Het is zo jul 15, 2018 9:06 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maan opname met DMK 31 11Maart 2011
BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 1:10 pm 

Hier nog een maanopname van 11Maart jl op de zuid kant het was toen even helder tot ca 20:30. Deze
opname is gemaakt met een 100/900mm ED /camera was de DMK 31 /Barlow 2X Orion shorty plus / Filter
Baader (G) interferenz 30fps totaal 1000 frames waarvan 400stack in Registax 5

Bedankt voor het kijken ;)

Gr, Jan

Bijlagen:
DMK31_0014 11-03-11 18-40-57.jpg
DMK31_0014 11-03-11 18-40-57.jpg [ 432.67 KB | 3887 keer bekeken ]

Camera DMK 31 ZW
Philips ToU cam Pro 740K
Barlow's 3X tele Xtender
Orion Shorty plus 2X
Baader:UV /IR Cut filter
IR Pass 685 nm filter
CCD Grun interferenzfilter
Semi-Apo filter
 Profiel  

Berichttitel: Re: Maan opname met DMK 31 11Maart 2011
BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 1:42 pm 

8)
Mooie foto Jan ! :yes:
Heb je er wel eens aan gedacht om maan mozaiek samen te stellen.
Met al die schitterende maan opnames kun je dat volgens mij heel goed voor elkaar krijgen.
Voor de rest alleen maar lof :yyy: .

NEQ6PRO
Canon 1000 D modified Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10x50 Atik 414ex
http://stardustobservatory.jouwweb.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 2:06 pm 

Ronn Franken schreef:
8) Heb je er wel eens aan gedacht om maan mozaiek samen te stellen. .

Bedankt voor je lovende woorden :yyy:

Bedoel je daarmee de gehele maan en of gedeeltes te mozaïeken.De hele maan heb ik nog niet gedaan
maar komt een dezer dagen zeker aan bod, als het weer even mee wil zitten maar het is toch meestal haastwerk
hier tijdens het imagen.Het neemt ook enorm veel tijd in beslag zowel voor imagen als het bewerken zelf en helemaal al
als je het goed wil doen met div Align points, dan moet je zeker rekenen op 2 a 3uur voordat de gehele mozaïek klaar is en daar
kijk je soms geheel overheen hoeveel tijd daar in gaat zitten maar dat behoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen. :mrgreen:

Gr, jan

Camera DMK 31 ZW
Philips ToU cam Pro 740K
Barlow's 3X tele Xtender
Orion Shorty plus 2X
IR Pass 685 nm filter
Semi-Apo filter

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 2:31 pm 

tycho schreef:
Ronn Franken schreef:
8) Heb je er wel eens aan gedacht om maan mozaiek samen te stellen. .

Bedoel je daarmee de gehele maan en of gedeeltes te mozaïeken.
Gr, jan

Ik bedoel een mozaiek van de totale maan. Lijkt me schitterend om dan zo,n totaal beeld uit te printen en echt een grote afbeelding te hebben met een optimale resolutie.
Bijvoorbeeld een afbeelding van een vierkante meter ofzo.
Of is dit foto-technisch onmogelijk . ???

NEQ6PRO
bresser 10x50 Atik 414ex

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 2:39 pm 

Jan,
Ik heb wat zitten 'spelen 'met je foto omdat ik de linker partij nogal donker vind. Ook zag ik dat je onder aan de foto een reep zwart had geplakt waarvan de 'zwarting' anders is dan die van de achtergrond van de maan.
Als je email adres via een pb verstuurd zal ik mijn bewerking naar je mailen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 2:47 pm 

8)
Gerard , als Jan het goed vindt plaats dan de bewerkte foto met uitleg wat je gedaan hebt , kunnen we er allemaal nog wat van leren.

NEQ6PRO
bresser 10x50 Atik 414ex

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 2:51 pm 

Hoi Gerard,

Het klopt en is trouwens goed opgemerkt thumbs1 .

