Het is di dec 12, 2017 9:36 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wonderlijke conclusie
BerichtGeplaatst: za sep 23, 2017 11:42 am 

22-09-2017 Midsland A/Z
Nou het eerste beginnetje heb ik gehad.
Het was niet helemaal helder, tenminste wolkjes kwamen en gingen, maar ik kon niet wachten en heb alvast wat dingetjes bekeken.
Met mijn 13cm Skywatcher moet ik gelukkig nog heel wat M-etjes zien, dus ik kon aan de slag!
Eerst maar weer Saturnus. De seeing was niet zo goed en Saturnus staat laag, maar mooi deze gasbol kunnen zien met de ringen wijdt open en twee maantjes.

De meeste van mijn doelen lagen in Waterman, maar laten nu juist daar de wolkjes zitten...
Wel heb ik M2 kunnen zien, zowel met de 13cm als met de 15x70. Met de 13 cm en 38x vergroting zag ik hem heel mooi scherp. Heldere kern met een lichte uitwaaiering en juist daar waren nog wat sterretjes op te lossen, verder niet. Wel erg mooi.
Met de bino was hij ook goed zichtbaar, maar niet op te lossen.
M34 is een mooie open hoop met een dertigtal heldere sterren en een paar wat minder helder, dubbelsterretje in het midden.
M81 en 82 uiteraard erg mooi. Twee stelsels in één beeldveld. M81 mooi groot en ovaal met een heldere kern en M82 langwerpig en duidelijk.
M109 is zichtbaar vooral als je Phecda net uit beeld hebt. Niet zo helder en mooi, ovaal/vormloos maar zichtbaar. Geen kern.
Mesartim (gamma Aries) is een mooie heldere dubbel. Redelijk nauw, allebei wit en dezelfde magnitude.
Bijzonder was ook nog dat ik twee heldere satellieten zag, die vlak achter elkaar aan vlogen, met het blote oog.

Vanavond verwacht ik mijn top avond! Het ziet er nu alvast goed uit, voorbereidingen zijn gedaan dus kom maar op!
Misschien vanmiddag nog een zonswaarneming doen.

Groetjes vanaf een zonnig Terschelling,
Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 23, 2017 7:35 pm 
Site Admin

Bij mij staat de boel ook (net) klaar!
Ben erg benieuwd en wat zenuwachtig... :mrgreen:
Precies een jaar geleden is de 50cm Dobson voor het laatst gebruikt, in Frankrijk...

Nou ja, het dubbele cluster en het Andromedastelsel moet ik wel kunnen vinden, toch? :roll:

Succes Ria en evt andere waarnemers!
(Niels komt ook deze kant op met de 30cm!)

Bijlagen:
~IMG_20170923_192617_resized_20170923_072756151.jpg
~IMG_20170923_192617_resized_20170923_072756151.jpg [ 505.38 KB | 181 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: za sep 23, 2017 9:10 pm 

Leuk! Veel plezier beide en een goede jacht (en evt. anderen).

Citaat:
Ben erg benieuwd en wat zenuwachtig... :mrgreen:

Dat begrijp ik helemaal thumbs1

Ria

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 11:46 am 
Site Admin

Citaat:
(Niels komt ook deze kant op met de 30cm!)

Zeker, Niels was na lange tijd weer van de partij en dat vond ik ook wel weer eens nodig. Lang geleden dat ik had waargenomen.
Het bleek al de gehele dag dat het toch wel mooi helder zou worden en qua temperaturen is het nog goed te doen. Bovendien maanloos. Omdat het de afgelopen dagen toch behoorlijk mistig bleek, zat een echte veldsessie er niet in en hebben Bob en ik besloten om de sessie in de achtertuin van Fuzzy Splitting Observatory grin2 te houden.

