Het is vr nov 24, 2017 10:24 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 4 planeten in de avondschemering en koude tenen
BerichtGeplaatst: za jan 17, 2015 8:02 pm 
Site Admin

Vanavond wat geluk met de bewolking!
Gisteren wilde ik bij/na zonsondergang Venus en Mercurius bekijken maar een paar minuten nadat Venus zichtbaar werd en uiteraard voordat ik Mercurius kon vinden trok het razendsnel dicht met dikke grijze wolken.
Vanavond dus beter. Wel kiele kiele, want zowaar kwamen er direct na zonsondergang WEER wolken opzetten. Maar gelukkig waren die niet zo dik en zaten er nog wat open plekken tussen.
Dus: Venus uiteraard knal helder en makkelijk te vinden. Eerst met de verrekijker en daarna met de 13cm Starfire. Mercurius was toen nog niet te zien met de verrekijker maar kon met de Starfire gevonden worden op 2,5 graad recht naar "rechts".
Wat later werd Mercurius ook met de verrekijker goed zichtbaar en nog later (de wolken werken gelukkig nog een tijd mee!) was hij ook met blote oog te zien.
Met de Starfire @ 155x was Mercurius een mooi 'half maantje', bijzonder leuk en bijzonder om te zien!
Venus was 'bijna vol' dus wat minder spectaculair.
Uiteraard zijn ook wat foto's gemaakt :mrgreen:

Maar er waren meer planeten te zien, dat weten we natuurlijk allemaal...
Het moest iets donkerder worden voordat Mars goed vindbaar werd, maar dat lukte toch al snel en ook hier werkte een langstrekkende opklaring mee bij het waarnemen. Uiteraard wat later in de schemering was Mars makkelijk met blote oog te zien.
Dicht bij Mars staat nu Neptunus, dat is natuurlijk een ander koekje...
Met name daarvoor had ik de Starfire meegenomen. En inderdaad, in de wat latere schemering werd Neptunus goed zichtbaar. Hij is momenteel mag. 8, dus best wel helder.
Vanwege de bewolking was er geen gelegenheid meer om te proberen deze twee op de foto te krijgen. Daarnaast had ik intussen wat pijnlijke vingers en tenen vanwege de koude wind en al die koude spullen die ik moest bedienen...
Blij dat het dicht trok :roll:

Bijlagen:
150117_venus_mercurius.jpg
150117_venus_mercurius.jpg [ 440.86 KB | 497 keer bekeken ]

Berichttitel: Re: 4 planeten in de avondschemering en koude tenen
BerichtGeplaatst: za jan 17, 2015 8:22 pm 

Hoi Bob,

mooie waarnemingen, leuk verslag en natuurlijk een erg leuke foto!

Volgens mij heb je nu de eerste stap gezet om alsnog een echte astrofotograaf te worden. :lol: :lol:

Groeten,

Jan Willem

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]