Het is vr okt 20, 2017 2:26 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Lage M's in Grijze Nachten
BerichtGeplaatst: di jun 27, 2017 3:18 pm 

Gasteren, 26/27-06-2017 10”dob 23:00 – 01:15

Het leek aan het begin van de avond erop dat de omstandigheden toch niet helemaal optimaal zouden zijn met wat sluiers en lichte bewolking, zelfs Bob twijfelde of hij überhaupt zijn spullen wel zou opbouwen, maar hij heeft het wel gedaan en er vast geen spijt gehad!
We waren met z’n vieren op het bekende plekje bij Gasteren. Bob had zijn 40cm dob bij zich, Bas zijn 25 cm dob, Han de 20cm Schmidt-Cas. en ik ook met een 25 cm dob.

We zijn allemaal begonnen met de planeten Saturnus en Jupiter. Het was toch nog te licht en de planeten waren hier in het veld nog goed te zien. Bij Jupiter stonden twee maantjes heel mooi “op elkaar” en bij Saturnus was de Cassini-scheiding goed te zien en behalve Titan nog drie maantjes.
We hebben ook allemaal even een blik op Saturnus mogen werpen in Bob zijn prachtige 40cm.
Langzaam en gestaag werd het dan eindelijk wat donkerder en kon het echte werk beginnen.

Weer wil ik voor de lage M’s in Boogschutter en Schorpioen gaan en ik hoop maar dat de omstandigheden dat toe laten. Er was wel wat geduld voor nodig, omdat het eigenlijk nauwelijks donker werd. Ondertussen heeft Han veel SQM metingen gedaan, misschien zien we de resultaten hier nog verschijnen.

Dan komt er een moment dat Han meldt dat hij M6 in beeld heeft staan. Dat is al een hele lage M en omdat ik nog in de wat hogere regionen zit (te wachten op meer donkere hemel) gooi ik direct mijn planning om en begin nu ook onderin en met succes!
Na M6 te hebben bewonderd, die er toch ook echt nog wel redelijk uitkwam, direct maar door naar de nog lager staande M7 en jawel! Al komt hij er niet mooi uit, toch is de open sterrenhoop als zodanig te herkennen.
M70 vind ik in eerste instantie niet, maar M69 wel. Al is het dan een vaag grijs rondje, op een grijze achtergrond, hij is zichtbaar dus ik kan hem afvinken. Maar hij laat geen enkel detail zien.
Pas een kwartier later vind ik dan ook eindelijk M70. Hierbij moet ik zelfs de buis wat bewegen maar dan laat ook deze bolhoop zich net onderscheiden van de achtergrond. Ook hier geen details te ontwaren, hij is zichtbaar maar daar houdt het dan ook wel mee op.
Mijn avond is al geslaagd, 3 nieuwe M’s, nog 2 te gaan :yyy:

Vermeldenswaard is ook nog de planetoïde Juno, die we door Bob zijn kijker mochten aanschouwen. Weliswaar niet meer dan een klein sterretje, maar het idee van een planetoïde was geweldig kicken.

Toen kon ik lekker ontspannen verder met wat objecten van de Herschel 400 lijst. Op mijn lijst voornamelijk bolhopen en planetaire nevels. De bolhopen gingen nog redelijk, maar van mijn hele lijst PN’s heb ik er maar eentje gezien. Die vage grijze dingetjes op die grijze achtergrond is echt erg lastig. Wat ik daarvan allemaal precies heb gezien moet ik nog uitwerken, maar mijn doel van de drie lage M’s was geslaagd!

Een bedankje aan mijn medewaarnemers, voor de gezelligheid, tips en mooie beelden.

Ria
:list: M7, M69, M70

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Berichttitel: Re: Lage M's in Grijze Nachten
BerichtGeplaatst: di jun 27, 2017 5:51 pm 

Mooi verslag Ria , je hebt duidelijk genoten.

NEQ6PRO
Canon 1000 D modified Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10x50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 11:04 am 

Leuk hoor! Ik zag dat het een heldere nacht was en moest nog aan jullie denken. :smart:

SW. 250 mm F/4,7 PX Newton op dobsonmontering , SW, 150 mm F/8 Newton. SW, ED 100 mm F/9, Orion 76 mm F/9.2 Newton op Alt-az, 40 mm F/15 Fraunhofer refractor op alt-az, Vixen GPDX mount, Celestron ADM mount, Bresser 12x60. Celestron 15x70. Bresser 20x80.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 28, 2017 11:49 am 
Site Admin

Het was zeker geslaagd, ben ook erg blij dat het doorgegaan is en dat ik de 40cm in stelling heb gebracht!

We hebben weer gezien dat het zo midzomer, de meest 'grijze' periode die er is, toch nog veel mooie dingen kunt waarnemen.
De midzomer waarneemsessies moeten we er dus zeker inhouden de volgende jaren!

Dit was trouwens wel een ongekend transparante nacht! De waarnemingen van Ria en Han op enkele graden boven de horizon hebben dat bewezen.
Ook hier geldt dus: Het kan in NL!
Maar, ook geldt zeker: Als het enigszins kan MOET je deze gelegenheden pakken, want zeldzaam zijn ze helaas wel...

Ik heb vooral weer wat dubbelsterren bekeken, een aantal lagere die ik thuis niet in beeld kan krijgen. En daar waren weer een paar hele fraaie bij die ik nog niet eerder had waargenomen!

Op naar de volgende heldere, transparante nacht in Gasteren, en dan ook nog wat donkerder. thumbs1

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]