Het is do nov 15, 2018 1:32 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarnemingen oktober 2018
BerichtGeplaatst: ma okt 29, 2018 2:40 pm 
Site Admin

We kunnen er wel veilig vanuit gaan dat er in oktober geen waarnemingen meer gaan plaatsvinden...
Ik heb daarom maar mijn maandoverzicht alvast geplaatst (Ons clubje > waarneemoverzicht 2018)

Flink wat waarnemingen gedaan deze oktober, maar evengoed was het een wat tweeslachtige maand.
Het totaal van 215 geeft een wat vertekend beeld omdat ik deze maand ook weer eens een tijdje naar de Maan heb gekeken, en dat leverde 50 waarnemingen op van interessante maanobjecten.
Maar goed, blijven nog altijd ruim 150 'normale' waarnemingen over, ook aardig.
Het probleem van deze maand zat in de Nieuwe Maan periode, begin van de maand. We hadden toen vrij veel last van sluierbewolking. Ik heb enkele veelbelovende avonden voorbij laten gaan vanwege die sluierbewolking, maar enkele keren bleek achteraf toch ook weer dat het was opgeklaard en dat het best interessante avonden zouden zijn geweest voor waarnemen... :x

Vooral mooi was natuurlijk dat we deze maand weer eens bij elkaar zijn geweest voor een waarneemavond bij Gasteren!
Ik heb daar niet heel veel waarnemingen gedaan, maar het was aangenaam zo samen en het komt helaas te weinig voor.

Oktober is inmiddels voor mij de maand met de meeste waarnemingen (over alle jaren heen). Ook dat komt deels weer doordat oktober gunstig is voor maan-waarnemingen. dat doe ik zo om de paar jaar eens en dat telt wel aan.
Als je kijkt in Deepskylog dan geven de tellingen meer een beeld van 'echte' deepsky waarnemingen en je ziet dat daar augustus (Frankrijk!) voor mij de beste maand is.

Helaas komen we nu in de maanden terecht die nogal struktureel slecht zijn, november, december en januari...
Maar wie weet valt het dit jaar weer eens wat mee grin2

Profiel  

Berichttitel: Re: Waarnemingen oktober 2018
BerichtGeplaatst: di okt 30, 2018 3:07 pm 

Ook ik heb mijn cijfertjes weer aangevuld onder "ons clubje".
Best een leuke maand, gezien de cijfertjes.
Ook een hele afwisselende maand, met 5 Lunt-waarnemingen is het mijn beste Lunt maand tot nu toe.
En inderdaad de starparty. Die draagt altijd bij tot een stijging in mijn maandelijkse waarnemingen en het gebruik van mijn 25cm dob.
Ook nog wat losse, snelle, waarnemingen tussendoor en tot slot nog de Nacht van de Nacht. Die dan wel niet zozeer de getallen doet opdrijven maar wel een andere manier van het gebruik van mijn 13 cm oplevert. En met 200 gasten was het een enorm succes, met mensen die in de rij staan om door je telescoop te mogen kijken :shock:
Kortom een andere maand als anders.

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Berichttitel: Re: Waarnemingen oktober 2018
BerichtGeplaatst: di okt 30, 2018 5:51 pm 

Ook mijn waarnemingen staan er bij. Met 43 waarnemingen waarvan 5 foto's en tekeningen een erg goede maand.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]