Het is vr nov 24, 2017 10:30 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Race-komeet legt het af tegen meedogeloze Maan
BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 1:34 pm 
Site Admin

Het zit niet mee met de omstandigheden voor onze hobby hier... Dat weten we natuurlijk allemaal al jaren.
Nu ook weer, is het eens helder EN er is een redelijk heldere komeet te zien en jawel dan is die (onbeschaafd voorvoegsel) Maan er weer!
En daarbij natuurlijk, want het ligt natuurlijk niet aan die Maan zelf, in de periode dat de komeet helder en met verrekijker waarneembaar was, was het bewolkt...

Komeet 45/P Honda-Mrkos-Pajdusakova kwam erg dicht bij de Aarde langs vorige week. Hij bewoog daarom erg snel maar was natuurlijk ook groot en diffuus, maar ook helder.
Nu het helder is, is dat wel een beetje voorbij, hij beweegt zich nu van de Aarde af en wordt snel zwakker.
Afgelopen nacht stond hij in Bootes, mooie tijd om te kijken was tussen 3 en 4 uur, dus de wekker stond op 3 uur (nadat ik tot 01.30 dubbelsterren had waargenomen :mrgreen: )
Het was kraakhelder, maar ja, die Maan... 90% Maan in Virgo, tja, dan zie je verder niet veel meer.
Wel Jupiter trouwens, die staat bij Spica in de buurt. (Even gekeken maar wat een bar slechte seeing...)

De positie van de komeet was zeer makkelijk te vinden, direct naast een opvallend en goed hopbaar groepje heldere sterren middenin Bootes.
De hoop dat 45/P helder genoeg was om toch goed te zien met de 13cm was snel vervlogen. Het werd turen, turen, verschillende vergrotingen proberen en krampachtig de plek perifeer afzoeken.
Met heel veel moeite kon ik na een tijdje toch op de juiste plek af en toe iets HEEEEEEEL vaags ontwaren. Eigenlijk te vaag om te zeggen 'YES, ik heb hem gezien!'
Zeer onbevredigend dus, veraf de slechtste komeetwaarneming die ik ooit heb gedaan :?

Komende nacht is de Maan afgenomen tot 83%. Nog een bak licht.
En de komeet is ook weer wat zwakker geworden...
Een paar dagen wachten zou qua komeet nog goed kunnen, met de telescoop blijft hij toch nog goed waarneembaar, maar ja, vannacht is de laatste heldere nacht voorlopig.
Dus maar even nadenken of de wekker weer op 3 uur gaat! ???

Profiel  

Berichttitel: Re: Race-komeet legt het af tegen meedogeloze Maan
BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 3:19 pm 

Dapper, dat wel. Maar erg jammer dat het niet is gelukt. Tja die maan he....
En dan ga je in het holst van de nacht je bed uit en dan zo'n tegenvaller. Niet erg bevredigend en ja de wolken komen er ook weer aan, pffff.

De seeing was inderdaad bagger. Net de zon nog bekeken maar de randen golfden er lustig op los en werden nooit strak.
Ook maar twee vlekjes.

Nee dat wordt weer heel geduldig wachten op betere tijden.

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: di feb 14, 2017 3:36 pm 

Dát wordt wekker zetten wacko

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 5:38 pm 

De komeet 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova wil ik toch wel graag zien en ben even na middernacht de sterrenwacht in gegaan. De komeet stond hoog genoeg om waargenomen te kunnen worden. De maan stond onder een hoek van ongeveer 90 graden t.o.v. mijn kijkrichting. Niet best, maar kon slechter. De SQM was 19,23. De Tak erheen gestuurd en kijken maar dacht ik. Mis... Niets te zien, alle mogelijke vergrotingen geprobeerd en alleen perifeer wat onbestendigst. Ik duf het niet als waarneming aan te merken. Vervolgens heb ik de camera er maar achter gezet, die kan meer licht vangen. Ik heb tot 03:45 opnames gemaakt, totaal drie kwartier belichting, en toen nog wat darks gemaakt. Het resultaat is bedroevend. Komeet 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova is gewoon héél lichtzwak en de maan snoept van dat weinige nog veel weg. Bijgaande het resultaat. Er is geen autoguiden gebruikt, ik heb de telescoop gewoon laten lopen en niets gecorrigeerd. Daarom moest ik wel wat van de fotoranden afsnijden.

Bijlagen:
45PHonda-Mrkos-Pajdusakova_gvdb_2017-02-15.jpg
45PHonda-Mrkos-Pajdusakova_gvdb_2017-02-15.jpg [ 23.02 KB | 207 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2017 6:28 pm 
Site Admin

Toch goed bezig geweest!

Ik had gisterenavond al van 20.30 tot 24.00 achter de 40cm gezeten, temperatuur van -1 afnemend tot -3...
Daarmee was ik eigenlijk wel heel tevreden en besloot daarom dat vaagheidsmonster 45/P maar te laten voor wat het is.

Er komt binnenkort vast wel een VEEL mooiere komeet langs!

:mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]