Het is do nov 23, 2017 12:13 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Harkstede
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 2:21 pm 

Harkstede, 30-08-10 21.30 – 23.30
Niet gedacht dat ik, na kennis te hebben gemaakt met jvanoort van het astroforum, we een dag later in het veld zouden staan voor een waarneemsessie. Even buiten Harkstede op een mooie locatie met zicht rondom en de licht-koepel van de stad in het westen.
Om 9uur kreeg ik een telefoontje en om half tien was ik er al. Spullen klaar gezet, het werd al behoorlijk donker, en direct met Jupiter begonnen.
Al was het goed te merken dat de telescoop nog niet was afgekoeld, toch genoten van eindelijk weer eens Jupiter te zien. Ik kan hem vanuit huis niet zien dus dit was genieten. Duidelijk zichtbaar, de overgebleven equatoriale band en met de twee maantjes elk aan een zijde van deze gasreus, was het een mooie compositie. Dit met een vergroting van 60x.
Het zou een avond worden met het kijken naar oude bekenden. Nieuw voor mijn 8” dobson en om Jesse een beetje op gang te helpen (die een 15cm Newton heeft).
Dus de M57, mooi ovaal met duidelijk een donker midden. De M27, na even zoeken, ook mooi groot en helder in beeld. Een soort van ovale gasbel met daarbinnen, in een wat donkerder gas, de bekende haltervorm.
M13, wauw! Individuele sterren die ook nog leken te schitteren en met enigszins slierterige draden naar beneden leken te vallen. Wat prachtig! Hieraan kan ik echt het verschil met de grootte van opening merken. Ik ben er lang naar blijven kijken.
Dan het Andromedastelsel, maar de Maan kwam ook al op. Ik zag behalve de M31 ook M32 en M110 weer maar toch niet zo mooi door, denk ik, de Maan.
We hebben ook veel bij elkaar gekeken en door zijn telescoop naar Albireo gekeken, ook hebben we Polaris gescheiden. En, boven de Maan, het dubbele cluster. Heerlijke sterrenhopen die net, net niet, in mijn FoV pasten bij een vergroting van 60x.
Jesse was nieuwsgierig naar M51 en die heb ik opgezocht, maar er was niet veel meer te zien dan de plaats waar hij zat. Twee heel vaag lichtende, op sterren uit focus lijkende pluisjes. De Maan begon echt een storende factor te worden dus ter afsluiting nog maar even genoten van onze naaste buur…..
Heerlijk, om samen met iemand te kijken naar de dingen waar ik zelf ook zo van geniet.

Groetjes en hopelijk tot het a.s. week-end,

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Berichttitel: Re: Harkstede
BerichtGeplaatst: di aug 31, 2010 7:49 pm 

8)
Mooi Ria ,

Leuk dat je relatief dicht bij je woonplaats met een gelijkdenkende hebt kunnen genieten van het sterren geweld.
Ikzelf heb gisteren ook even buiten gestaan met de lightbridge. Alleen had ik naast de opkomende maan ook last van de tuinverlichting van de diverse achterburen.
Heb naast M15 in Pegasus , uiteraard de ringnevel M57 en Jupiter bekeken .
Ook heb ik het sterrenbeeld Cassiopeia en Cygnus door gespit maar naast de fantastische sterren formaties hier weining nieuws kunnen ontdekken. Ook bij mij was Andromeda overbelicht door de maan.
Heb dus relatief gauw de spulletjes weer binnen gezet. Nu maar hopen op een heldere sessie binnenkort.

NEQ6PRO
Canon 1000 D modified Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10x50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

Berichttitel: Re: Harkstede
BerichtGeplaatst: do sep 02, 2010 11:25 am 
Site Admin

Hmm, ik had hier gisteren al een antwoord voor klaar, maar heb dat blijkbaar niet "gesaved"...
Dus alsnog:

Zeker leuk om op deze manier kennis te maken met elkaar en dan samen te kunnen genieten van wat mooie dingen aan de hemel!

Wat Jupiter betreft heb je denk ik veel meer te maken gehad met slechte seeing dan met een "warme" telescoop. Ik ben zelf erg nieuwsgierig naar Jupiter (schreef ik gisteren, inmiddel heb ik hem ook bekeken... ;) ), maar wil eigenlijk even wachten tot hij wat hoger aan de hemel staat. Een uur of twee 's nachts begint het er wat op te lijken...
Zo vroeg staat Jupiter nog op een posititie waarbij je gegarandeerd bent van zeer slechte seeing...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]