Het is di sep 25, 2018 8:16 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: De Apennijnse bergen
BerichtGeplaatst: za jan 07, 2017 10:22 am 

Hoi,

en nog een halve maan, met de Montes Appenninus mooi zichtbaar als een bergketen.
Verder zijn er diverse fraaie kraters te zien, zoals Aristoteles ten noorden van de Apennijnen.

Ondanks dat dit een overzichtsfoto is, zijn de kleinste details die te zien zijn kleiner dan 2 kilometer. thumbs1

Niet gek, die ASI290MC! :yyy:

Groeten,

Jan Willem

Bijlagen:
20170105-halfmoon-MontesAppeninus-cropright.jpg
20170105-halfmoon-MontesAppeninus-cropright.jpg [ 440.53 KB | 1634 keer bekeken ]

Berichttitel: Re: De Apennijnse bergen
BerichtGeplaatst: za jan 07, 2017 11:25 am 

Mooi hoor Jan Willem!

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 09, 2017 10:47 pm 

Beste Jan Willem; Erg mooi geworden. Heb je meerdere opnames gemaakt en met jouw software de data bewerkt?
Ik heb op 04/01 en 05/01 om ongeveer dezelfde tijd (20.50 uur) ook foto's van de maan gemaakt. Mijn tak van sport is tot nu toe het maken van een enkelvoudige foto, waarbij de opgave het scherpstellen van het object is en dat is best wel moeilijk. Mijn eerste ervaring is om de lichtgevoeligheid te verhogen om een snellere sluitertijd te krijgen. Ik blijf oefenen op de zon en de maan om elke keer weer een klein stapje te maken.

Bijlagen:
maan 04 01 2017 .jpg
maan 04 01 2017 .jpg [ 120.26 KB | 1590 keer bekeken ]
maan 05 01 2017 .jpg
maan 05 01 2017 .jpg [ 106.05 KB | 1589 keer bekeken ]
maan 05 01 2017 detail.jpg
maan 05 01 2017 detail.jpg [ 117.93 KB | 1584 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 12:12 am 

Hallo Gerard,

je hebt al best stappen gemaakt zo te zien! Helemaal niet gek. thumbs1
Inderdaad is een korte sluitertijd van belang om een scherpere opname te krijgen.
En natuurlijk goed focussen is het allerbelangrijkste, en ook erg lastig.
Ik loop er zelf altijd mee te rommelen en te twijfelen of ik wel een zo scherp mogelijk beeld heb.

Aan jouw opnames is nog wel enige onscherpte te zien.
Dat kan komen doordat je focus toch nog niet optimaal is geweest, of dat je sluitertijd toch niet kort genoeg is.
Dus ik ben benieuwd: welke sluitertijden heb je gebruikt?

Groeten,

Jan Willem

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 12:29 am 

HadieJan Willem,

100 ASA met een sluitertijd van 0,3 sec. Ik hoop de volgende maand bij het 1e kwartier weer op een heldere avond en ga dan naar 200 ASA en gok op een sluitertijd van 1/30 tot 1/60.

Op de foto's kun je aan de rand van de maan de onscherpte al zien, zodat de sluitertijd sneller moet. Heb jij een suggestie welke waardes ik het beste kan toepassen?

Natuurlijk is het ook de moeite waard om een grotere maan te fotograferen, maar dan weer nieuwe data uitvogelen.
Je hebt me destijds ook attent op het probleem van de seeing gemaakt. Dit gegeven zal de "enkelvoudige" fotografie bij planeten erg lastig maken, doch het is uitdagend om het later te proberen. Vorige week was Venus vanuit onze tuin ook mooi in beeld. Naar mijn idee zag ik een halfvolle Venus. Helaas lukte de fotografie niet meer, omdat bomen en te hoge huizen
een onoverkomelijke hindernis bleek te zijn, maar we wachten de volgende kans af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 1:19 am 

Hoi Gerard,

ik dacht al dat het aan de sluitertijd lag, en niet aan het focussen.
Gelukkig maar. Het focussen is het moeilijkste maar dat gaat je dus al vrij goed af thumbs1

Want een sluitertijd van 0,3 sec is echt veel te lang.....

Je moet gaan proberen om het zo in te stellen dat je op 1/60ste (of nog korter) uit komt.
Dan voorspel ik je, als je weer net zo goed weet te focussen als deze keer, dat je foto's opeens nog mooier worden!

En ga nu vooral ook Venus proberen! Die heb je gauw overbelicht, weet ik uit ervaring, dus liever wat 'onderbelicht' proberen erop te krijgen met een sluitertijd van 1/60 of liefst korter.

Dus vooral zo doorgaan, succes!

Jan Willem

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 1:37 am 

Hai Jan Willem,

Trouwens nog van harte gefeliciteerd met jouw landelijke publicaties. Ik wilde je hiermee persoonlijk feliciteren, maar ik heb je tijdens onze gezamenlijke avonden al een tijdje gemist.

Bedankt voor de tip en ik zal in het vervolg sneller dan 1/60e gaan. Idd is 0,3 seconde te langzaam, maar dat kun je dan op het schermpje van de camera weer niet zien. Ik denk dat het neerkomt op het opbouwen van ervaringen.
Ik zal me ook bezighouden met Venus en als het resultaat toonbaar is, zal ik de resultaten laten zien. Ik hoop me nu ook te kunnen verbeteren met de maanfoto's en straks komt de zon ook weer aan de beurt.

Misschien tot vrijdag?

Gerard

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 1:45 am 

Hoi Gerard,

dank je wel.
Ook vrijdag zal ik er helaas weer niet zijn.
Momenteel past het niet in vanwege andere bezigheden/prioriteiten....

Groet,

Jan Willem

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jan 12, 2017 1:10 pm 

Hallo Jan Willem,

Hierbij nog een foto, die ik 23/11/2016 heb gemaakt. 400 ASA en een sluitertijd 1/40.
Het zijn niet de Apenijnse bergen, maar ik wilde deze nog tonen.
Vanwege de grote brandpuntsafstand van de C8 heb ik altijd "vergrotingen", waardoor ik helaas geen mooie overzichten kan maken. Met de reducer verkort ik weliswaar het brandpunt, doch kan ik met mijn ringen het beeld van het object met de camera nooit scherp krijgen. Moet ik dan experimenteren met de lengte van de ringen en is hiervoor ook een formule bekend? Hoe dan ook; in de normale opstelling kan ik in ieder geval al aardige "enkelvoudige" foto's maken.

Gerard

Bijlagen:
Versie 3.jpg
Versie 3.jpg [ 29.92 KB | 1487 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2017 12:01 am 

Hoi Gerard,

prima opname toch? thumbs1

Over de ringen: er zijn vast wel formules bekend, alleen ik heb ze niet paraat.
Ik ben meer van het experimenteren, en kijken wat werkt..... :idee

Je zou denk ik wel kunnen vaststellen of je juist meer of minder ringen nodig hebt, omdat je kunt zien of de scherpte af- of toeneemt als je de afstand tussen camera en reducer wijzigt.
Als je dan extra ringen nodig denkt te hebben, zul je die ergens op de kop moeten tikken of lenen om te proberen of het werkt, denk ik zo.
Het is een hobby met trial-and-error, en af en toe een fraai succesje..... wacko

Vooral doorgaan met experimenteren, de resultaten worden steeds fraaier!

Groeten,

Jan Willem

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jan 22, 2017 4:10 pm 

Dag Jan Willem,

Experimenteren is idd leuk. Zal nog eens met de reducer proberen en als er aanvaardbare resultaten verschijnen, zal ik deze op het forum posten.
Tot gauw.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]