Het is vr okt 20, 2017 2:25 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: telescoop laten reinigen en afstellen
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 12:39 pm 

Goedemiddag,
Ik had even weer een vraagje. Mijn telescoop moet even schoon gemaakt worden en als het moet ook gelijk even afgesteld (collimeren). Wie weet een adres hiervoor in het noorden, of is er iemand op het forum die het doet? Ik durf het niet aan.
Ik zie in de telescoop wat stof en wat strepen, misschien van de vorige eigenaar.
Het is een nexstar 6se
Ik hoor graag van jullie.

Groet Marius

Profiel  

Berichttitel: Re: telescoop laten reinigen en afstellen
BerichtGeplaatst: do sep 07, 2017 12:53 pm 
Site Admin

Hallo Marius,

Zover ik weet kun je dat niet laten doen door een 'zaak' oid. Collimeren kun je vrij makkelijk zelf doen, alleen heb je daar wel een heldere avond/nacht voor nodig. I.t.t. newtonkijkers moet je dit soort SCT's op sterren collimeren.
Zitten de stof en de strepen op de spiegel? Dat zou op zich vreemd zijn, want die is natuurlijk helemaal afgesloten. Wat stof zou kunnen, dat komt wel door de oculairhouder naar binnen, maar dat moet je helaas maar gewoon laten zitten. Het lijkt me althans niet verstandig om de hele telescoop uit elkaar te halen!
Als het op de correctorplaat zit (dus buiten, aan de voorkant) dan is het vrij makkelijk schoon te maken. Gewoon voorzichtig met een schoon microvezeldoekje poetsen en evt hardnekkige plekjes met een lenspen wegwerken. De coating op de buitenkant van de correctorplaat kan best wel wat hebben!

Ben je er vrijdag bij? Misschien een optie om dan de kijker (alleen de OTA, oftewel 'buis') even mee te nemen om eens te kijken waar de verontreiniging zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 9:53 am 

Het beste advies voor telescopen is niet te vaak schoonmaken en alleen als het echt moet.

Zoals Bob zegt microvezeldoekje zijn goed maar soms is wat vocht nodig. Papier geeft krassen maar de voorverpakte natte brillendoekjes die je bij o.a. de drogist kan kopen zijn goed en kosten vrijwel niks

Wat betreft afstellen, ik kan mijn Howie Glatter Laser meenemen met een ring patroon en dan is hij in 5 minuten vrijwel goed ingesteld.

Han

Bijlage:
RC_collimation5.gif
RC_collimation5.gif [ 11.47 KB | 189 keer bekeken ]

Bijlage:
RC_collimation6.jpg
RC_collimation6.jpg [ 45.93 KB | 189 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 11:59 am 
Site Admin

Dat is helemaal mooi Han, zo'n apparaatje!
Ik deed het vroeger altijd op sterren bij gebrek aan iets 'kunstmatigs'...
:thumbs

en idd, wat vocht, dat kan gewoon door er een beetje op te ademen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr sep 08, 2017 4:38 pm 

Bob, ja als je voorzichtig bent dan helpt ademen en een microvezeldoekje, maar een vette vinger op de lens? Die natte doekjes hebben een weinig alcohol of detergent en helpen hardnekkige vervuiling weg te krijgen. Je krijgt houdt meestal met het natte doekje toch zeer lichte droogsporen over dan helpt nabehandelen het microvezeldoekje om het weer perfect te krijgen.

Met isopropyl alcohol de zelfde lichte droogsporen en nabehandelen met microvezeldoekje. Blijkbaar zijn de vloeistoffen niet perfect zuiver.

Ik merk na een jaar dat de APO ook een klein vuil vettig laagje krijgt omdat die meestal het observatorium staat en vaak in gebruik is. Een keer per een a twee jaar schoonmaken is volgens mij voldoende. Voor spullen die bijna altijd binnen staan eigenlijk nooit tenzij er een groot stofje in de weg zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 09, 2017 4:41 pm 

Je zou ook een middel kunnen gebruiken dat aangewend wordt voor het reinigen van filters. Dat is te koop bij Robtics.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 11, 2017 10:37 am 

Beste,

Dank voor jullie antwoorden.
Ik heb aan de buitenkant alles schoon, ik heb zelf een 70/30 isopropyl oplossing gemaakt op school.

Maar ik zie, als je goed kijkt een vettige laag aan de binnen kant zitten. Het kan niet anders dat de vorige eigenaar aan het poetsen is geweest met een niet al te best resultaat. Het zal voor het kijken wel niet veel schelen maar ik weet dat het er zit en nu knaagt het aan me.

Ik geloof dat ik toch maar de stoute schoenen aan moet trekken, de telescoop uit elkaar draaien en reinigen. Ik zie er wel tegen op en vind dit erg spannend. Het aller liefste had ik het laten doen door een deskundige, jammer dat er niet iets is in het noorden.

Ik ga van het weekend bezig, misschien leuk als ik wat foto's maak en plaats hier op het forum?

Groet, Marius

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 11, 2017 2:14 pm 

Marius,
Als je dat gaat doen vergeet dan niet ALLES te merken. Het kan al fout aan als je de afsluitplaats bv enkele graden verdraaid plaatst bij de montage. Dat geldt ook aan opsluitringen ed.
Als je alles monteert zoals het gezeten heeft kan er niets misgaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]