Het is di sep 25, 2018 8:14 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zon op 5 april
BerichtGeplaatst: zo apr 05, 2015 7:15 pm 

De zon's verduistering en de lezing van gisteren hebben bij mij de zon weer populair gemaakt. Met volle maan is er toch niet veel anders dan de planeten te bekijken. Een oud 70 mm zonnefilter (voor mijn ETX) met stukken karton op mij 150 mm RC telescope gemonteerd. Vanmorgen vele opnames gemaakt en de scherpste opname van 12:23 uur bijgevoegd. Er zijn de laatste dagen wat minder zonnevlekken maar toch zijn er vele kleine te herkennen op deze opname. De witte gebieden rechts boven bij de zonnevlekken komen mooi uit. Nog niet eerder gezien maar kloppen met de dagelijks zonnebeelden op internet. De 16 bit camera en bewerkingssoftware helpen hierbij. Helaas zit er nog een kleine vlek in het midden van de de optiek. Nu nog een paar grote zonnevlekken voor een meer spectaculaire opname.

Naar zeggen geeft Baader folie een betere scherpte dan glas filters, dus misschien toch maar eens een stukje bestellen.

Scherpstellen doe ik de nacht vooraf op sterren. Overdag kan ik alleen bomen zien en die bewegen te veel.

Helaas moet in dit forum de beeldresolutie naar 1500x1500, dus heb ik maar een stukje van de opname weggelaten om de resolutie te behouden.

Mvg, Han

Bijlagen:
Sun, 2015-4-5, 0.02sec, GSO RC 6 inch & flattn 72mm, 70 mm Sun filter QHY8-038.jpg
Sun, 2015-4-5, 0.02sec, GSO RC 6 inch & flattn 72mm, 70 mm Sun filter QHY8-038.jpg [ 378.8 KB | 581 keer bekeken ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]