Ik had van de week al even een objectenlijstje gemaakt mbv. van Skytools4. Een beetje een mix van allerlei soorten objecten. Stelsels en dubbels vooral, maar ook een enkele zeer zwakke bolhoop en een klein aantal planetaire nevels. En natuurlijk de wat meer bekende objecten zoals M31 (natuurlijk) en het dubbelcluster etc. Al met al een leuk gevarieerd lijstje. Ik had me voorgenomen om deze keer wat minder gehaast waar te gaan nemen en wat bewuster met de objecten 'bezig te zijn'. Meestal wil je op dit soort unieke avondjes toch vaak wel zo veel mogelijk objecten waarnemen in een vrij korte tijd, waardoor je (tenminste dat merk ik bij mijzelf) vaak wat gehaast bezig bent. Meestal is het dan even kijken, kenmerken opnemen, gauw noteren en afvinken en dan, hop, gauw door naar de volgende want het lijstje moet wel af. Deze keer wat meer de tijd genomen per object en verder niet gestreefd het lijstje af te krijgen. Uurtje waarnemen, vijf a tien objecten was al mooi dacht ik bij mezelf. Het werd iets langer en het lijstje kwam ook nog af. grin2

Ik kwam tegen een uurtje of 22.15 uur bij Bob aan. Na het gesjouw van de spullen, eerst maar eens rustig de kijker opgezet (de AOT30 cm dob). Was benieuwd of het me nog ging lukken en of het nog functioneerde, want het was al weer een tijdje geleden. Gelukkig is het opzetten er bij mij goed ingesleten want het was geen enkel probleem. Alles functioneerde nog prima. Ook het uitlijnen van de argonavis (AN) ging vlot en de AN was zeer nauwkeurig met het vinden van de objecten. Goed gedaan dus. Het bleek een zeer goede nacht. De seeing was over het algemeen goed met soms uitschieters tot zeer goed. Later op de avond zakte dat iets in vanwege het optrekkende vocht en wat overtrekkende sluiers, maar ongeacht dat was het een bijzonder nachtje.

Het was niet heel koud en goed vol te houden in de tuin. Bij een veldsessie hadden we dat niet gered, daar was het vast kouder en ook vooral natter en natuurlijk mistiger.
Ik heb leuke dingen waargenomen waaronder toch wel een leuk aantal nieuwe dubbels en sterrenstelsels. De zwakke bolhoop (Palomar 13) is helaas niet gezien. Die was dan toch net iets té zwak.

Al met al een zeer geslaagde avond en nacht dus en leuk om weer eens waargenomen te hebben.

https://www.thedeepsky.nl

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 12:11 pm 

Leuk verslag Niels en heel mooi dat je ook weer eens een avond hebt gepakt :thumbs
Goed dat je de tijd hebt genomen en dan toch nog je lijstje hebt kunnen afwerken.

Zelf had ik nogal wat tegenslagen. Ten eerst brandde uitgerekend vannacht de buitenlamp bij onze enige buren :x En (uiteraard) is dat net onder het sterrenbeeld Waterman, waar ik zo graag de Helixnevel wou zien.
Dus de telescoop maar achter ons huisje plaatsen zodat de lamp niet meer te zien was. Maar ik lette niet goed op bij het plaatsen en mijn hele telescoop donderde om :x Alles controleren en behalve dat de focusser ingeschoven was, geen enkele schade, geen zoekers die niet meer uitgelijnd waren en bij de stertest bleek er ook geen collimatieprobleem te zijn. Pffff wat een opluchting.
Toen echt begonnen en ik heb M74, M77, M1, M35, NGC 2158 (tot mijn eigen verrassing) , M45 zo mooi, Hyaden en een vuurrode Aldebaran gezien.
Inmiddels had ik het heel koud omdat ik uiteraard geen beschutting had. De mist viel nog mee en zat alleen laag gelukkig. Ik zag Orion alweer helemaal en na wat speurwerk om te kijken of ik niet toch een plekje kon vinden waar ik geen last van die lamp had en toch Waterman kon zien, heb ik het maar opgegeven.
De telescoop weer naar binnen en ...... je raadt het al, de lamp ging uit! Dus het spul maar weer naar buiten, maar ik was te moe, te koud en het lukte me niet.
Toch al met al zeer tevreden mijn bed ingedoken, want het is hier allemaal zo mooi en donker, het blijft genieten.

Ria

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 12:55 pm 
Site Admin

Leuk en goed om te lezen dat er weer activiteiten hebben plaatsgevonden! En dat met zonder-maan en in het weekeinde!

