Het is ma dec 10, 2018 12:52 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarnemingen augustus
BerichtGeplaatst: ma aug 27, 2018 1:18 pm 
Site Admin

We kunnen gerust stellen dat vanaf nu augustus geen waarneemmogelijkheden meer gaat bieden, behalve misschien morgen nog een blik op de Zon (zonnevlekkengroep aanwezig!).
Ik heb daarom vast het overzicht voor augustus geplaatst bij de waarnemingen van 2018, in 'Ons clubje'.
Het was astronomisch gezien voor mij een hele rustige augustus. Gemiddeld genomen is augustus voor mij een goede maand (2e maand op de ranglijst, iets onder maart). Dat komt natuurlijk vooral door vakantie-waarnemingen. Die zijn er dit jaar eigenlijk niet geweest, ik heb geen astro-spullen meegenomen tijdens onze vakantie dit jaar.
Alleen het bekijken van de 4 heldere planeten samen met wat andere campinggasten is wel vermeldingswaard, m.n. door het enthousiasme van deze mensen. Wel trouwens bij die gelegenheid een ZEER heldere en ZEER donkere hemel in het binnenland van Hongarije.

September wordt vast beter! Houdt i.i.g. het onderwerp 'Het veld in' in de gaten, het wordt weer even tijd voor een bijeenkomst op het 'donkere' Drentse platteland!

Daarnaast hoop ik dat er wat van de enthousiaste nieuwe leden hier ook wat melden over hun maandresultaten en evt. ook het overzicht van waarnemingen gaan invullen!

Profiel  

Berichttitel: Re: Waarnemingen augustus
BerichtGeplaatst: ma aug 27, 2018 4:45 pm 

Dat er in augustus waarschijnlijk geen wrn meer bijkomen denk ik ook. Daarom bij 'ons clubje' het overzicht up tp date gemaakt.
Augustus was best succesvol met 27 waarnemingen en dat is voor mijn doen best goed :). Fotografie was er deze maand helaas niet bij.
Augustus is bij mij de derde op de ranglijst na Maart en September.

Bijlagen:
Visuele_Wrn_aug_gvdb.JPG
Visuele_Wrn_aug_gvdb.JPG [ 38.88 KB | 706 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma aug 27, 2018 5:25 pm 
Site Admin

Idd wel even aardig om de maandtotalen te laten zien.
Beetje verrassend om weer te zien is dat maart op 1 staat. Blijkbaar door de jaren heen toch veel waarneemgelegenheid gehad, zelfs meer dan die meerdere jaren dat ik in augustus honderden waarnemingen in Frankrijk heb gedaan.
September en oktober zijn ook niet slecht, dus we kunnen nog op wat hopen de komende periode!
Door de matige resultaten van augustus dit jaar gaat oktober dit jaar vast de 2e positie innemen...

Bijlagen:
waarneminge_per_maand_aug_2018.JPG
waarneminge_per_maand_aug_2018.JPG [ 53.28 KB | 699 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: ma aug 27, 2018 7:00 pm 

Hierbij een grafiekje waarbij zowel de visuele als fotografische waarnemingen staan vermeld. Leuk om de grafiek van Bob er mee te vergelijken, vooral de verticale as.

Bijlagen:
V+F.JPG
V+F.JPG [ 42.63 KB | 691 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 28, 2018 9:20 pm 

Bob schreef:
... Daarnaast hoop ik dat er wat van de enthousiaste nieuwe leden hier ook wat melden over hun maandresultaten en evt. ook het overzicht van waarnemingen gaan invullen!

Begonnen met het bijhouden van een logboek, maar het is nog een beetje onduidelijk hoe en wat ik ga bijhouden. Soms loop ik naar buiten om iets in de kliko te gooien en zie ik alle dingen die ik de dag ervoor ook zag. Ik vind dit geen noteringswaardige waarneming maar misschien denken jullie er anders over.

Wat wordt er trouwens met 'het overzicht van waarnemingen' bedoeld?

Hierbij mijn registraties/bevindingen.

05/08/2018 en 06/08/2018
met de verrekijker M3 gezocht, gevonden en notitie gemaakt hoe ik deze kan vinden. Hoewel hij zeer vaag was kon ik hem toch zien. Dankzij de Andromedanevel weet ik hoe een nevel eruit ziet.

11/08/2018 23:05 - 12/08/2018 0:05
Perseïden geteld: 15
Meeste gezien tussen 23:35 - 23:45
Gekeken richt NO-ZO en zenith
Slechts één beetje interessante meteoor. Deze had een iets langer spoor

17/08/2018
Pluto felrood.
* Telescoop: Saturnus en waarschijnlijk Titan
* Telescoop: Gekeken naar Albireo. Met de telescoop is het wel er lastig zoeken als deze richting Zenith gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2018 11:48 am 
Site Admin

Hallo Jan Peter,

Wat je in een logboek noteert is natuurlijk heel persoonlijk. Je kunt natuurlijk uitgaan van het noteren van alle gerichte waarnemingen, dat kan zowel met blote oog als met telescoop zijn.
Toevallig omhoog kijken en wat sterren of sterrenbeelden zien valt daar buiten, maar ik kan me voorstellen dat je in het begin zoiets toch wel noteert.
Toen ik begon, jaar of 13/14 (LANG geleden) noteerde ik in schriftjes ook alles, bijv welke sterrenbeelden ik op een bepaalde avond aan de hemel zag.
Uiteindelijk zou je naar een object-gerichte registratie kunnen gaan, in een database of evt excel-toepassing (of online zoals Deepskylog!).
Maar, goed bezig! Logboekje bijhouden is het beste begin!

Het overzicht van waarnemingen vind je in het forum "Diversen" dan 'Ons clubje' en (bijv) 'waarneemoverzicht 2018'

Profiel  

BerichtGeplaatst: za sep 01, 2018 10:12 am 

Ik heb mijn waarnemingen voor augustus ook weer toegevoegd onder "ons clubje".
Net als Bob, zijn mijn waarnemingen voor augustus erg matig in vergelijking met voorgaande jaren. Augustus was ook altijd mijn beste maand.
Maar we moeten het er maar mee doen ;-)
Hopelijk wordt het in september weer beter.
Helaas zit ik rond eerste kwartier/volle maan periode op Terschelling, dus echt deepsky zal het wel niet worden....

Ik heb nog gewacht met het plaatsen van mijn waarnemingen totdat augustus echt voorbij was in de hoop nog wat zonswaarnemingen te doen, maar helaas.
Misschien lukt het vandaag!

@Jan Peter: Leuk dat je je waarnemingen ook plaatst! Altijd inspirerend om te lezen en om herinneringen op te halen van toen ik zelf begon. Ga er vooral mee door!

Ria

Bresser 10x50, Celestron 15x70
http://astro.dodsoft.nl/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]