Het is vr nov 24, 2017 10:38 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jupiter - 9 maart - Schaduwovergang en intrede Io
BerichtGeplaatst: di maart 11, 2014 12:41 pm 
Site Admin

Toch nog maar even melden, niet eerder gelegenheid gehad, maar het blijft de moeite Jupiter in de smiezen te houden...

Zondagavond, einde van de schemering al, vond er een zeer fraaie Io-actie plaats. Ik had de 30cm vroeg neergezet om een buurman en een kennis Jupiter te tonen. We werden getrakteerd op een redelijk beeld, de seeing liet vergroting van 170x wel toe, en een prachtige schaduwovergang + intrede van Io!

Het was zeer helder en de nabije halve Maan stoorde geheel niet omdat er vrijwel geen vocht in de lucht zat!

Nadat ik de bezoekers 'de deur uit gewerkt had' 8) ben ik van 21.00 tot 00.00 nog dubbelsterren aan het waarnemen geweest...

Deze avond (dinsdag 11/3) schijnt het ook weer helder te worden, maar nu is de Maan wel erg 'groot' geworden en dan is zelfs het waarnemen van dubbelsterren al minder interessant aan het worden.
Een blik op Jupiter behoord echter zeker tot de mogelijkheden, dus hou dat in de gaten, wie weet is de seeing weer wat redelijk (denk ik overigens niet...)

Profiel  

Berichttitel: Re: Jupiter - 9 maart - Schaduwovergang en intrede Io
BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2014 9:40 am 
Site Admin

Gisterenavond, 11/3 dus, weer een mooie heldere avond EN een mooie Jupiter configuratie!

De manen Io, Europa en Callisto vormden een driehoekig figuurtje niet ver van Jupiter. Io en Europa waren daarvoor (ergens in de middag) samen voorlangs gegaan en Callisto was op weg om achterlangs te gaan. Ganymedes stond aan dezelfde kant van Jupiter, maar dan een stuk verder weg.
Ook was zo rond 22.00 de Rode Vlek heel mooi te zien. Wat later, toen de rode vlek wat naar de zijkant was gedraaid vertoonde zich een schaduwovergang! Weet zo niet of die van Io was of van Europa, maar je kunt goed zien dat Jupiter al flink voorbij de oppositie is want de maan die de schaduw gaf stond toch een behoorlijk stuk weg van Jupiter, aan de andere kant van waar de schaduw binnen trad.

Ik was met de 30cm van zo 20.30 tot 23.15 op de waarneemplek in Gasteren. Niels kwam ook langs zo rond 22.00 en heeft dus ook een uurtje wat waargenomen.
Het was leuk om weer eens wat hele lage objecten te kunnen bekijken, want het was goed helder tot aan de horizon. Zo heb ik bijv. het fraaie Tau CMa cluster eindelijk (na vele jaren) weer eens gezien en ook de zeer fraai dubbelster Kappa Vel (ook na vele jaren!).
Kappa Vel staat nog wat onder de erg lage M 93 en het mag duidelijk zijn dat M 93 ook mooi te zien was!

EN geen gescharrel in het donker en gedoe met nachtzicht, de Maan hoog aan de hemel zorgde voor comfortable verlichting van alles :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 12, 2014 10:06 am 

Leuk verslag!

Citaat:
EN geen gescharrel in het donker en gedoe met nachtzicht, de Maan hoog aan de hemel zorgde voor comfortable verlichting van alles :mrgreen:

Humor :lol:

De maan was voor mij de reden om toch maar niet naar buiten te gaan. Misschien toch moeten doen?

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 13, 2014 9:12 am 
Site Admin

Muddelflut schreef:
De maan was voor mij de reden om toch maar niet naar buiten te gaan. Misschien toch moeten doen?

Denk het wel, ik heb iig toch flink wat leuke waarnemingen kunnen doen!

Overigens is het wel kantje boord zo met die Maan en zijn het alleen dubbelsterren die nog aardig waar te nemen zijn.
Gisteren (12/3) werd het mij zelfs teveel... Ik had de kijker (30cm) al vroeg buiten staan, heb even de Maan en Jupiter bekeken, maar toen het donker werd kon ik mezelf er niet meer toe zetten weer dubbelsterren te gaan kijken... De bijna Volle Maan maakte het wel erg onaantrekkelijk, maar ik moet zeggen daarbij kon ik eigenlijk ook de energie niet meer opbrengen om weer een tijd buiten te gaan.
Dus... Teveel Maan + weinig motivatie = kijker weer opruimen :doubt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 13, 2014 10:48 am 

Ja, jammer maar dat kan ik goed begrijpen.

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]