Het is vr nov 24, 2017 10:28 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vrijdagavond 02-01-2015
BerichtGeplaatst: za jan 03, 2015 11:35 pm 

Na de reparatie van mijn montering, die Gerard van den Braak afgelopen november heeft uitgevoerd, heb ik eindelijk op 2 januari vanuit onze tuin de telescoop weer op de nachtelijke hemel gericht.
Het was een mooie avond zonder problemen met condensvorming. De bijna volle maan, welke de straatlantaarns en de overige stadsverlichting met volle kracht ondersteunde, maakte het niet gemakkelijk. Maar toch.............
Mijn eerste zoektocht is gericht op Uranus, die zich bevindt linksonder Pegasus en volgens de beschrijving op deze avond in het sterrenbeeld Vissen staat. Om ongeveer 21.00uur heb ik de kijker gericht op het zuidwesten onder een hoek van ongeveer 40o. Inderdaad heb ik een schijfje gezien met een blauwwit schijnsel, die ik ongeveer 20 minuten heb gevolgd. Helaas had ik geen referentie met nabijgelegen hemellichamen. Ik ben niet zeker van een geslaagde missie, maar vond het volgen erg leuk.
Na het wegtrekken van de bewolking begon ik om ongeveer 22.00 uur aan de tweede opdracht van de avond; het volgen van Jupiter. Ik heb inderdaad twee banden van J gezien en heel fascinerend was de stand van drie maantjes in een exact rechte lijn rechtsboven J.
Prachtig; missie gelukt!
De derde opdracht is het zoeken van de Andromedanevel. Hierna zie ik verder, waarbij Orion mij erg leuk lijkt om te bekijken.

Profiel  

Berichttitel: Re: Vrijdagavond 02-01-2015
BerichtGeplaatst: za jan 03, 2015 11:59 pm 

Gefeliciteerd! Mooie waarnemingen.
En Uranus vind ik persoonlijk altijd erg kicken, deze mysterieuze planeet die zo "ver weg" stat, goed hoor!

Lekker bezig en ga zo door :thumbs

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]