeder
BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 12:46 pm 
Site Admin

13 februari, iets onder nul en nogal winderig... Het is tegen middernacht en Bootes klimt wat overeind en komt in beeld, maar zijn 'linkerarm' waar deze dubbelsterren zitten ligt nog vrij laag aan de oostelijke hemel.
Ik heb al bijna 5 uur achter de telescoop gezeten (met een paar opwarm-pauzes...) en kijk nu met de verrekijker uit de losse hand even naar de dubbelsterren.
Het paar Nu1 - Nu2 is uiteraard zeer makkelijk te zien, zelfs als je staat te bibberen van de kou is dit paar nog overduidelijk.
Maar met een steuntje tegen een paal is ook Mu heel mooi te zien. Dit is echt een fraaie voor 10x, mooi helderheidsverschil en makkelijk te zien.
Delta is wat anders en die kan ik zo niet scheiden, het helderheidsverschil is te groot om met 10x te kunnen scheiden zo uit de losse hand. In het verleden heb ik Delta wel met de verrekijker, maar dan wel op heel stabiele opstelling (zwaar statief).
Helaas geen aandacht besteed aan de kleuren, dat moet dus nog eens overgedaan worden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 5:34 pm 

Moedig Bob, zo lekker was het niet buiten. Ik vrees dat mijn waarnemingen wachten op wat aangenamer weer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 7:28 pm 

gerard van den braak schreef:
Moedig Bob, zo lekker was het niet buiten. Ik vrees dat mijn waarnemingen wachten op wat aangenamer weer.

Het was berekoud. Overal ijs in het observatorium. De oude desktop kan er gelukkig tegen. Lekker vanuit binnen alles bestuurd.

Han

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:01 am 

Je kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb.

Bijlagen:
Bino in de winter.jpg
Bino in de winter.jpg [ 438.46 KB | 560 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: do feb 15, 2018 11:03 am 
Site Admin

Eerst een foto zien dat je er zelf ook zo uitziet, anders geloof ik het niet! :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]