Het zwart toevoegen was ik even vergeten in ''PS'' dit te wijzigen en wist even niet meer hoe dat moest daar zitten ook zoveel
tools in en als je bijna 65 bent wordt dat steeds moeilijker :mrgreen: maar weet het nu weer .Ik had de opname krap aan de rand gemaakt
vandaar, je hebt mijn toestemming om jou bewerkte versie hier te plaatsen.

Ik vind de donkere zijde op de terminator altijd wel mysterieus en houd daar altijd rekening mee deze niet te licht te maken maar idd als je wat
meer oplicht dan zie je nog meer, maar dat is voor een ieder weer verschillend en persoonlijk ..maar ga je gang zou ik zeggen ben benieuwd
naar jou bewerking en daar kan een ieder tevens weer wat van opsteken toch.

Groet, jan

Camera DMK 31 ZW
Philips ToU cam Pro 740K
Barlow's 3X tele Xtender
Orion Shorty plus 2X
IR Pass 685 nm filter
Semi-Apo filter

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 3:18 pm 

Hierbij mijn bewerking:
Alle bewerkingen in Photoshop.
Achtergrond die er aan ge[plakt is even donker maken:
1 open window --> info
2 meet met pipet de achtergrond. Je ziet dat die dicht bij de maan 3 is en meer naar onderen 0 (RG en B geven dezelfde waarden)
3 Klik met pipet in de achtergrond van de maan en nu heeft het 'kleur vierkantje' van de toolbox deze waarde aangenomen.
4 klik met het emmertje in het aangeplakte stripje en die heeft nu dezelfde kleur als er boven. (check weer zoals bij stap 2, je ziet dat

de waarden RGB nu 3-3-3 zijn geworden).

Donkere linkerpartij lichter maken.
a selecteer met lasso tool het donkere deel, dus bijna tot op de helft van de foto en zet de feather op 30 pixels, dat geeft een smooth

overgang.
b. open curves en maak het een weinig lichter, niet lichter maken dan het goede deel van de foto!
c. selecteer opnieuw, nu een kleiner deel en maak het ook een weinig lichter, niet lichter dan het goede deel v d foto
d. selecteer het donkerste deel en herhaal de procedure.
e. Nu de hele foto eventueeel nog wat lichter maken door geen selectie te maken (je hebt dan dus alles)

Via filter sharpen --> unsharp mask een weinig aanscherpen. Ik heb gebruikt:
- amount: 90%
- radius 2 pixels
- thershold 18

Nu is deze bewerking aangebracht op een jpg en dat is per definitie niet goed. Je maakt immers gebruik van een gecomprimeerd

bestand. Helaas hebben we niet anders.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: bewerkte maan
DMK31_0014%2011-03-11%2018-40-57 xxx.jpg
DMK31_0014%2011-03-11%2018-40-57 xxx.jpg [ 340.88 KB | 3822 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 4:41 pm 

@Gerard,

Bedankt voor de goeie tips van bewerken en het opnieuw bewerken ziet er mooi uit en idd maar in JPEG is er niet zoveel eer
aan te behalen het originele tiff bestand van 1,2 MP is een stukje scherper met meer detail. Als ik heel eerlijk mag wezen en mij persoonlijke
mening te geven. Alles is nu wat lichter geworden na deze bewerking vooral nabij de terminator, de natuurlijke schaduwzijde
komt hiermee wat te vervallen en die vindt ik nu juist zo mysterieus bij een maanopname, maar ook dat is weer een persoonlijke kwestie..
maar al met al je hebt hem mooi mild bewerkt.

gr, jan

Camera DMK 31 ZW
Philips ToU cam Pro 740K
Barlow's 3X tele Xtender
Orion Shorty plus 2X
IR Pass 685 nm filter
Semi-Apo filter

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 6:51 pm 
Site Admin

Ik ben het helaas (voor Gerard ;) ) niet "eens" met de 2e bewerking van de foto.

