Het is do nov 15, 2018 1:31 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Even voorstellen...
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2018 9:10 pm 

Vandaag ben ik lid geworden van VWS Noord-Drenthe, en hierbij wil ik me graag even voorstellen aan de andere (forum)leden.

Mijn naam is Willem Jan Drijfhout, ik ben 51 jaar en woon in Groningen (eind van de straat is het Drenthe.....). Tijdens mijn middelbare school- en studietijd had ik een grote belangstelling voor de astronomie. In die tijd was ik bijvoorbeeld lid van de JWG en de toen nog niet koninklijke NVWS. Met een eenvoudige 11 cm Newton telescoop heb ik toen voor de eerste keer de ringen van Saturnus en de manen van Jupiter 'live' kunnen bekijken. Een fascinerende ervaring, die me altijd is bijgebleven.

Fast forward naar een jaar geleden. Na mijn studententijd met hele andere dingen bezig geweest, en de astronomie raakte volledig op de achtergrond. Tot ik vorig jaar door een aantal toevalligheden er weer mee in aanraking kwam. De grote structuren in het heelal van zo 'dichtbij' kunnen bekijken bleek nog altijd even fascinerend als ik het mij herinnerde. Al snel merkte ik dat de ontwikkelingen in de optiek, de digitale fotografie, de computer-gestuurde monteringen en digitale beeldbewerking de hobby astrofotografie op een totaal ander plan had gebracht. Lang verhaal kort, ik besloot de stap te wagen, een telescoop te kopen (130mm refractor) en me aan de astrofotografie te wagen.

Het afgelopen jaar heb ik me samen met mijn 17-jarige zoon, beetje bij beetje de eerste beginselen van de astrofotografie aangeleerd. De technische uitdagingen van de hardware van het systeem, de complexiteit van de vele factoren voor een succesvolle waarnemingssessie, en de schier oneindige mogelijkheden van de beeldbewerking. Ze boezemen allemaal verschrikkelijk veel ontzag in, en tegelijkertijd vormen ze voor ons de ultieme motivatie om ze stapje voor stapje onder de knie te krijgen. En om na alle inspanningen uiteindelijk een redelijke jpeg van een sterrenstelsel of nevel op je scherm te hebben is uitermate bevredigend.

De vele online bronnen, zoals bijvoorbeeld cloudy nights, zijn een onmisbare hulp op de weg tot astro-fotograaf. En contacten via deze netwerken kunnen uitermate waardevol zijn. Maar binnen de vereniging, waar naar het zich laat aanzien diverse zeer bekwame amateur-astronomen actief zijn in het waarnemen/fotograferen, hoop ik ook gewoon persoon tot persoon in contact te komen met andere, waarschijnlijk veel ervarener, hobbyisten. Om ervaringen uit te delen, elkaar tips en suggesties te geven, en mogelijk tijdens waarneem-sessies elkaar te inspireren tot het maken van nog mooiere/andere/leukere astro-foto's.

Graag kom ik binnenkort naar een van de bijeenkomsten en wie weet spreken we elkaar dan. Tot die tijd wens ik iedereen veel heldere nachten en veel waarneem-plezier. Morgen lijkt het hier helder te worden....

Met vriendelijke groeten,

Profiel  

Berichttitel: Re: Even voorstellen...
BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2018 10:05 pm 

Jan Willen (D).
'D' omdat je de derde Jan Willen binnen de club bent :D.
Welkom bij ons clubje, klein en actief. Actief met visueel waarnemen en met astrofotografie. Ongetwijfeld vind je bij ons een stimulans om lekker met onze hobby bezig te blijven. Op onze website vind je verschillende projecten waar je je in kunt uitleven. Ik hoop je op onze clubavonden en 'heisessies' te ontmoeten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2018 10:15 pm 

Dank voor je welkom Gerard. Bij mij is het Willem Jan i.p.v. Jan Willem. Meestal is dat alleen maar verwarrend, maar in dit geval helpt het misschien ;) .

Ik kijk ernaar uit om jou en jullie te ontmoeten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 02, 2018 11:30 pm 

Ook een warm welkom van mij Willem Jan.
Leuk je hier te zien en bedankt voor het voorstellen :thumbs
Ik hoop dat je bij ons zult vinden wat je zoekt en dat de vereniging je mag inspireren, zoals hij mij doet.

Hopelijk tot binnenkort.

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 03, 2018 12:01 pm 

Willem Jan,
Ook vanuit Borger, welkom bij de club!
Ik had je naam al eens voorbij zien komen op CN.
Is het toch de 10Micron geworden? En dan met de Mac?
Hopelijk ontmoeten we elkaar spoedig.
Dan kunnen we een hoop van elkaar leren.
Arie

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 03, 2018 12:13 pm 

Dag Arie, dank voor je bericht.
Oplettend dat je die had gezien! Ja, het is de 10Micron geworden .... met de mac.
Combinatie Kstars/Ekos en Mountwizzard (nu in officieel beta voor de mac) werkt heel aardig.
Ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen met de mount. En ook met je reflector. Die ziet er indrukwekkend uit, en mooie foto's!

Groeten, Willem Jan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]