Het is di sep 25, 2018 8:13 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bezoek Dwingeloo radiotelescoop en een nieuwe uitnodiging
BerichtGeplaatst: vr apr 15, 2016 11:39 pm 

Verslag van première restauratiefilm Dwingeloo Radiotelescoop en rondleiding bij de telescoop op vrijdag 15 april.

De Dwingeloo telescoop is een oude 25 meter radiotelescoop ofwel schotel die eigendom is van Astron (Netherlands Institute for Radio Astronomy). De radiotelescoop was sinds 1998 buitengebruik maar is nu door de stichting Camras gerestaureerd en wordt nu gebruikt voor onderwijs van de jeugd, hobby radioastronomie en radioamateur communicatie via het zogenaamde moon bounching. De telescoop is een rijksmonument sinds 2009.

Twee VWS leden hebben van de uitnodiging voor de première van restauratiefilm gebruik gemaakt. Er waren circa 150 genodigden. Ik vond het best interessant, ook omdat ik radio- zendamateur ben geweest. Na het zien van de restauratie documentaire in het auditorium van Astron was er een lange receptie waar uitgebreid op de techniek, restauratie en gebruik van de radiotelescoop door de stichting CAMRAS kon worden ingegaan. Daarna was er de mogelijkheid voor een interessante rondleiding waar de telescoop op een pulsar werd gericht en de pulsen zichtbaar werden gemaakt op een computer beeldscherm en hoorbaar via een geluidsinstallatie. Openingshoek is typisch 0.5 graad dus je maakt eerder contouren dan mooie plaatjes.

Aan het einde van de rondleiding heb ik van een van de Camras leden een uitnodiging gehad om met VWS noord Drenthe leden nog eens de radiotelescoop te bezoeken. Het is wat anders als optische astronomie en ik denk dat de vooral interessant is voor mensen met een interesse in radiozendamateurisme als astronomie. Het is vlak bij Assen en clear sky is hier niet nodig voor wat actie :D . Iets voor overleg tijdens de volgende bijeenkomst.

Webpage:
http://www.camras.nl/

Han

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]