Het is zo nov 18, 2018 2:42 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maan voorbij de Hyaden - 6 november
BerichtGeplaatst: di nov 07, 2017 4:20 pm 
Site Admin

Nog meer shallowsky???
Ja zeker, en vooral die dikke felle rakker die zo dichtbij staat en die me gisterenavond wel een beetje flink ging vervelen! :x

En ja, het was weer zeer helder. Klein voordeeltje was dat het begin van de avond nog even donker was, tussen 19.00 en 20.00 was er nog geen storing van de Maan.
Dus 19.00 zat ik al in de sterrenwacht...
Dat was ook om een eerste ondiepe object te bekijken, voordat die weer zou verdwijnen achter de bomen: Neptunus.
Weinig aan Neptunus te zien natuurlijk, met 155x nauwelijks te onderscheiden van de (door slechte seeing) wazige sterren. Maar toch leuk, het is een planeet en m.n. volgend jaar is een planeten rampenjaar waarbij alle echte mooi planeten heel erg laag staan... Dus vandaar nu toch maar even zo'n 'ding' meegenomen in het waarneemprogramma. :mrgreen:

Na 20.00 begon de hemel alweer snel te veranderen in een heldere blauwe koepel. Maar de transparantie was erg goed en dat gaf voldoende mogelijkheden om o.a. in de regio Cygnus-Cepheus-Cassiopeia wat waar te nemen.
Het was wat later op de avond opvallend hoe schoon de lucht was, de Maan was een vlijmscherpe felle bol met nauwelijks iets van waas er omheen! Op zich vreemd als je bedenkt dat het zeer vochtig was en ook gezien de dikke mist van vanmorgen.

Evengoed ging dat maanlicht me wel behoorlijk irriteren (na al twee eerdere avonden bij nagenoeg volle Maan) en ben ik 22.30 maar gestopt.
Uiteraard dan nog vanaf 19.00 tot 22.30 met wat opwarm-tussenpozen, tijd genoeg voor wat leuke waarnemingen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]