Het is vr nov 24, 2017 10:31 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Daglicht waarnemingen
BerichtGeplaatst: wo apr 05, 2017 12:31 pm 

Aanstaande vrijdag geeft Bert Mijer een lezing met als titel 'Sterrenkunde overdag'. Ik was benieuwd of mij dat ook zou lukken en ben van de week daarmee aan de slag gegaan. Hieronder mijn eerste 'daglicht waarnemingen'. Nu vermoed ik dat de waargenomen kleuren sterk beïnvloed zijn door de lichte (blauw) hemel. Leuke bezigheid, kan ik aanbevelen!

Betelgeuze:
-42x: Daglicht waarneming. Betelgeuze is een mooie, heldere geel/witte ster die goed en eenvoudig is waar te nemen.

Procyon:
-84x: Daglicht waarneming. Procyon neem ik waar ná Betelgeuze en zie dat deze zwakker is. Toch is het verschil slechts 0,05 magnitude! Procyon is wit van kleur.

Castor:
-84x: Daglicht waarneming. Mooie dubbelster die goed gescheiden is. Beide componenten (AB-C) zijn wit.

Pollux:
-84x: Daglicht waarneming. Goed waarneembare geel/oranje ster. Mooi en helder.

Sirius:
-84x: Daglicht waarneming. Sirius staat slechts 18 graden boven de horizon en de seeing laat de ster enigszins heen en weer springen. Toch is Sirius goed te zien als een mooie heldere witte ster.

Aldebaran:
-84x: Daglicht waarneming. Aldebaran staan prachtig in het beeldveld. Een mooie, niet overstraalde, oranje ster die goed contrasteert tegen de licht blauwe hemelachtergrond.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]