Het is vr sep 10, 2010 5:07 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Belofte maakt schuld.
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 10:58 am 

8)
Zaterdag 17.07.10

Zoals waarschijnlijk een ieder heb ik afgelopen zaterdag lekker genoten van het zomerweer.
Na de verplichte "weekend" procedures :( boodschappen doen etc.) , heerlijk relaxed wezen surfen op het net , boekje erbij , koffie en een koekje erbij , wat wil je nog meer.
Mijn oren spitsten zich toen ik op de achtergrond de juffrouw van het weer hoorde zeggen dat het s,avonds helder zou worden.
Bingo ! , dat zijn nog eens leuke berichten , vanavond dus weer eens genieten van een heldere nacht .
Mocht ook wel weer eens , de Lightbridge stond al een paar weken "af te koelen" in mijn schuurtje.
Na de starparty in kienveen van begin juni , stond hij al ongebruikt te wachten op betere tijden.
Elke keer als ik dan in de schuur moest wezen voor het een of ander , stond hij mij aan te gapen , nee , meer aan te staren met een verwijtende blik waarom hij niet in aktie mocht komen op die paar spaarzame nachten door de weeks dat het wel helder was.

Ik had in ieder geval een paar objecten die ik wou bekijken , maar omdat het waarnemen bij mij niet vaak voorkomt , is elke sessie een hernieuwde kennismaking met "oude" bekenden , zo ook deze avond , dacht ik ......

In de middag ging ineens de telefoon , Jonas , met de voorzichtige vraag of ik ook ging waarnemen ? .
Ik kon mij zijn twijfel terwijl hij dit aan mij vroeg ,goed voorstellen , vaker had ik als de nachten best wel helder waren ,nee als antwoord moeten geven omdat ik de volgende dag of weer aan het werk moest of andere werkzaamheden op mij wachten.
Maar in dit geval was een volmondig ja het enige goede en correcte antwoord.
Of hij dan wel langs mocht komen ?Ja , natuurlijk , en....belofte maakt schuld , nietwaar
Afgesproken dat hij er zou zijn tegen een uur of 22.00 uur.
En inderdaad tegen die tijd verstoorde een ronkend geluid van een brommer (Motor) de avondlucht.
Na de verwelkoming en updates in de hobby te hebben door genomen , tijd om iets te gaan doen.
De schemerige avond maakte plaats voor een ietwat donkere nacht , alleen de straatlantaarn en een tuinlicht van de achterburen verstoorden enigzins de donkerte adaptatie. Maar al met al was het in tijden niet zo goed geweest vanuit mien toentje.

De Astrotech stond binnen 5 minuten buiten en de lightbridge deed het met een minuut of 8 ook niet slecht.
Met de pocket sky atlas (psa) als bijbel erbij , probeerden we de sterrenbeelden te herkennen , wat relatief snel lukte.
Jonas ging aan de gang met de lightbridge en ik deed een poging met de Astrotech die het met zijn 66 mm en "heldere" hemel zwaar kreeg te verduren. Tevens was de rdf hiervan afgesteld op mijn lxd waarop de at normaal zijn werk als volgkijker probeert te doen .
Dus dit werkte niet ! .
Als eerste hebben we met Lightbridge m51 bezocht , wat na de bestudering van de psa zonder al te veel problemen geschiedde .
Nu kreeg Jonas de smaak te pakken , m101 was zijn volgende slachtoffer , en na een volgende kreet van opwinding ,wist ik dat ook dit object aan zijn rijtje van messiers kon worden toegevoegd.
Hoe later het werd hoe duidelijker de melkweg zich boven ons hoofd begon af te tekenen . cassiopeia / de zwaan en de lier waren overduidelijk aanwezig en Vega deed zijn naam van een van de helkderste sterren eer aan.
Ja , de ringnevel slachtoffer nummer 3 . met een 2 x barlow werd hij vanzelfsprekend groter maar dit ging ten koste van de scherpte.

Ik heb toen de astrotech op jupiter gericht en deze was klein , maar fijn te zien .met de drie maantjes :Europa /Callisto en Ganymedes.
Na een aantal verplichte pitstops om uitdroging te voorkomen hebben we tegen een uur of half drie nog een poging gedaan om M13 te spotten wat in een mum van tijd lukte.
Alleen de volgende keer de lightbridge goed collimeren , er is volgens mij nog meer uit te halen. Jonas deed nog een poging om m13 in de at te bekijken en ook dit lukte .
Tegen een uur of 3 besloten we om onze expeditie af te breken en het voor gezien te houden.
Het zal tegen 3.05 zijn geweest toen jonas huiswaarts keerde en we de sterrenhemel weer de rug toe keerden.
Bij een volgende heldere nacht moeten we maar weer wat afspreken Jonas , ik heb me in ieder geval niet verveeld en kijken in je eentje is lang zo leuk niet als met meerdere enthousiaste mensen . (En jouw enthousiasme werkt heel aanstekelijk) :yyy:

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

Berichttitel: Re: Belofte maakt schuld.
BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 11:21 am 

Leuk verslag!
Lekker veel m-etjes gezien en de sterrenhemel verkend, wat wil een mens nog meer :) en dat bij deze aangename temperaturen.
Zelf lag ik helaas op tijd in bed anders had ik zeker in mijn tuin staan kijken.
Dat het leuk is om met z'n tweeën te kijken herken ik. En je kunt nog echt veel zien uit je lichtvervuilde tuin is ook mijn ervaring.
Ik hoop voor je dat je dit nu vaker kunt/gaat doen! Misschien dat Jonas je wat kan prikkelen :lol: .

Ria

200 mm Skywatcher dobson f6
90 mm Maksutov-Cassegrain f13,8
Bresser 10 x 50

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 5:16 pm 

Mooi verhaal Ron

Heb er zeker van genoten thumbs1 en heeft me meer inspiratie gegeven, ik heb alles nog uitgezocht vandaag plus extra info over de m's die we hebben gezien. Sinds gisteren kan ik me erg goed oriënteren in de nachtelijke hemel. De betreffende objecten kan ik gemakkelijk weer terugvinden.

Hopen maar dat er nog meer heldere nachten komen.

Groeten

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 7:03 pm 

8)
even een tip Jonas , ik weet niet of je worldwide telescope van microsoft al hebt geinstalleerd op je pc . (gratis)
hierin kun je een visuele toer doen bij een aantal van de door ons bezochte sterrenstelsels. Heel leuk , ook laten ze je precies zien waar in de sterrenbeelden deze galaxies liggen. een echte aanrader.
groet Ronn

Skywatcher NEQ6PRO GOTO
Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10 x 50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 10:17 pm 

Mooi en handig programma is het, bedankt.

Vanavond wordt het weer een mooie nacht dus ik haal mijn verrekijker maar weer tevoorschijn.

groet

jonas

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 18, 2010 11:32 pm 
Stellarium of Cartes du Ciel... ook uitermate geschikt!!!
Zelf gebruik ik Stellarium regelmatig...

BerichtGeplaatst: do jul 22, 2010 9:43 pm 

beetje laat maar bedankt nog Scorpius

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]