Het is vr nov 24, 2017 10:32 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn eerste (toch niet zo )serieuze poging.
BerichtGeplaatst: wo aug 05, 2015 9:25 pm 

Gisteravond zou het weer gaan gebeuren. Sterrenkijken!
Ik had er al een tijd weer naar uitgekeken, maar steeds speelde het weer me parten.
Dus om elf uur eerst de paarden op stal verzorgd en mijn vrouw welterusten gezegd.
En toen de telescoop naar buiten op het terras. Een beetje beschutte plek opgezocht waar de erfverlichting van achter, niet kon komen. Binnen alle lampen uitgedaan. De maan knipoogde nog maar net boven de horizon. Donker dacht ik zo. De terrastafel erbij gesleept waar ik mijn net ontvangen kruisdraad oculair en mijn vaste eyepiece op had gelegd. De Iphone ernaast. En toen was het moment daar. De telescoop opstellen en uitlijnen op de pool. Bij Ioptron is dat eigenlijk heel makkelijk. De polarscope heeft een soort schietschijf met cirkels en een tijdschaal die rondloopt. Ioptron heeft een eigen App die je eenvoudig laat zien waar op jouw plek en tijdstip (GPS aan boord!) polaris moet staan. Links boven op 10:37 u en op het 39.5 graden cirkeltje. Eitje. Dan nog een bekende ster opzoeken met z’n goto.(Izar) Die wat beter centreren (kruisdraadoculair) en op de handset “synchronise object” selecteren. Bingo! Dus eerst wilde ik M31 zien. Niet te vinden. Saturnus dan. Niet te zien. Wat is hier aan de hand? Vorige keer lukte het wel. Dan de maan maar. Die kan je niet missen (dacht ik). Maar jawel hoor. Mis! De telescoop stond boven de maan gericht en de mount stopte met slewen omdat de kijker “under the horizon” zou staan te kijken (?)
Ik zat al een uur te hannesen (met mijn rode lampje en zo, dat valt nog best tegen) en besloot maar helemaal opnieuw te beginnen. Dus de mount terug naar “zero point” gestuurd. Tikte ie onderweg ook nog even het statief aan (lichtjes, maar toch)en toen hij op “zero” moest staan, stond ie wel heel erg scheef. De pooluitlijning klopte nog exact. Hij had mooi het cirkeltje van 39.5 graden gevolg en stond een uurtje verder. Dus dat was het niet. De mount eerst weer in zijn beginpositie gebracht en de besturing weer opnieuw aangezet. Nu Izar nog maar eens proberen. . . . . “Select and slew”. Maar geen Izar.
Mijn Reddotfinder geraadpleegd en zag dat de rode dot al aan stond. Die had ik helemaal nog niet aangezet.(?) Die heeft dus ruim een week staan branden! Maar hij doet het nog. Door de finder zag ik niets dus er maar net langs gekeken en op de gok de ster acher de rode punt gemanouvreerd. “Synchronize object” en daar gingen we weer. Om moedeloos te worden. Weer niks. Duizenden sterren maar geen object. Nog eens kijken en nog eens kijken. Enkele passen afstand genomen (wil nog wel eens helpen) en toen drong het tot me door. Ik had niet Izar maar Vega in beeld en de mount verteld dat dit Izar was! Dus . . . . . . Weer opnieuw terug naar nul. Opnieuw de electronica opgestart en nu de echte Izar in beeld gebracht. En daarna was het prima. Andromeda was door de inmiddels felle maan niet meer te zien. Eigenlijk helemaal niks aan de oostkant. Dus dan de maan zelf maar even begluurt. Een hoop gebibber door de atmosfeer. Toen herinnerde ik me een verslagje van het astroforum waar iemand na een poos ploeteren even ging “uithuilen bij M13” . Daar was inmiddels ook wel aan toe, dus de goto naar M13 laten zoeken. Toen hij stopte en met een piepje aangaf dat hij er was, legde ik mijn oog op het oculair en daar stond ie! M13! Met een hele diepe zucht een terrasstoel erbij gesleept. Daar moest ik even voor gaan zitten. Nog even zitten spelen met een Bathinov masker. Dat werkt echt. Inmiddels was er zoveel condens op mijn spullen ontstaan dat het water er in een straaltje vanaf begon te lopen. Mijn RDF was helemaal beslagen. Vandaar dat ik er niks door zag. En het was inmiddels half twee. Een mooi moment om er mee te stoppen en mijn vrouw op te zoeken. Tijdens het naar binnen brengen van de spullen hoorde ik een krijs en een luide plons vanaf de overkant van de vijver. Een of ander beest. Mijn nachtzicht had geen functie meer dus met de Maglite over de vijver gekeken. En toen zag ik meteen waar al die condens vandaan kwam. Het warme vijverwater en de koude lucht toverden een heel romantisch beeld, zoals je vaak in de film of “the Phanthom of the opera” ziet. Dicht dampwolken dreven heen en weer boven het water.
Een vijver is mooi om naar te kijken en in te zwemmen, maar je moet er ‘s nachts dus niet naast gaan staan.
Dat was dus mijn eerste "echte" waarneempoging. Ik heb zo wat tegen alles gezondigd en stomme fouten gemaakt. Dat valt allemaal nog best tegen zo voor het eerst. Natuurlijk ben ik er voor gewaarschuwd, maar je moet het toch eerst zelf ondervinden. En niet te vergeten: “the meridian flip” da’s even schrikken.
Wordt vervolgd . . . . .
Arie

Profiel  

Berichttitel: Re: Mijn eerste (toch niet zo )serieuze poging.
BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 1:06 am 
Site Admin

Altijd spannend zo'n eerste sessie! Kan me goed voorstellen...