De oorspronkelijke donkere hoek is veel teveel opgelicht, dat kan de oorspronkelijk foto niet aan en daardoor onstaat in die hoek een lelijke onnatuurlijke waas.
De scherpte vind ik teveel opgeschroefd, dat geeft ook een onnatuurlijk effect, met teveel contrast. Voor het rechterdeel van de foto geeft het nog wel een verbetering, maar niet voor het linkerdeel. De verkleining zal hierin ook nog een rol spelen.
Uiteraard zou je vanaf het origineel moeten bewerken voor het optimale resultaat.

Gerard, ik ben benieuwd naar waarop de unsharp mask waardes radius 2 en treshold 18 zijn gebaseerd, kun je dat toelichten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 9:18 pm 

ieder zijn smaak :)
Radius 2 wil zeggen 2 pixels,
As je de oorspronkleijke foto download en het unsharp mask met de door mij gebruikte waarden toepast zie je het marginale effect van het 'scherpen'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 10:39 pm 

@ Gerard

Het is toch wel interessant al je genoemde bewerkingen en ik ga er sowieso mee aan de slag nog bedankt voor het meedenken thumbs1

Daar zijn immers ook zoveel mogelijkheden in ''PS waar je soms even de bomen niet meer ziet staan ,maar ik hou persoonlijk toch van
een milde bewerking bij maanopname met grijstonen en waar je ook duidelijk de terminator afscheiding nog ziet lopen, maar zoals je al aangaf
dit is idd allemaal ieder zijn smaak.ik zie maar al te vaak op forum's dat sommige zeer fraaie plaatje met hele dure apparatuur gemaakt kapot
worden gemaakt door ze veel te hard bewerken, zodat het geheel uitbijt op wit slaat,vooral met (IR) pass moet je daar voorzichtig mee zijn
kraterranden en bergtoppen zijn dan het eerste aan de beurt en veranderen in een sneeuw landschap.

Gr, jan

Camera DMK 31 ZW
Philips ToU cam Pro 740K
Barlow's 3X tele Xtender
Orion Shorty plus 2X
IR Pass 685 nm filter
Semi-Apo filter

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 13, 2011 11:08 pm 
Site Admin

gerard van den braak schreef:
Radius 2 wil zeggen 2 pixels

Dat weet ik, radius 2 betekent dat de kunstmatige "halo" die gecreeerd wordt langs contrastranden 2 pixels breed is (globaal). Het is die kunstmatige halo die indruk van scherpte geeft.
Wat ik me afvroeg is waarom je die waarde, samen met treshold 18 gekozen hebt. Is dat een kwestie van uitproberen wat een goed resultaat geeft of gebaseerd op bepaalde kennis?
Voor foto's met veel fijne strukturen zou ik een kleinere radius kiezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 14, 2011 12:31 pm 

Bob,
Unsharp masking komt uit de drukkers wereld. Men maakte een blur van een negatief, en drukte die over het origineel af. Dat geeft een groter verschil tussen de onscherpe overgangen. Donker wordt donkerder en licht wordt lichter, je verhoogt het contourcontrast; de opname komt scherper over. Het geeft geen halo! Een ster is rond, de bewerkte ster wordt lichter, de overgang donkerder. Bij sterren manifesteert zich dat vaak wél als een halo omdat in de overgang licht-donker de donkere partij donkerder wordt dan de hemelachtergrond. Je bent dan te ver gegaan.

Je weet wat de effecten zijn van de drie waarden die je kan invoeren maar het blijft een kwestie van proberen.
De mate waarin unsharp masking kan worden gebruikt is sterk afhankelijk van de resolutie van de opname. Een jpg bewerken (zoals we hier doen) heeft dus geen zin!
Bij deze foto heb ik om een geschikte instellingen te vinden ingezoomd tot 200-300% om goed te zien wat er gebeurd.
De amount neem ik bij voorkeur niet te hoog want dan krijg je overdreven 'zonbeschenen' randen.
De theshold bij voorkeur zo hoog mogelijk. Zoek het omslagpunt en ga dan iets hoger zitten om effecrt te hebben. Er moet een ballans zijn tussen amount en thershold. Als dat gevonden is gaan we naar de radius.
Ik begin bij 0 op de schaal van 0-250 en zoek een waarde die wél effect geeft maar niet overdrijft. Een kwestie van smaak die sterk af hangt van het soort en kwaliteit van de foto. Zo ben ik op 2 px uitgekomen bij een threshold van 18.

