Het is zo jul 15, 2018 9:23 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maart = Marathonmaand >> toch maar april
BerichtGeplaatst: zo maart 06, 2016 5:30 pm 
Site Admin

Het wordt tijd om weer eens te gaan denken aan een 'echte' visuele waarneemsessie!

Maart is oha een goede maand daarvoor, denk maar aan de bekende Messiermarathons.
Natuurlijk moet dan wel in de buurt van Nieuwe Maan. De Nieuwe Maan van maart hebben we echter al gehad...
Geen nood, begin april komt er weer eentje, en misschien is begin april eigenlijk wel een stukje gunstiger vanwege de weersomstandigheden.
7 april is die volgende Nieuwe Maan en het weekeinde van 1/2 april evenals het weekeinde van 8/9 april zijn heel geschikt voor een mogelijke veldsessie (tot in de vroege uurtjes...)

Stel je voor het wordt helder weer... (kun je haast niet voorstellen...), maar toch, helder weer dus!
Dan moeten we maar eens een mooie plek opzoeken met een paar 'visuelen' en een marathon gaan doen!
Ik denk daarbij niet perse aan een Messiermarathon, die hebben al eens gedaan en er zijn veel teveel andere objecten die ook (weer) eens waargenomen moeten worden.
Een 'Freestyle-marathon' dus deze keer. Iedereen bepaald zelf zijn/haar marathondoel!
Dat betekent natuurlijk niet zomaar wat waarnemen tot je geen zin meer hebt, nee, van tevoren een doel (lijst van zo'n 100-tal objecten) opstellen en je daarop richten.

Zelf denk ik dat ik een 2-in-beeld-met-beetje-Messier-marathon ga doen. Omdat ik de 40cm dobson ga gebruiken zijn M's toch nog wel interessant, ik heb met die telescoop tot nu toe nog weinig M's gezien. Meer interessant zijn natuurlijk de objecten van ons 2-in-beeld waarneemprogramma, dus die zullen hoofddoel gaan worden.

Dus, samengevat :smart: :
- 1 of 2 of 8 of 9 april (en/en mag ook...)
- Van tevoren doel bepalen en lijst opstellen

Dus 2:
- Wie denkt er mee te gaan doen? ???

Profiel  

Berichttitel: Re: Maart = Marathonmaand >> toch maar april
BerichtGeplaatst: zo maart 06, 2016 6:38 pm 

Punt 1 en 2: ikke :yyy:

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Laatst bijgewerkt door Muddelflut op zo maart 06, 2016 7:46 pm, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 06, 2016 7:11 pm 

2 april is de excursie naar Leiden!
1, 8 en 9 april zou moeten lukken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za apr 09, 2016 5:03 pm 
Site Admin

Helaas niet gelukt dus...
Ik zag eerlijk gezegd qua weersomstandigheden geen aanleiding om het veld in te gaan en daarvoor een gezamenlijke sessie in gang te zetten. nooo

Gisteravond heb ik tussen wolken door nog wel een paar dubbelsterren kunnen bekijken. 3 daarvan uit het MND programma, zie de berichten daar.
Maar de wolken bleven komen en na een uurtje waarbij ik steeds moest wachten tot de wolken weer uit de weg waren, ben ik met nog geen twee handen vol waarnemingen weer gestopt.
Rond middernacht was het weer een tijdje onbewolkt, maar daar heb ik verder geen gebruik van gemaakt.

De verwachting voor komende avond lijkt ook geen aanleiding te geven tot een veldsessie, dus wachten maar weer tot de volgende Nieuwe Maan periode...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]