Heel jammer van die lamp Ria en wat een geluk dat je (telescoop)geen beschadigingen heeft opgelopen.
En van Niels goed dat de drempel weer eens overgestapt is om het hele spul in te laden helemaal naar Annen te komen en al dat gedoe wat er komt kijken om dan even te kunnen waarnemen!

Zelf heb ik ook genoten van deze avond/nacht.
De 50cm stond 19.00 al buiten, ik wilde rustig bij licht de kijker opstellen want het is toch een hele operatie met deze kijker en hij was sinds zijn reisje naar Frankrijk een jaar geleden niet meer operationeel geweest. (Dat krijg je als je er zo een geweldig mooie 40cm bij hebt die toch weer wat makkelijker is in gebruik...)
Maar alles kwam goed na wat gepuzzel hoe de motoraandrijving van de kijker ook al weer aangestuurd moest worden :mrgreen:
Als het dan allemaal werkt is het wel de moeite waard, dat is duidelijk gebleken!
Om 20.30, nog dik in de schemering en met nog blauwe lucht had ik al de eerste objecten in beeld, wat dubbelsterren in Cygnus die gevonden werden met starhoppen en handbewegen van de telescoop.
Toen het wat donkerder werd heb ik de motoren en ArgoNavis aangezet.
Niels ging ongeveer 01.30 weg en ik heb kort daarna ook ingepakt. De hemel werd slechter en niet al te veel later waren er nauwelijks sterren meer te zien. Ook was alles drijfnat van het vocht.
Mijn secundaire spiegel was ook wat beslagen, de verwarming bleek niet goed aangesloten te zijn. Dauwverwarming van de secundaire spiegel is wel essentieel als je met zoveel vocht zolang buiten staat. Per slot van rekening stond de kijker al vanaf 19.00 buiten.

Het meest opvallend van ik de bij vlagen buitengewoon goede seeing. Keerzijde natuurlijk de matige transparantie. Het was daardoor meer een avond voor nauwe dubbelsterren en minder voor zwakke stelsels.
De seeing toonde zich bij waarneming van meerdere dubbelsterren met een afstand van minder dan 1". Ik heb er een paar bekeken in de orde van 0,7" en 0,8". EN het was onvoorstelbaar wat je dan met 460x zag! Seeing is natuurlijk altijd wat vlagerig, maar goed vlagen konden wel een paar seconden duren en sterren waren dan superscherp en de afstand van 0,7"/0,8" was heel makkelijk en ruime gescheiden! Dat is voor Nederland echt wel uniek. Ik heb bijna 20 jaar dubbelsterrenervaring, maar dit nog heel weinig gezien. Natuurlijk helpt de superieure optiek van de 50cm ook om op die goede momenten de sterren met 460x echt superscherp weer te geven... grin2

Ik heb het ook rustig aan gedaan, 40 waarnemingen in een periode van zo'n 5 uur. Dat ligt wat onder mijn gemiddelde van 10 per uur, maar ja, met een 50cm objecten zoeken, vinden en bekijken kost nu eenmaal wat meer tijd fluit

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 1:06 pm 

Lekker Bob :thumbs Ook wat gepruts lees ik wel, maar gelukkig is het bij jou ook allemaal goed gekomen en heb je fijn kunnen kijken.
Leuk hoor, om te lezen, al die activiteiten van ons clubje :yes:

Ria

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 1:15 pm 
Site Admin

Bob schreef:
Ik heb het ook rustig aan gedaan, 40 waarnemingen in een periode van zo'n 5 uur. Dat ligt wat onder mijn gemiddelde van 10 per uur, maar ja, met een 50cm objecten zoeken, vinden en bekijken kost nu eenmaal wat meer tijd

Nou zeg, ik had een bladzijde uit mijn logboekje vergeten te tellen... Het waren toch 50 waarnemingen :mrgreen:
In ongeveer 5 uur is dat dus helemaal normaal weer, het was een 'gewone' avond grin2

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 24, 2017 3:42 pm 

Hahaha gelukkig maar ;)

Ria

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2