Het is do sep 09, 2010 9:02 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vergelijkend warenonderzoek
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2010 11:41 am 

Groningen, 25-07-10 0.00 – 1.00

Ik kon het niet laten. Toen ik gisteravond naar bed wou en de honden uitliet zag ik het sterrenbeeld Andromeda. Vorig jaar voor het eerst het Andromedastelsel (M31) gezien als één van mijn eerste Messier-objecten. Daarna van veel mensen verslagen gelezen en foto’s gezien, die ook allemaal M32 en M110 beschreven, die ik niet heb gezien. En al was er hier en daar een wolkje en zat de volle Maan achter het huis, toch even mijn bino gepakt om te kijken of ik hem daarmee ook zien kon. Ja hoor, zonder enige moeite, zou ik dan toch??
Morgen krijg ik mijn nieuwe telescoop (200 mm Dobson) dus zou ik mooi even kunnen vergelijken als ik nu met mijn ETX 90 ga kijken. Zo gezegd, zo gedaan.
Met vergrotingen van 39, 48, 63 en 83x naar het sterrenstelsel gekeken, lijkt het voor mij toch enigszins op een bolhoop ( :( ), wel helder en groot in vergelijking met bijv. M13 maar toch. Er is een hele lichte sluierbewolking maar ik zie een heldere kern met een zachte lichtgloed er omheen. Het blijft een heldere vlek met een vergroting van 166x. Geen spoor van enig detail, M32 of M110. Nu zou het dus het mooist zijn als ik met de Dobson wel iets van spiraalarmen, dan wel de beide M-s zou kunnen zien als bewijs dat meer opening helpt! (wink ;) )
Verder met de 10x50 Bresser nog weer naar de BOC 67/ Collinder 399/Brocchi’s cluster ofwel de kleerhanger-asterisme. Deze had ik een paar dagen geleden al “gespot” en viel ook nu weer mooi op zo schuin onder Albireo. 6 Sterren op een rij en 4 in een kromme haak eronder. Met de verrekijker is Zwaan een prachtig, sterrijk gebied.
Achird ( Cas) nog gescheiden met 63x, een mooie dubbel. Component A is geel en B is rood. Wel zijn beide erg helder op 12,4”.
Tot slot nog een tijdje naar de Maan gekeken, die inmiddels om de hoek van het huis kwam.

Dus ben benieuwd naar de dag van morgen en hoop dat het dan helder is!

Groetjes Ria.

200 mm Skywatcher dobson f6
90 mm Maksutov-Cassegrain f13,8
Bresser 10 x 50

Profiel  

Berichttitel: Re: Vergelijkend warenonderzoek
BerichtGeplaatst: zo jul 25, 2010 7:52 pm 

Muddelflut schreef:
Groningen, 25-07-10 0.00 – 1.00

. Geen spoor van enig detail, M32 of M110. Nu zou het dus het mooist zijn als ik met de Dobson wel iets van spiraalarmen, dan wel de beide M-s zou kunnen zien als bewijs dat meer opening helpt! (wink ;) )
.

Hoi Ria , spannend zo die laatste avond voordat je je Dob krijgt.
Als antwoord op je bovenstaande vraag : ik weet niet of je de spiraalarmen zal zien , ik heb ze met de lightbridge in ieder geval niet gezien.
Maar als de omstandigheden goed zijn (goed donker) dan kan het maar zo . Maar dat is voor mij ook nog gissen.
Misschien kan Niels je daar meer over vertellen. Je zal in ieder geval het object groter zien.
Een veld sessie in het najaar zal uitkomst bieden.

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 10:42 am 

Groningen, 30-07-10 23.35 - 0.25

Al voel ik me toch best wat negatief over de 9x50 zoeker (hij zit op een lastige, onpraktische plaats en ik heb er nog totaal geen gevoel mee :doubt: ) toch wel de M27, M57 en daarna Albireo gevonden. Ook Altair, maar ik raakte de weg kwijt in Casiopeia.

Bij M27 duidelijk de "klokhuis"-vorm van de Halternevel gezien met een "bel" van gas er omheen. Het object was iets groter, maar wel veel helderder, duidelijker en scherper dan met de ETX. Prachtig met een vergroting van 60x en UHC-filter. Bij de ETX eigenlijk nooit iets anders gezien als een grote grijze vlek, dus al veel meer detail en dan te bedenken dat mijn waarneming nog in de "grijze" nacht plaatsvond met een toch redelijk volle maan die ook in het zuidoosten stond!
M57 ook scherper, witter en groter. Duidelijk de witte ring te zien met een donkere binnenkant.
Albireo, schitterende glimmende heldere parels in twee kleuren.

Kortom over de kijker(200 mm Dobson f6) ben ik nu al zeer te spreken. Ik moet hem nog collimeren, daar zie ik wat tegen op maar dat komt wel goed. Ik heb de intrumenten en de beschrijvingen ervoor, moet er alleen even voor gaan zitten. Maar ik heb het idee dat de spiegels niet erg veel kunnen afwijken, gezien het prachtige ik al heb kunnen bewonderen :lol: .
Maar de zoeker.... Misschien moet ik nog wennen, of omschakelen naar een RDF of mischien kan er een hoekprisma op? Zodat ik tenminste niet in een superonhandige houding door die zoeker tuur?
Ronn, of iemand anders, jij hebt een RDF op je Lightbridge, zit er dan een aan en uit knopje op? Op mijn ETX bediende ik hem met de handcontroller vandaar.... En bevalt dat beter?

Tips zijn welkom,

Ria

Bresser 10 x 50

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 11:51 am 

Ria,
Ik ben de gelukkige bezitter van een RDF (met SkyWatcher voetje) fluit Het is een aanrader.
Je kan door een schakelaartje om te zetten kiezen uit drie 'dots',
- een met een +,
- een O met een punt er in
- een O met een + groter dan de O maar alleen aan de buitenomtrek te zien.
De laatse vind ik het handigst. Tevens is er een draaischakelaar die de 'dot' aan zet en als je de draaiknop verder draait wijzigt de lichtsterkte van de dot.
Als je wilt kan je hem bij mij thuis bewonderen.

Laatst bijgewerkt door gerard van den braak op za jul 31, 2010 12:17 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 11:54 am 

8)
Hoi Ria , wat goed dat de Dobson je nu al goed bevalt , en wat is het mooi dat je zoveel meer detail ziet.
dat is natuurlijk ook een van de redenen dat je bent gegaan voor een dobson.
Heb je de maan nog even bekeken met je nieuwe aanwinst ?
Om op je vraag over de rdf terug te komen , ik had standaard bij mijn lightbridge een rdf zitten en ik wil nooit meer een gewone zoeker. Ik kan me voorstellen dat dit puur persoonlijk is . Ik zat altijd te klungelen met mijn zoeker .
Om een of andere manier willen mijn hersenen het niet bevatten. Ik zie een heldere ster in bijvoorbeeld de grote beer , door mijn zoeker had ik dan al problemen om deze tussen de tientallen andere sterren te localiseren , en dan nog eens het feit dat je alles in spiegelbeeld of op de kop ziet , ik wist nooit welke kant ik dan op moest gaan.
Alles verleden tijd met een Rdf , simpelweg de rdf aanzetten ,kijken door het transparante venster (je ziet dan de actuele sterrenhemel , je richt het rode puntje of kruisje op de locatie waar je denkt dat een object zit , kijkt door je oculair ,misschien nog iets bijstellen en voila het object staat in je beeldveld.
je hebt de keuze uit een aantal lichtsterktes van je punt of kruisje.
Niet vergeten om hem weer uit te doen na gebruik anders zijn de batterijen zo op ( ik heb via conrad oplaadbare knoop batterijen + een oplader , dus mij verassen ze niet weer met lege batterijen )
Mijn rdf is onderstaande maar je hebt ze ook speciaal voor skywatcher .

http://www.robtics.nl/product_info.php? ... ts_id=1192
niet vergeten om te kijken of je er nog een schoentje bij moet bestellen.

p.s. eerst wel je rdf afstellen op de dobson. (dit kan overdag ) je neemt bijvoorbeeld een kerktoren in het midden van je beeldveld van een oculair dan je rdf met behulp van de stelschroeven zo afstellen dat het puntje of kruisje precies zo overeenkomt.

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50

Laatst bijgewerkt door Ronn Franken op za jul 31, 2010 12:03 pm, in het totaal 2 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 12:01 pm 

Gerard en Ronn,

Bedankt voor het antwoord, ik ben overtuigd! Ga hem direkt bestellen.
Ronn, nee de maan heb ik niet kunnen zien. Alleen zijn gloed. Hij zat achter ons huis.

Veel kijk-plezier!

Ria

Bresser 10 x 50

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 12:10 pm 

8)
Ria , wat zal je nu ook meer naar de maan kijken :yes:
veel meer detail en meer objecten die in je bereik liggen , komen er binnenkort ook meer lunar 100 resultaten van je ? :biggrin:
Somany things to spot so little time :shock:

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 12:29 pm 

Ronn, :lol: far to many things to see and not enough clear skies to see it all!!!

Nog even geen Lunar-100 voor mij, ben wel bezig me de maantopografie wat eigen te maken (dank aan het maankaartje van Gerard!)
Schoentje hoeft niet, ik bestel hem bij TS en dat gaat passen. (én extra batterijtje erbij ;) )
Uitlijnen zal wel lukken, heb deze ook gedaan. Al zal het op een ster moeten, geen kerktoren in de buurt en ik woon in een dichtbebouwde omgeving dat het verste object dat ik kan zien een boomtop is op maar 50 meter afstand. Die gebruik ik dan eerst voor een globale afstelling en dan 's nachts op een ster finetunen.

Goh Gerard, dat je een skywatcher-schoentje gebruikt, das wel grappig. Ook handig die drie mogelijkheden, stipje en rondje e.d.
Allebei weer geweldig bedankt voor hulp en tips! :)

Ria

Bresser 10 x 50

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 3:38 pm 

Ria schreef:
Goh Gerard, dat je een skywatcher-schoentje gebruikt, das wel grappig.

Ria, Hoezo...grappig, ik ben de tevreden eigenaar van een 100mm f5 SkyWatcher :thumbs
Maar ik gebruik de RDF voor mijn fototoestel. Het SkyWatcher-voetje heb ik vervangen door een 'flits-voetje'. Nu zijn de objecten wél te vinden, met mijn eerder in gebruik zijnde zoeker ging dat niet.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Astrofotografie met stilstaande camera
Australië-opstelling.jpg
Australië-opstelling.jpg [ 443.19 KB | 56 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 3:55 pm 

Gerard, ik wist niet (meer) dat je Skywatcher had, sorry ;)

Wel grappig (en handig) om je RDF op de camera te zetten! Briljant...

Ria

Bresser 10 x 50

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 31, 2010 3:59 pm 

8)
Tja , dat kan je van gerard wel verwachten,
Maakt van een fiets een telescoopmontering thumbs1
en heeft meer van die "uitvindingen" .
Ik ga ook eens kijken of ik dit kan uitproberen met de Sony Alpha 100.

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]