Het verhaal van de goto-toestand die totaal de weg kwijt is, is niet ongewoon. Maar mooi dat het uiteindelijk toch goed werkte.
Enig idee waarom het in eerste instantie niet goed ging?

Maar waarom direct zoveel afhankelijkheid van goto, terwijl er vele tientallen objecten makkelijk te vinden zijn, zelf met alleen een RDF?
Ik vind nog steeds (misschien wat ouderwets... :mrgreen: ) dat het enorm mooi is om de eerst de hemel te verkennen en te leren kennen door mbv kaarten, verrekijker, zoeker etc.
Ik heb gisteren zelf ook een uurtje waargenomen met mijn 'kleine' kijker, de 13cm AstroPhysics Starfire. Ik heb daarop alleen maar een RDF, verder een planetarium pgm op de laptop en dan heel basic de weg zoeken naar wat mooie en subtiele dubbelsterren. Heel leuke en bevredigende bezigheid 8)
Uiteraard logisch dat je de mogelijkheden en capaciteiten van je montering direct wilt uitproberen en gebruiken! Zou ik ook doen. Maar toch even als aanbeveling...: probeer ook eens de weg te vinden op basis van sterrenkaarten en zoeker, dat verrijkt toch wel je ervaring als amateurastronoom. Ik ervaar dat elke weer als ik met de 13cm Starfire aan het starhoppen ben, ineens weet je weer waar je zit te kijken. Een gevoel dat je kwijt raakt als je alleen met goto (of push-to) werkt, een gevoel dat je helemaal niet leert kennen als je vanaf het begin alleen maar met goto werkt...
Of, anders gezegd, probeer in ieder geval ook de relatie met de sterrenhemel op te bouwen en in stand te houden. M 13 intypen op een computertje, piep horen en dan M 13 in het oculair zien is prachtig en je zult zeker genieten van de aanblik. Maar kijk ook naar de sterrenhemel en naar de sterrenkaarten zodat je ook met het blote oog onder de sterrenhemel het sterrenbeeld Hercules kunt aanwijzen en ook kunt zeggen : "kijk, daar tussen die twee sterren, Eta Hercules en Zeta Hercules, staat M 13, als je goed kijkt kun je hem zien!"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 10:10 am 

Jammer dat het je zo tegen zat Arie. Maar goed je bent nu "onderweg". Ook van je fouten leer je weer ;)
En toch ook nog wat gezien tenminste. M13 is inderdaad een prachtig object.
Verder heb je inderdaad "last" van de maan voor deepskywaarnemingen en misschien ook met de Iphone ernaast kan je nachtzicht bederven.
Saturnus blijft lastig de komende jaren omdat hij helaas niet zo hoog meer komt en je dus altijd wat last van de atmosfeer zult hebben. Maar met een mooie horizon en een redelijke seeing moet het toch wel een mooi plaatje geven.
Probeer de volgende keer ook eens M57 in Lier, een leuke planetaire nevel.

Verder kan ik ook Bob zijn mening onderschrijven. Ik heb zelf nu ook een goto-telescoop maar net als jij ondervindt ik wel eens problemen met de stroom (als het koud is) of je trekt per ongeluk een stekkertje eruit en dan kun je weer overnieuw beginnen.
Het zelf zoeken en vinden geeft een enorme kick en je bent minder afhankelijk van die gevoelige electronica. En er komt nog bij dat er objecten zijn die de goto mooi midden in beeld zet, maar toch te vaag zijn om te kunnen zien.

Maar ik zou zeggen, ga lekker zo door en hou ons op de hoogte van je vorderingen. Als je hier post kun je uiteraard ook nog allerlei tips krijgen :)

Ga zo door!

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 12:46 pm 

En natuurlijk heb je helemaal gelijk Bob. Ik wilde me laten verrassen door de techniek. Daar had ik al zo lang op gewacht.
En ik wilde ook wel wat zien, zonder doelloos te zoeken tussen al die sterrenpracht. Dus dan neem je de kortste (nou ja "kortste") route. :(
Als je een star alignment doet op een verkeerde ster kun je het niet op het materiaal steken.
Ik denk dat ik de volgende keer gewoon even naar achter naar de bosrand ga met een luie stoel en mijn verrekijker en sterrenkaart. En dan eerst maar eens wat huiswerk doen. :smart:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 5:13 pm 
Site Admin

thumbs1

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 06, 2015 7:12 pm 

Hoi Arie,

ik vind het een prachtig verslag!
Het geeft heel mooi weer wat je allemaal meemaakt (ik kan erover meepraten), als je je mooie nieuwe spulletjes wilt gaan gebruiken.
En geloof me, ook daarna, als je denkt dat je het helemaal doorhebt, blijft het je nog vaker gebeuren! :-X
Dus hou daar vooral rekening mee.
Hartelijk welkom in de wereld van de moderne amateur-astronoom! thumbs1

En ik ben het met Bob eens dat het helpt als je een beetje weet wat waar aan de hemel staat.
Ik moet daar zelf ook nog veel in leren, maar de bekendste objecten en sterrenbeelden kan ik nu aardig plaatsen.
Dan heb je het snel door als je elektronica daar opeens heel anders over denkt! :shock:

Vooral lekker doorgaan, experimenteren, proberen, en genieten van al het moois dat je ziet.

Groeten,

Jan Willem

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]