Bijlagen:
Unsharp mask.jpg
Unsharp mask.jpg [ 135.57 KB | 3750 keer bekeken ]
Radius 4 pixels.jpg
Radius 4 pixels.jpg [ 95.19 KB | 3749 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 14, 2011 3:11 pm 
Site Admin

Gerard, bedankt voor je uitgebreide en interessante antwoord.
Ik gebruik unsharp masking uiteraard al jaren ihkv natuur/reis-fotografie. Daarvoor geldt, ook uiteraard, precies dezelfde theorie en uitvoeringtechniek. Het interessant aan je antwoord is dat de insteek die ik "geleerd heb" wel anders is dan hetgeen jij beschrijft.

Mbt de zgn. halo: Daarmee bedoelen we natuurlijk hetzelfde, het is maar net hoe je het noemt. Er is natuurlijk geen verschil tussen het met mate gebruiken, waarbij je het ervaart als verscherping en te sterk uitvoeren, waarbij je het ervaart als lelijke contrastranden langs een contour.
Even dan ook voor de meelezertjes:
Digitale unsharp masking zorgt ervoor dat langs een contour een randje met hoger contrast gecreerd wordt. Langs die contour krijgt het lichtere deel van het origineel een lichter randje en het donkere deel een donkerder randje. Het is niet zo dat het gehele lichtere of donkere deel lichter resp donkerder wordt!
De breedte van dit contrastrandje (hierna verder "halo" genoemd ;-)) wordt bepaald door de radius. De sterkte van het gecreerde contrast binnen de "halo" wordt bepaald door de waarde van "amount".
De waarde van "radius" is van doorslaggevend belang voor het eindresultaat en zal daarom als eerste bepaald moeten worden. Bij onderwerpen met veel fijne details zal de radius klein moeten blijven, in de orde van 0.5 tot 1.0 als richtlijn. Ga maar na, als alle fijne details een relatief brede "halo" krijgen dan verstoort dat de details. Bij meer diffuse onderwerpen kan de radius wat groter gemaakt worden.
Aangezien ik vrijwel altijd onderwerpen fotografeer waarin fijne details van belang zijn heb ik (tot voor kort) de radius standaard op 1 staan, dat geeft een goed resultaat. Voor het komende seizoen ga ik echter over op standaard 0.5, testen laat zien dat dit nog wel eens een beter resultaat kan opleveren.

Op basis van je vastgestelde radius ga je dan kijken hoe sterk de "halo" moet zijn, dus het amount aanpassen. Opmerking, wellicht ten overvloede: De instelling altijd beoordelen op 100% weergave (ofwel via het kleine venstertje in de tool, ofwel op de gehele foto die dan wel op 100% moet staan).

Tenslotte bepaalt de treshold wat de software als contour ziet. Dit gaat op basis van contrastverschil. Bij een hoge treshold worden lagere contrastverschillen niet als contour gezien, bij lage treshold worden lagere contrastverschillen in de foto ook als contour gezien (en dus voorzien van een "halo").

Wat heel belangrijk is meld ik ook nog even:
Unsharp masking ALLEEN toepassen op het eindresultaat! In de hele workflow van bewerking moet de unsharp masking de allerlaatste zijn!
Dit geldt dus ook, en vooral, voor resizen. Ga dus niet het origineel bewerken incl unsharp mask en dan nog eens de grootte aanpassen tot bijv iets wat leuk op het scherm past.

Tot zover de theorie vanuit mijn "school".
In de praktijk kan er natuurlijk wat mee gesjoemeld en ge-experimenteerd worden, zeker als het gaat om "redden" van onscherpe foto's...
Let echter wel: Van een in oorsprong onscherpe foto kan NOOIT een scherpe foto gemaakt worden (hetzelfde ook voor onscherpe details), unsharp masking en andere digitale verscherpingstechnieken geven in die gevallen hooguit een iets betere indruk...

:smart:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende