Het is do nov 23, 2017 12:08 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Firstttttttttttttt light...............bridge.............
BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2008 12:16 pm 

8)
Zondagmorgen 00.30 uur , kom ik terug van een familie bezoekje .
De sterrenhemel staat te schitteren , een fantastisch gezicht , wauw , ik weet het zeker ,nu gaat het gebeuren.
:lol:

Ik had de lightbridge die avond ervoor al klaar gezet in de woonkamer en hij popelde om naar buiten te gaan.
Dus dikke jas aangetrokken , kraag omhoog en naar buiten.
VERDIKKEME ! Had die achter buurman zijn iritante buitenverlichting uitgebreidt ????
Nee, er was een andere "lichtbron "die mijn achtertuin in zoveel licht zette dat het wel overdag leek.
:x

Aan de Oost/Zuid kant overstraalde een volle maan de gehele omgeving.
Het was dus zo klaar als een klontje wat ik als eerste First Light object zou gaan waarnemen.
Ik richtte de telescoop op de Maan en keek vervolgens door mijn oculair , na wat heen en weer geschuif , kreeg ik hem dus in het vizier.
Om vervolgens gedurende een aantal seconden helemaal niets meer te zien , wat komt daar een licht vanaf...!! :shock:

Nadat mijn oog enigzins aan het geweld was gewend , kon ik meer details herkennen ,
Kraters waauw !! , hier en daar een bergrug ,... een ril ... , dit beloofd nog wat voor de nachten waarin de maan niet zo overstraald en meer schaduw en contrast zichtbaar is.

Wat gaat de tijd snel als je "lekker "bezig bent toen ik het volgende moment op mijn klokje keek was het al bijna 02.00 uur.
Ik begon het eigenlijk ook al best koud te krijgen en de gedachte aan een dampende bak koffie in een knusse woonkamer
begon het te winnen van mijn nieuwsgierigheid naar meer .. :smart:

Na een laatste blik te hebben geworpen op de nog steeds fel verlichte sterrenhemel en de maan , besloot ik dat het welletjes was voor vannacht .

Het zou wel een heel moeilijke opgave worden om met mijn standaard 26 mm oculair nog te gaan starhoppen opzoek naar
nevels , zeker nu de maan zo,n spelbreker was.

Net op het moment dat ik de spulletjes weer in de huiskamer had gezet en nog even buiten stond , schoot uit het sterrenbeeld Gemini een Vallende ster en trok een kort lichtspoor langs het firmament , een teken van Afscheid ?

Voor mij een waardige afsluiting van een korte waarneemsessie , eentje die ruikt naar meer !
:yyy:

NEQ6PRO
Canon 1000 D modified Sony Alpha 100 spc900nc
bresser 10x50
http://www.everyoneweb.com/Stardust-observatory/

Profiel  

Berichttitel: Re: Firstttttttttttttt light...............bridge.............
BerichtGeplaatst: zo dec 14, 2008 6:05 pm 
Site Admin

Heel mooi Ronn!
Weliswaar nog geen First Starlight, maar dan toch wel First Moonlight! :thumbs

Met zo'n Felle/Volle Maan erbij is er toch geen eer te behalen aan deepskyobjecten, daaraan heb je niets gemist.
Over een weekje wordt het weer spannend of het helder wordt, want dan is de Maan voldoende gedimd om aan de slag te kunnen met deepsky!

Volgend weekeinde... oei, oei, dat zou mooi zijn.... :yes:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]