Het is vr nov 24, 2017 10:35 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarnemingen april 2016
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 12:19 am 
Site Admin

De telling van mijn waarnemingen in april is toegevoegd aan het waarneemoverzicht 2016 bij 'Ons clubje'

Het toeval (nogal sterk toeval!) doet zich voor dat het totaal aantal precies evenveel is als in maart 2016!
Beide maanden 133 waarnemingen gedaan...
Wel bijzonder toch? Ik zag het pas bij invullen van de getallen, voor die tijd geen idee, het is echt 100% toeval!

Maar ja, het was eigenlijk geen beste april. Het feit dat ik toch wel flink wat waarnemingen heb gedaan komt doordat ik een aantal avonden onder matige omstandigheden toch dubbelsterren ben gaan waarnemen. Kijk je naar 'andere' deepsky, waar je echt goede omstandigheden voor nodig hebt, dan is het echt mager. In april heb ik GEEN enkele keer de 40cm of de 50cm Dobson gebruikt, dat zegt ook iets over de toch wel matige omstandigheden...

Profiel  

Berichttitel: Re: Waarnemingen april 2016
BerichtGeplaatst: do mei 05, 2016 11:57 am 

Ik heb ook mijn waarnemingen van april weer teogevoegd. Deze maand vooral veel met de zon bezig geweest, met die fantastische grote zonnevlek. Ook nog een heerlijk nachtje deepsky kunnen doen. Ik ben wel tevreden :)

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Berichttitel: Re: Waarnemingen april 2016
BerichtGeplaatst: vr mei 06, 2016 7:57 pm 

In april veel naar Jupiter gekeken. Voor de eerste keer een overgang van een der maantjes gezien, maar ik ben niet te weten gekomen welke maan de schaduw liet zien. Ik meende ook een keer de grote rode vlek te hebben gezien.
Veel naar de zon gekeken. Meestal zie ik "bovenin" een kleine formatie vlekken en voor de rest een wit lichaam. Vorige week eenmalig meerdere zonnevlekken verspreid over het gehel zonsoppervlak gezien. Komen en verdwijnen de zonnevlekken of draait de zon om zijn as?
Inmiddels ook aan de slag met de camera aan de telescoop, doch de scherpte instellen is tot nu toe een onoverkomelijk probleem.
Deepsky tot op heden weinig succesvol, we blijven het proberen!
Dat was april en we hopen in mei de waarneming van de overgang van Mercurius te kunnen vermelden.

Gerard A

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]