Het is do nov 23, 2017 12:05 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een komeet, een planeet en nog wat ander gedoe
BerichtGeplaatst: ma jan 05, 2015 12:59 am 
Site Admin

Vanavond een leuke gevarieerde set met waarnemingen kunnen doen.

Volle Maan, een komeet en een planeet aan de hemel en wat leuke dubbelsterren zijn er altijd wel te vinden...

Beetje rustig aan, niks fanatieks, af en toe even stoppen en dan weer wat bekijken. M.n. voor Jupiter moest even gewacht worden tot wat later op de avond.

De 13cm AP Starfire staat momenteel 'permanent' in de sterrenwacht, dus daarmee de waarnemingen gedaan.
Ik had eigenlijk wel weer eens met de 30cm dobson willen kijken, maar dat kan niet vanuit de sterrenwacht en die zou dus eerst neergezet moeten worden in de tuin. Een volgende keer dan maar, als de komeet wat hoger staat want die kan nu met de dobson toch niet gezien worden.

Na het bekijken van de komeet even wat dubbelsterren in die buurt langs gegaan. Heel fraai was dat de komeet deze avond een 'samenstand' had met dubbelster STF 570. Met 55x waren de komeet en de dubbelster in 1 beeldveld te zien.
Een zeer fraaie dubbelster die ook dichtbij stond is 55 Eri, die stond maar 1 beeldveldje 'verderop'.
De seeing was verschrikkelijk slecht maar de transparantie buitengewoon goed. Dit maakte het mogelijk om Rigel B met 155x toch mooi en vrij makkelijk te zien.
Rigel zelf was natuurlijk flink uitgesmeerd door de slechte seeing, maar de goede transparantie zorgde ervoor dat de zwakke Rigel B toch goed zichtbaar was.
Bij elkaar een 10-tal dubbelsterren bekeken, toch weer even leuk.

De vrijwel volle Maan toch ook even bekeken en eens gecheckt wat er nog bij het laatste restje terminator te zien was. Hier een 4-tal fraai zichtbare kraters genoteerd waar je bijna zijdelings tegenaan kijkt.

Besloten met Jupiter en dat was ook erg interessant!
De seeing was nog steeds niet best, maar heel verrassend was een zeer mooi zichtbare overgang van Ganymedes!
Bijzonder hierbij is dat Ganymedes donker afsteekt tegen Jupiter. Met 155x was dat zeer mooi te zien.
Eerder heb ik wel een paar Io-overgangen gezien, en die is juist helder tov het Jupiter oppervlak.
De Grote Rode Vlek stond bij eerste waarneming net aan de rand en was niet zichtbaar, maar kwam wel binnendraaien.
Na een wandelingetje met de hond van ruim een half uurtje weer gekeken en jawel, de GRV was mooi te zien aan de zijkant van de planeet.
Ganymedes was alweer een flink stuk verplaatst en nog steeds als een klein rond donker vlekje 'voor' Jupiter te zien.

Profiel  

Berichttitel: Re: Een komeet, een planeet en nog wat ander gedoe
BerichtGeplaatst: ma jan 05, 2015 1:26 am 

Lekker zeg! Mooie waarnemingen en leuke beschrijving.
Ja, dubbelsteren zijn nu wel leuk om te doen (met deze omstandigheden).

Zelf heb ik ook nog even gekeken met de verrekijker en de 13cm (moet morgen vroeg op) met als doel natuurlijk Lovejoy, maar in tegenstelling tot jou en Gerard is het mij niet gelukt.
Maar de kansen zullen stijgen de komende tijd, dus die komt nog wel :yes:

Ik heb ook naar Jupiter gekeken, ik vond hem erg mooi ondanks dat de seeing beroerd was en hij ook nog eens boven een warm dak stond. Maar lang niet gezien dus dat was leuk. Inderdaad mistte ik een maantje, Ik kon met 50x zijn schaduw niet ontwaren, wel zag ik dat Europa er heel dicht bij stond.

Ook de maan eens weer bekeken. Toch nog best veel details ondanks de bijna volle maan.
En de Orionnevel nog snel even. Veel minder nevel en contrast als zonder die maan, maar eindelijk even kunnen kijken :yyy:

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 05, 2015 1:50 pm 
Site Admin

Ria, het zal zeker later nog een keer lukken, de omstandigheden worden in de loop van de volgende week veel beter!
(Alleen het weer is natuurlijk weer de onzekere factor...)

Mbt. Jupiter:
Let op, het interessante was dat het niet ging om een schaduwovergang maar een overgang van de Maan zelf!
Die overgangen zijn veel lastiger te zien omdat het contrast/verschil met Jupiter veel minder is dan bij een schaduw.
Omdat ik Io-overgangen gewend ben, waarbij Io licht is tov Jupiter, dacht ik eerst ook met een schaduw te maken te hebben.
Het lage contrast meende ik te wijten aan de slechte seeing.
Bij checken in WinjupOS zag ik dat het om de maan zelf ging!
Je ziet dan daadwerkelijk dat Ganymedes een donkere maan is, terwijl Io een hele heldere maan is.

In de plaatjes zie je de situatie. 1 = mijn eerste waarneming, 2 = een klein uur later waarbij de GRV mooi zichtbaar werd.

Bijlagen:
jup1.JPG
jup1.JPG [ 15 KB | 672 keer bekeken ]
jup2.JPG
jup2.JPG [ 14.94 KB | 671 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: ma jan 05, 2015 5:38 pm 

Dank je voor de uitleg.
Helemaal duidelijk :thumbs

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/