Het is vr nov 24, 2017 10:34 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uranus en Mars
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 8:17 pm 

De 28e heb ik ook Uranus en Mars bezocht. Venus en Neptunus hadden ook nog gekund maar omdat ik te lang met Uranus bezig was is dat niet meer gelukt.
Uranus was met 168x is een mooi rond schijfje met een witachtige kleur. Die kleur verbaast me omdat een eerdere waarneming een blauwe kleur te zien gaf.
Mars staat 15 graden boven de horizon en je kan duidelijk zien dat het een planeet is. Het schijfje is overduidelijk. Hoewel er wél een schijngestalte is, kan ik dat niet waarnemen. De seeing laat dit niet toe. Het zuidelijke planeetoppervlak is veel lichter dan het rood/oranje noordelijke deel. Ik heb zelfs de indruk dat het geheel zuidelijke stukje wit is. Een vergroting naar 168x heeft geen zin, het wordt er niet duidelijker van.

Profiel  

Berichttitel: Re: Uranus en Mars
BerichtGeplaatst: wo nov 30, 2016 9:23 pm 

Leuke waarneming Gerard :thumbs

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 4:22 pm 

Gerard ! In mijn waarnemingen van de planeet Uranus van de recente jaren (zelfde periode als jij waarnam) heb ik regelmatig kleurverschillen van het planeet bolletje waargenomen. Ik deed dat meestal met de 150 f/8 Newton en zie hem duidelijk (subjectief natuurlijk.)in een licht pastel groenblauwe kleur, bij een vergroting van 150 tot 200x als de seeing gunstig is. Een paar dagen later viel mij onmiddellijk op dat de kleur opmerkelijk lichter was, meer iets zacht grijs, bleek wit, en vond ik de afzwakking van het groen opmerkelijk! Of de oorzaak aan eigen atmosferische invloeden moet worden toegeschreven, of een daadwerkelijk verschijnsel op de planeet zelf is is mij niet geheel duidelijk.

SW. 250 mm F/4,7 PX Newton op dobsonmontering , SW, 150 mm F/8 Newton. SW, ED 100 mm F/9, Orion 76 mm F/9.2 Newton op Alt-az, 40 mm F/15 Fraunhofer refractor op alt-az, Vixen GPDX mount, Celestron ADM mount, Bresser 12x60. Celestron 15x70. Bresser 20x80.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 13, 2016 5:25 pm 
Site Admin

Bij Mars is dat zeker zo, atmosferische invloed aan onze kant.
Door de sterke kleurschifting neigt de bovenkant van Mars naar het rood en is daardoor veel roder dan in het echt, en de onderkant neigt naar blauw, waardoor de oorspronkelijk iets oranje kleur bijna wit lijkt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]