Het is do nov 15, 2018 1:31 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een beloofde nacht valt totaal tegen...
BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2018 12:02 pm 
Site Admin

Nou, dat viel dus zwaar tegen gisterenavond!
Dagenlang was deze zondagavond/maandagnacht een heldere hemel beloofd door Clear Outside. Ik had me al een tijdje geestelijk voorbereid om weer eens een grote Dobson buiten te zetten.
Maar niks dus, geheel bewolkt, de hele avond/nacht... :doubt:

Gelukkig had ik de vrijdagavond en de zaterdagavond wel gebruikt om tijdens wat heldere uurtje wat waar te nemen (vrijdag wat kort, zaterdag wat langer) met de 13cm vanuit de sterrenwacht.
November is dus iig niet verloren dit jaar!
Uiteraard ging het hoofdzakelijk weer om dubbelsterren. Deze keren heb ik me gericht op dubbelsterren uit de lijst van Arglander.
Onlangs is de catalogus van F.W.A. Arglander in Deepskylog gezet, dat is een leuke aanleiding om er eens wat meer van op te zoeken.
Arglander is een Duitse astronoom die leefde van 1799 tot 1875. Hij heeft o.a. de Bonner Durchmusterung uitgevoerd, de basis van sterrenregistratie van de 'nieuwe tijd'.
De dubbelsterren uit zijn lijst (van 95 expl) zijn o.h.a. makkelijk en aardig om te zien, heel geschikt voor een kleinere telescoop.
(De nummering van Arglander gaat tot 108, waarschijnlijk zijn er een paar uit de lijst geschrapt omdat achteraf bleek dat het geen echte dubbelsterren zijn)

Omdat de Arglander paren soms makkelijk en opvallend zijn was ik er eerder al wat tegengekomen. Deze twee laatste avonden heb ik bij 'struktureel zoeken' toch weer even 23 nieuwe Arglanders aan mijn lijst kunnen toevoegen, mooi resultaat toch wel voor die twee bar koude avondjes! :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel: Re: Een beloofde nacht valt totaal tegen...
BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2018 12:39 pm 

Dat was inderdaad een tegenvaller op zondagavond. Zaterdag had ik laten lopen, had visite en dacht dat het zondag toch wel beter zou worden. Alles was in gereedheid gebracht maar helaas.... :x
Dank voor de aanvullende lijst met dubbelsterren. Ik zal ze opnemen in mijn database en natuurlijk gaan waarnemen.

Profiel  

Berichttitel: Re: Een beloofde nacht valt totaal tegen...
BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2018 2:26 pm 
Site Admin

gerard van den braak schreef:
Ik zal ze opnemen in mijn database en natuurlijk gaan waarnemen.

:thumbs

Voorlopig voldoende tijd om aan de db's te sleutelen, het ziet er uit alsof het een echte november gaat worden, altijd bewolkt met hooguit bij volle maan weer wat gaatjes tussen de wolken...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]