Het is zo okt 21, 2018 7:50 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw lid - even voorstellen
BerichtGeplaatst: di aug 07, 2018 2:37 pm 

Hallo iedereen,

Ik ben Jan Peter ter Veen, 43 jaar en woon in Assen.
Ik ben altijd al wel geïnteresseerd geweest in astronomie maar heb er nooit wat meer mee gedaan totdat ik enkele jaren geleden in een fotozaak een telescoop liggen zag voor niet al te veel geld. Het leek mij altijd wel leuk om een telescoop te hebben en mocht de telescoop niets zijn, dan had ik pech. Een telescoop staat ook zeer decoratief in de kamer.
Het pakte echter positief uit. Het lukte mij om de maan te zien en zag allemaal kraters wat natuurlijk geweldig was. Het richten ging nog niet zo goed. Ik had de reddot-finder op het gevoel afgesteld maar dat was niet zo'n goed idee. Eénmaal goed afstellen met behulp van de flatgebouwen 500 meter verder maakte het stukken beter.
Een tijd later las ik dat Saturnus zichtbaar was. Met behulp van Stellarium kwam ik erachter waar ik moest kijken. Tot mijn grote blijdschap lukte het mij om Saturnus in het vizier te krijgen en dat is, denk ik, voor velen een speciaal moment. Want, ook al was wat ik zag slechts een klein balletje met een enkele dikke ring eromheen, het was een schittende gezicht. En het leuke is: het is geen plaatje, het is dus echt zo! Er draait een balletje met een schijfje in het helaal om de zon. En hoewel mijn beeld totaal niet leek op die prachtige foto's in de boeken, het was het beeld in mijn eigen kijker en dat is erg speciaal.

Waar kijk/keek ik mee? Een Bresser Junior spiegeltelescoop 76/700 en dit is, laat ik het netjes zeggen, een doorbijtertje. Als je er tegenaan hijgt trilt hij al en het lichte aluminiumframe maakt het niet stabieler. Op diverse plaatsen heb ik al wat speling eruit gehaald waardoor hij al een stuk stabieler wordt, maar het bijft een zeer gevoelig ding. Daarentegen is hij klein en licht en staat altijd klaar in de hoek van de kamer.

Om wat meer te leren over hoe te kijken naar de sterren ben ik naar de winkel gegaan voor een boek (internet is voor naslag, boek is voor leren/studeren). Ik kocht het boek "Blik op de sterren" van Gary Filders. Aan de hand van dit boek ben ik verder naar de nachtelijke hemel gaan kijken. Ik heb het geluk dat ik een redelijk vrij zicht heb naar het zuiden en westen en via dit boek werd mij duidelijk dat je met het blote oog en een verrekijker al ontzettend veel kunt zien. Inmiddels heb ik dus nu ook een Rico Pentax Marine 7x50 verrekijker aangeschaft en zie ik weer van allerlei nieuwe dingen. Eén van de eerste prachtige dingen was M44. Ik was op zoek naar de Kreeft een kwam 'per ongeluk' deze tegen.

Inmiddels ben ik een paar maanden verder en heb ik al diverse dingen gezien (Venus, Jupiter, Mars, Andromedanevel, de klerenhanger) en nu verder. Hoe? Eerst ben ik twee keer naar lezingen geweest is het Duurzaamheidscentrum en ben ik bij de 'Starparty' op 27 juli geweest om de maansverduistering te zien. Nu ben ik ook lid geworden en kunnen jullie mij vast wel verder helpen hoe ik verder zou kunnen gaan. In ieder geval moet ik een logboek gaan bijhouden/schetsen maken want "If you haven't recorded it, you haven't seen it".

Groeten,

Jan Peter

Profiel  

Berichttitel: Re: Nieuw lid - even voorstellen
BerichtGeplaatst: di aug 07, 2018 4:39 pm 

Jan Peter, welkom bij de club. Je hebt al ervaren dat we best actief zijn en steeds weer een een of ander project opstarten. Er zit genoeg voor jou bij, het is voor starters en gevorderden. Kijk eens op onze website bij de waarneemprojecten. Fijn dat je bent aangesloten, we hopen je te kunnen helpen indien nodig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 08, 2018 9:36 am 

Ook een warm welkom van mij Jan Peter.
Zo te lezen ben je al behoorlijk op de goede weg en heb je ook al aardig wat dingen gezien :thumbs

Aanrader voor jou/jullie is misschien de Pocket Sky Atlas https://www.astromarket.org/sky-atlas/s ... s-/p,16434
waarmee je je aan de hemel kunt oriënteren en objecten kunt zoeken.

Je waarnemingen bij houden is zeker een aanrader en ook leuk om later voor jezelf terug te lezen. Je kan je waarnemingen ook op ons forum zetten, zoals Gerard al zei hebben we verschillende waarneemprojecten lopen. Leuk voor jezelf maar ook voor anderen om te lezen en inspiratie op te doen.

Ook voor vragen kun je op ons forum terecht, binnen ons clubje is aardig wat expertise aanwezig.

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 08, 2018 11:17 am 
Site Admin

Ook namens mij welkom bij de club!
Een goede keuze want lid worden van een club is verreweg de beste manier om snel verder te komen!

Ik hoop je snel eens te ontmoeten bij een waarneemavond, wie weet kan dat de 2e helft van augustus al een keer...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]