Het is zo aug 19, 2018 12:07 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Sequence Generator Pro (SGP)
BerichtGeplaatst: vr feb 02, 2018 1:09 pm 

Waarnemingen januari 2018.
Het nieuwe jaar is alweer een maand oud en die is niet onbenut gebleven. Geheel januari heb ik gebruikt om de pc op de sterrenwacht geschikt te maken voor ‘Robot-fotografie’. Probleem was o.a. Windows 10. Deze stuurde na elke update de montering en andere programma’s in de war. Windows 10 is vervangen door Windows 7.
SGP
Het programma Sequence Generator Pro (SGP) is een programma waarmee je de volgorde van gewenst handelen kan programmeren; in een Sequence zetten. Het maakt gebruik van de programma’s die je anders ook zou gebruiken.
SGP doet het volgende:
1. De kijker naar het object sturen
2. Een foto maken en deze vergelijken met een data base om te zien waar de kijker daadwerkelijk op gericht staat.
3. De kijker naar een gecorrigeerde positie loodsen en weer een foto maken.
4. Zo nodig weer de kijker positie aanpassen.
Als dit OK is dan:
5. PHD wordt opgestart die automatisch een volgster vindt en begint te autoguiden.
6. Vervolgens wordt het focuseer programma gestart en begint met focus-foto’s te maken.
7. Het focus wordt automatisch versteld tot het programma weet waar het focuspunt ligt.
8. Het focus wordt ingesteld.
9. Het maken van foto’s van het gewenste object start.
10. Na bijvoorbeeld vier foto’s (zo had ik het ingesteld) wordt er opnieuw gefocusseerd waarna het fotograferen verder gaat tot het gewenste aantal opnamen zijn bereikt.

Het lijkt eenvoudig maar het is een hele strijd om het voor elkaar te krijgen. Al die (sub) programma’s moeten worden geconfigureerd en aan SPG worden gekoppeld. Gelukkig heb ik hulp gehad van Han en alles loopt nu naar wens(wat is het dan fijn dat je lid bent van een vereniging). De heldere momenten van januari heb ik gebruikt om het proces te testen. Meestal bij veel maan en altijd lichte sluier of bewolking. Dit resulteerde in 6 (fotografische) waarnemingen. Geen bijzondere kwaliteit maar daar ging het ook niet om.
Al met al een succesvolle maand.

Bijlagen:
jan2018Gerard van den Braak.jpg
jan2018Gerard van den Braak.jpg [ 1.18 MB | 458 keer bekeken ]

Profiel  

Berichttitel: Re: Sequence Generator Pro (SGP)
BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 9:45 pm 

Vandaag weer gemerkt dat de techniek kan falen. Eerst een geheugenkaart kapot, dan een powerstekker van de USB3.0 kaart los en dan weer allerlei software probemen. :x Gelukkig werkt het weer, maar veel tijd verloren.

Een remote observatorium is nog een paar magnitudes moeilijker. Voorlopig alleen maar vanuit de tuin. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 10:01 pm 

Breek me de bek niet . . . . . .
wacko wacko wacko wacko wacko wacko

Arie

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 13, 2018 10:06 pm 

Dit kan ik beamen.
Het focusseren ging gisteren niet meer, vandaag er over nagedacht en meende het gevonden te hebben, helaas niet. Ben om 19:00 begonnen en om 20:40 had ik het pas voor elkaar.
De focus bleek begrenst te zijn en kon niet verder naar binnen. Ik heb handmatig de mechanische focusseer ingedraaid en softwarematig op zero. Hé, hé het werkt weer. Wat een gedoe.
Nu nog de gehele nacht door want het blijft tot zonsopkomst helder. En hopen dat het blijft werken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 14, 2018 3:59 pm 

Hoeveel pech kan een mens verdragen?
Het fotograferen en focusseren verliep perfect. Omdat ik al vroeg begonnen was had ik om 24:00 uur al twee objecten opgenomen en was met de derde begonnen.
Totdat..... er geen foto meer van de camera naar de pc gedownload kon worden. Mij D-schijf was 'verdwenen' en ik zag geen eerder gemaakt opnames meer.
Elke poging om de D-schijf weer te zien mislukte. Einde mooie waarneemavond. De schijf was gecrashed.
Vanmorgen de pc weer gestart en zowaar hij was er weer. Alle data snel naar een ander pc geschreven en een nieuw HD geplaatst.
Toch nog mijn data kunnen redden, de PI strijd kan beginnen :)
@ Han: Ik vermoed dat de schijf al kuren vertoonde en dat dit de oorzaak was dat de Canon regelmatig in storing ging.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]