Het is vr nov 24, 2017 10:30 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mars en Jupiter
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2016 10:00 am 

Hemelsbreed, misschien 200 meter van de camping is een klein parkeerterreintje, er staat een camper en twee auto's. Naast het parkeer terreintje staat een Torre de Sal, een oude zouttoren. Het parkeerterrein geeft toegang tot een plankier dat de kustlijn van de Middellandse zee volgt.
Mijn waarneemlocatie is naast een kruispuntje van plankiers met infoborden. Mijn Laptop kan mooi op een infobord zetten en heb ik geen tafeltje nodig. Ik ben met de auto gegaan om mijn spullen mee te kunnen nemen.
Het is het 21 graden Celsius en zeer helder tussen de wolkenvelden die steeds verder landinwaarts trekken.
Ik lig in mijn tuinstoel op het plankier met mijn ellebogen op de leuningen om de verrekijker wat stabiliteit te geven hetgeen niet meevalt.

-8x: Mars staat zeer prominent aan de SSE hemel, een zeer opvallende rode 'ster'. In de 8x40 duidelijk een planeet; het heeft duidelijk een oppervlak. Het aardige is dat iets lager en wat meer naar het oosten er nóg een rode ster staat. Dat is Antares. Mars staat 25gr 28'boven de horizon, Antares staat 15 gr 26' boven de horizon.

In het SW op 37gr 10'boven de horizon staat Jupiter. Met de verrekijker zijn met moeite de maantjes te zien. Het is moeilijk de kijer stil te houden. Als ik afsteun tegen een paal gaat het wat beter.
Callisto en Europa staan oost, Ganymeds en Io west van Jupiter. Io kan ik niet zien, de ander drie wel.

Verrekijker 8x40
2016-06-06
Torre de La Sal Spanje

Profiel  

Berichttitel: Re: Mars en Jupiter
BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2016 10:50 am 

Lekker Gerard! Leuk he, dat je nog zoveel kan zien met een bino. Ik heb zelf de bino-smaak ook helemaal te pakken.

Ik hoop dat je daar nog meer leuks kan zien en fijne vakantie nog!

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2016 11:17 am 

Ja. Het is verrassend hoeveel je met een bino kan zien. Ik heb in mijn data base (logboek) een zg 'kenmerk' toegevoegd. Zo zijn nu alle bino-objecten snel te vinden en te plannen op zichtbaarheid-datum.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2016 4:24 pm 
Site Admin

Ik kan in mijn DB ook direct zien wat ik met bino gezien heb, handig zo'n database (mist wel goed bijgehouden... :mrgreen: )

Totaal aantal objecten: 455
Dankbaar zijn bijv de donkere nevels in de Melkweg (vooral Sgr en Sco), daarvan 45 met bino waargenomen.
Dubbelsterren kan ook maar beperkt natuurlijk tov van de duizenden die er zijn. Daarvan 101 met bino waargenomen.
Verder 20-tal sterrenstelsels (is natuurlijk beperkt met bino), wat meer Bolhopen, een 40-tal.
Kometen kunnen aardig zijn: 24 waargenomen met bino.
En natuurlijk Open sterrenhopen: 161

Genoeg te doen...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]