Het is zo okt 21, 2018 7:50 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe zit het met de belangstelling???
BerichtGeplaatst: vr mei 18, 2018 10:43 pm 
Site Admin

Waarnemers, de eerste periode (maart-april-mei) loopt ten einde en we zouden zo langzamerhand de objecten voor de tweede periode moeten gaan vaststellen.
Of we dit gaan doen is momenteel nog twijfelachtig... ???
Vooralsnog lijkt er weinig belangstelling voor dit waarneemprogramma, dit ondanks de enthousiaste presentatie die Gerard en ik hebben gegeven over het waarnemen met de verrekijker :mrgreen:

Zoals het nu is denk ik persoonlijk dat het niet nuttig is om mee door te gaan. Dit is mede doordat ik zelf alleen beschik over een 10x verrekijker zonder stabiele opstelling en ik heb gemerkt dat dit behoorlijke beperkingen geeft. Met iets van 15x op een montering, zoals Gerard heeft zou dit programma zeker heel aantrekkelijk zijn!
Als er meer deelnemers zouden zijn aan dit programma dan zou ik er zeker mee door gaan en Gerard zeker ook natuurlijk.
Om dit waarneemprogramma alleen voor ons beide aan de gang te houden, met alle gedoe die erbij komt kijken, is echter net even te veel van het goede.

Dus...
Graag reacties!

Profiel  

Berichttitel: Re: Hoe zit het met de belangstelling???
BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 9:44 am 

Ik ben op zich nog steeds wel geinteresseerd.
Helaas had ik van november tot april een baan die mij het waarnemen zo goed als onmogelijk maakte, ook de weersomstandigheden vielen niet mee trouwens.
Nu ben ik weer volop in de race.
Als waarnemer ben ik nog niet zo ervaren als jij Bob, of als Gerard. Zo moet ik mijn Messierlijst nog completeren en dat gaat voor, maar daar hoef ik nog maar eentje ;)
Het lijkt mij ook heel leuk om juist met de verrekijker te kijken hoe ver ik kan komen met die M-lijst en ook de verrekijkerobjecten die niet in de M-lijst staan vind ik leuk om te spotten.
Maar ik begrijp dat het wel veel gedoe is, als je het alleen voor jezelf, Gerard en mij doet, dus maar even afwachten dan op reacties.

Wel ga ik weer onze maandelijkse waarnemingen plaatsen en ik hoop jullie ook, ik vond het altijd leuk om te zien wat iedereen had gedaan en met wat. En soms zaten er dingen tussen waarvan ik dacht: die ga ik ook proberen!

Maar om echt objecten vast te stellen voor een periode van 3 maanden ofzo, vind ik niet echt nodig want ik kijk zelf wel wat ik wil gaan zien. Ook zijn die objecten altijd afhankelijk van de hemel die je hebt, ik heb bijvoorbeeld thuis nog een aardige hemel, maar dan juist op het oosten. Dus als de maandobjecten in het zuiden zitten ben ik vanuit huis al kansloos. En de verrekijker is juist thuis zo handig als snelle grab and go.
Als ik het veld in ga stel ik liever mijn "kanon" op fluit

Dat zijn mijn 2 eurocentjes grin2

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 11:46 am 
Site Admin

Bedankt voor je centjes Ria, dat geeft weer hoop en motivatie! thumbs1
We kunnen met Gerard overleggen hoe we verder gaan, met of zonder geselecteerde objecten. Het zal iig leuk zijn om van elkaars verrekijker-waarnemingen te horen/lezen.

Bij de maandelijkse overzichtje twijfelde ik ook over het nut, maar dat kost geen moeite en is ondanks de heel erg beperkte deelname inderdaad toch wel aardig om te zien.
Deze maand heb ik weer aardig wat waarnemingen gedaan, dus reden om het overzichtje weer te gaan plaatsen! :list:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 12:33 pm 

Citaat:
Het zal iig leuk zijn om van elkaars verrekijker-waarnemingen te horen/lezen

Ja, dat vind ik ook. Leuk om te lezen, maar er zitten ook regelmatig objectjes bij waarvan ik dan denk: heee dat is leuk, die pak ik ook!
Plus het motiveert en stimuleert sowieso, voor mij dan ;-)

Citaat:
Deze maand heb ik weer aardig wat waarnemingen gedaan, dus reden om het overzichtje weer te gaan plaatsen!

Dat geld ook voor mij :yyy:

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za mei 19, 2018 10:16 pm 

De verrekijker vind ik toch wel een geweldig instrument. Zoals eerder gezegd vond ik het vroeger maar niks, ik wilde een 'echte' telescoop. Nu zie ik het als een heerlijke aanvulling op mijn visuele waarnemingen met de telescoop en de astrofotografie. Er komen met de verrekijker toch weer andere objecten binnen bereik. Maar laten we eerlijk zijn het waarnemen met de bino gaat niet zo zeer om de details maar om de beleving. Het met zo'n eenvoudig instrument b.v. andere sterrenstelsels kunnen zien, op miljoenen lichtjaar afstand. Dat hou je toch niet voor mogelijk.
Het project vind ik een aangename aanvulling en zou het leuk vinden als ook anderen hun ervaringen loggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het niet regent van waarnemingen, maar binnendruppelen is prima. Jullie waarnemingen zijn mijn stimulans.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]