Het is vr nov 24, 2017 10:21 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Afspraak met de maan, 16 maart j.l
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 11:15 am 

Natuurlijk de dubbele schaduwovergang van Ganymedes en Io over het wolkendek van de reuzenplaneet Jupiter was van een adembenemende schoonheid, en natuurlijk ik heb het schouwspel van het begin tot het einde gevolgd, tot nog ruim een uur later.
Toch wil ik hier mijn waarneming van de maan omschrijven die ik voorafgaand aan de dubbele schaduwovergang over Jupiter deed.
Ik deed dat met mijn Skywatcher 100 ED refractor, die samen met de 150 f/8 Newton tot mijn twee werkpaarden behoren.
De maan bereikte die avond haar halve fase, (0,53%) en dan komen er een aantal interessante gebieden in een gunstige belichting van de zon om ze zodoende optimaal te kunnen waarnemen en zij haar geheimen aan mij prijs kon geven. Toen ik een eerste overzichtsvergroting van 60x inzette (15 mm ED oculair) viel mij onmiddellijk op dat de seeing top was, de atmosfeer was bijna extreem rustig, ik zag bijna geen luchtrillingen wat voor onze Hollandse begrippen toch wel tamelijk zeldzaam is. Doel was Mare Vaporum het gebied rond Julius Caesar, met het fijnmazige rillengebied van Rima Ariadaeus, Rima Hyginus, en het subtiele Rima stelsel rond de krater Triesnecker. Gauw verwisselde ik het 15 mm oculair en stak het Baader 6 mm Orthoscopisch in de focuseerinrichting waardoor een vergroting van 150x tot stand kwam. Het beeld was echt fantastisch! Wat een enorme scherpte, contrast en details liet de ED zien! In vergelijking met de 150 f/8 Newton wint de 100 ED het in deze met voorsprong! En rond de krater Triesnecker ontwaarde ik ineens het tere kronkelende rille systeem, schitterend! Het is alsof je vanuit een raam kijkend boven het maanoppervlak zweeft. De vergroting nog verder opgevoerd met het 5 mm ED oculair tot 180x en deze liet alle details nog wat makkelijker zien.
Goed zichtbaar waren de ketting van kraterinslagen in de Hyginius rille, en de dubbelinslag in het centrum waarna de rille weer langzaam ''vertakt'' in de richting van Rima Ariadaeus. Met de kraters Silberschlag, Agrippa, Tempel, Dembowski en Godin die precies in het centrum nog een kleinere krater herbergt. Ik schatte dat de kleinst zichtbare kraters die ik in de 100 ED kon zien een diameter van om en nabij de 7 a 8 km moet bedragen, heel keurig voor een toch bescheiden 100 mm opening.

Hoog tijd om koers te zetten naar het reusachtige apenijnen gebergte, alwaar de landingsplaats van de apollo 15 zich bevind. Als referentiekader is de Rima Hadley met de krater Hadley in het midden. Juist door de gunstige zonnestand een uitgelezen moment deze rille op te zoeken, en met licht perifeer waarnemen onthulde de kronkelige rille zich aan mijn ogen. Fantastisch! Mooi zichtbaar zijn ook de inktzwarte scherpe schaduwen die het Apenijnen massief op het oppervlak zelf werpt waardoor je het idee krijgt van scherpe puntige bergtoppen, die zo kenmerkend waren in de 19e eeuwse gravures en tekeningen en het toen nog heersende idee dat de maan scherpe bergtoppen met steile hellingen moest herbergen. Na de maanverkenningen met ruimtesondes weten we nu wel beter.

Ik besluit m,n maanreis met het landingsgebied van de Apollo 11, in mare Tranquillitatis (zee der stilte) Kenmerkend is het kraterduo Sabine en Ritter respectievelijk 30 en 31 km in diameter met het secundaire kleinere duo B en D destijds navigatie referentiepunt van de afdalende LM van de Apollo 11 met Neil Armstrong en Edwin Aldrin aan boord, de eerste afgezanten van onze planeet die als eerste de maan betraden. Mooi zichtbaar ook de gewelfde gestolten lavastromen die dat gebied kenmerken en ook erg goed zichtbaar zijn in kleinere instrumenten. Ik zie dat het bijna tijd is om radicaal koers te wijzigen naar een volgend evenement rond de reuzenplaneet Jupiter, maar daarover hebben al verschillende leden hun licht en bevindingen laten schijnen, en kan ik daarover stilzwijgend en instemmend knikken.

SW. 250 mm F/4,7 PX Newton op dobsonmontering , SW, 150 mm F/8 Newton. SW, ED 100 mm F/9, Orion 76 mm F/9.2 Newton op Alt-az, 40 mm F/15 Fraunhofer refractor op alt-az, Vixen GPDX mount, Celestron ADM mount, Bresser 12x60. Celestron 15x70. Bresser 20x80.

Laatst bijgewerkt door Michael777 op za maart 19, 2016 2:19 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

Berichttitel: Re: Afspraak met de maan, 16 maart j.l
BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 11:36 am 

Een heerlijk verslag dat uitnodigt de telescoop meer op de maan te richten.
Je kan je waarnemingen ook nog in het Lunar-100 project zetten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 1:01 pm 

Wat een mooi en gedetailleerd verslag :thumbs
Alsof je mee vliegt over de maan.
Je bent echt een inspirerende en enthousiaste maanwaarnemer!

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 1:47 pm 
Site Admin

Mooie waarnemingen ook!

Ik kan de 'mooiheid' van de Maan onderschrijven want ook ik heb woensdagavond eerst een half uurtje Maan gekeken... :mrgreen:
Een beetje dezelfde gebieden, Rilles van Ariadaeus, Hyginus, Triesnecker o.a., ook het Pyroclastic gebied in Mare Vaporum was zeer fraai te zien en natuurlijk de Alpen met zware slagschaduwen van Kaap Agassiz, Kaap Deville en Mons Blanc. Maar mooiste vond ik wel Archimedes waarbij op dat tijdstip prachtig de slagschaduwen van de oostelijke kraterwal te zien waren als een zwarte afbeelding van een set haaietanden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 19, 2016 5:04 pm 

Ja wat dat betreft is en blijft onze naaste buur een onuitputtelijke bron voor uren lang waarneemplezier en een ware ontdekkingstocht van kraters, Rimea, bergketens, spookkraters, koepelbergen, lavavlakten en spookachtige schaduwen. En waar je bij iedere fase ''geheimen'' aan haar kunt ontfutselen, en bovendien je instrument goed kunt testen op scheidend vermogen en contrast.

Als zij er is, zoals thans deze periode het geval is eist zij haar aandacht altijd van mij op en die ze dan ook volledig krijgt, zo dominant is ze wel.

SW. 250 mm F/4,7 PX Newton op dobsonmontering , SW, 150 mm F/8 Newton. SW, ED 100 mm F/9, Orion 76 mm F/9.2 Newton op Alt-az, 40 mm F/15 Fraunhofer refractor op alt-az, Vixen GPDX mount, Celestron ADM mount, Bresser 12x60. Celestron 15x70. Bresser 20x80.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]