Het is di dec 12, 2017 9:44 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Morvan 2016; eindelijk weer een echte waarneemreis!
BerichtGeplaatst: zo okt 02, 2016 3:39 pm 
Site Admin

Echte waarneemreizen worden er niet veel gemaakt binnen onze club, dit is een wat rustig forumpje... :mrgreen:
Voor mij was de laatste 'echte' in 2007, toen samen met Niels naar de Provence.
Natuurlijk heb ik daarna nog meerdere keren in Zuid-Frankrijk waargenomen met de 30cm Dobson en dat zeker niet te verwaarlozen! Maar dat waren dan 'gewone' vakanties die gecombineerd werden met waarnemen (zoals Gerard tegenwoordig ook steeds doet).
Nu toch maar weer eens echt voor het waarnemen naar Frankrijk en deze keer heel serieus, want de 50cm gaat mee!
Het wordt niet Zuid-Frankrijk maar Midden, naar de Morvan. Belangrijkste reden daarvoor is dat Arie Otte daar een huis heeft met zeer goede waarneemfaciliteiten (Ik ga samen met Arie).
Niet zo ver zuidelijk maar wel ZEER donker, 1 van de laatste echte donkere plekken van Frankrijk.

De weersverwachting voor komende week is behoorlijk goed en we rekenen dus op een paar heldere, donkere nachten.
Benieuwd dus! :roll:

Leuke waarneemlijstjes zijn klaargemaakt, deels interessante objecten om eens met de 50cm te bekijken, deels geheel nieuwe objecten. Zoals:
-80 helderste Arp's, Steve Gottlieb's Galaxy Trio's, Polakis Autumn Edge On's en natuurlijk de HII en HIII objecten die ik nog niet heb gezien.

Jullie horen wel!
grin2

Profiel  

Berichttitel: Re: Morvan 2016; eindelijk weer een echte waarneemreis!
BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2016 10:37 am 

Veel plezier en good hunting!

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 03, 2016 4:51 pm 

Veel succes in de Morvan. En..... lekker een huisje erbij, zó wil ik ook wel op waarneemreis grin2
Wij gaan zoetjes aan naar het noorden en staan nu in Loupian (Languedoc-Roussillon)(Hérault). En daar heb ik afgelopen nacht ook nog waargenomen. Een aantal zéér lage objecten kunnen zien uit de H400-lijst. Vanavond nog een keer, het is hier strak blauw!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo okt 09, 2016 11:47 am 
Site Admin

Ja, het was wel behoorlijk succesvol, dat uitje naar de Morvan!
We zijn er 4 nachten geweest en hebben 4 nachten waargenomen.
Niet elke nacht geweldig (helaas) want het was wel onbewolkt, maar de tweede en vooral de derde nacht was de seeing extreem slecht.
We hadden beide nog NOOIT zo'n slechte seeing meegemaakt. Ik zal hier in Nederland nooit meer zeggen dat de seeing altijd zo slecht is, want het is hier niets vergeleken bij wat we daar meemaakten... Het ontstond door een waarschijnlijk bijzondere meteorlogische omstandigheid waarbij gedurende enkele dagen twee fronten een botsingszone hadden boven Frankrijk. Een noordoostelijke stroming en een zuidwestelijke stroming veroorzaakten in de botsingszone een extreem onrustige lucht.
Dus vooral de derde nacht was wat minder en ik heb toen tot 'maar' 2 uur waargenomen (vanaf 22.00 ongeveer). Wat wel makkelijk was: je hoefde eigenlijk niet scherp te stellen, want er viel weinig scherp te stellen :mrgreen:. Maar ja, dat wil je natuurlijk niet, bij zo'n situatie is het eigenlijk zinloos om waar te nemen.

De donkerte in dat deel van de Morvan is ongelooflijk, dat zeker! In de Cevennes waar ik enkele keren ben geweest is het heel mooi vergeleken bij onze omgeving, met SQM waardes die zo rond de 21,3 liggen meestal, maar in de Morvan is 21,7 'vrij normaal' en hebben we de laatste nacht ook nog 21,9 gemeten!
Qua waarnemingen zijn het in deze periode natuurlijk de sterrenstelsels die de boventoon voeren. We hebben ons vooral toegelegd op het waarnemen van 'groepen'. Een groep maakt sterrenstelsels interessant en mooi om te zien, op al die enkele losstaande stelsels waarbij je alleen maar een zwak vlekje ziet ben je toch redelijk snel uitgekeken...

Ik hoop deze maand in Nederland ook nog wat te kunnen waarnemen, maar oktober is in ieder geval al een succesvolle maand met de 250 waarnemingen/objecten die ik daar met de 50cm heb gezien grin2

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]