Het is do nov 15, 2018 1:29 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 3 ondiepe succesjes op koude novemberavond
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2018 1:46 am 
Site Admin

Af en toe is het leuk ook wat ondiepe-hemel objecten te bekijken!
(nou, af en toe is natuurlijk niet waar, het is altijd wel leuk!)
(Hoewel... als het om de Maan gaat is het vaak toch echt NIET leuk...)

Gisterenavond kon ik wel wat leuke ondiepe momenten beleven, een beetje als inleiding en als afsluiting van een paar uurtjes diepe-hemel waarnemingen.
Het was onbewolkt en redelijk helder. Tijdens de schemering stond Mars helder en duidelijk aan de hemel en kon vanuit mijn sterrenwacht bekeken worden, en dat heb ik ook gedaan.
Toch maar weer even proberen was het motto. Deze keer met succes! De eerste keer dit jaar dat Mars er eens goed bij stond, goede seeing (binnen de mogelijkheden van de lage positie) en daardoor voor het eerst een redelijk beeld! Zelfs met 310x was de omtrek van Mars nog goed scherp en, vooral leuk, de zuidelijke poolkap was zeer fraai en duidelijk te zien.
Daarna werd het snel donker en kwamen de diepe objecten aan bod.
Tegen 23.00 begon het objectief van mijn AstroPhysics te beslaan, het was erg vochtig... Net voordat dit echt een probleem werd heb ik even een planetoide opgezocht die ik nog niet eerder heb gezien, 433 Eros. Eros staat op een 'vreemde' positie vrij ver buiten het vlak van de ecliptica. Hij bevindt zich nu in Camelopardalis en is mag 10,9.
Als 1 na laatste waarneming (daarna moest ik dus echt stoppen vanwege het beslagen objectief) heb ik zowaar weer eens een komeet kunnen bekijken: 64P Swift-Gehrels.
Deze komeet staat heel gunstig, in Andromeda, en bleek na het opzoeken verrassend goed zichtbaar te zijn. Het is een redelijk helder diffuus vlekje dat met perifeer waarnemen een wat langwerpige vorm lijkt te krijgen. De berekende helderheid van 64P is mag 11,1 maar hij is in werkelijkheid helderder, iets van mag 9+.

Profiel  

Berichttitel: Re: 3 ondiepe succesjes op koude novemberavond
BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2018 11:29 am 

Ook ‘wij’ hebben gisterenavond gebruik gemaakt van de heldere hemel. Met ‘wij’ bedoel ik vijf deelnemers aan de cursus astronomie georganiseerd door de Vrije Universiteit van Zuidlaren, Ria en ik.
Om 19:30 was eenieder in de tuin waarin een 105 mm refractor, een 150 mm newton en een bino 15x70 op montering en in de sterrenwacht de Takahashi waren opgesteld. Verschillende deelnemers hadden hun eigen verrekijker meegenomen.
Het was helder, goede seeing, redelijk aangename temperatuur maar wel erg vochtig.
We hebben de volgende objecten kunnen waarnemen:
Mars, Uranus, M15, M31, M45, M57, de dubbel cluster (NGC 884 + NGC 869), NGC 457 en Albireo.
Het was een groot succes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2018 11:47 am 
Site Admin

gerard van den braak schreef:
Ook ‘wij’ hebben gisterenavond gebruik gemaakt van de heldere hemel.

Heel mooi dat die cursisten dit meteen even mee kunnen krijgen, dat zal de motivatie zeker doen stijgen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 09, 2018 2:34 pm 

Als één van de cursisten kan ik onderschrijven dat het kijken bij Gerard een groot succes was!
De eerste les van de cursus ging o.a. over het vinden van de poolster en over de verhalen achter enkele sterrebeelden. De opgedane kennis werd door een ieder direct in praktijk gebracht door Casseopeia, Perseus, Plejaden enz. op te zoeken.
Gerard heeft een mooie lijst gemaakt van de objecten die we hebben gezien.
Zelf kan ik nog M35 toevoegen aan de lijst. Bij toeval pikte ik deze op in de verrekijker.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]